וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא תקועים בהודו עם בנם: "ננצח הביורוקרטיה"

יותם יעקבסון ויוסי גלעד, שיציאתם מהודו בתום הליך פונדקאות עוכבה בשל ביורוקרטיה מצד הרשויות בהודו ובישראל, שבו הביתה, אך הם רוצים לעזור ליתר הזוגות שעדיין מעוכבים

"יונתן שב הביתה, אבל תינוקות אחרים, שחלקם טרם נולדו, מאוימים גם הם להיות מעוכבים בהודו למשך זמן ממושך" - כך כתב ביום חמישי שעבר יותם יעקבסון בעמוד הפייסבוק שלו, עם שובה של משפחתו מהודו, אחרי שהוא ובן זוגו יוסי גלעד ביצעו הליך פונדקאות, והמתינו שהביורוקרטיה בהודו ובישראל תתיישר עם המציאות. כפי שפורסם בשבוע שעבר בוואלה! חדשות, יעקובסון וגלעד, כמו גם עוד שלוש משפחות ישראליות, עוכבו על ידי הרשויות בהודו בשל הליך חקיקה מזורז, לפיו רק זוגות הטרוסקסואליים שנשואים לפחות שנתיים יוכלו לבצע הליך פונדקאות במדינה. עשר משפחות נוספות, שנמצאות עדיין בהליך הפונדקאות, עלולות להיתקל בביורוקרטיה ההודית, שתעכב את יציאתם עם התינוקות שטרם נולדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יותם יעקבסן ובנו יונתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעקבסון, גלעד ובנם יונתן נחתו בישראל בליל חמישי שעבר, בעת שמלאו לתינוק הרך שבעה שבועות. יונתן נולד בהליך פונדקאות שביצעו השניים לפני שהליך החקיקה בהודו אושר בסוף שנת 2012. שינויי החקיקה בהודו והביורוקרטיה הישראלית הביאו לכך ש-13 הזוגות השוהים בהודו, בהם זוגות חד-מיניים וידועים בציבור שלא נישאו באופן מוכר על ידי מדינת ישראל, עוכבו או צפויים להיות מעוכבים כיוון שהרשויות בהודו התירו להן לעזוב עד 1 ביולי – על אף העובדה שהתינוקות עדיין לא נולדו. מי שלא הצליח לעמוד ביעד שהציבו הרשויות בהודו, נדרש להמציא אישור מיוחד ממשרד ההגירה ההודי, אשר יתיר לו לעזוב לארצו. לטענת המשפחות, קבלת האישור המיוחל מתעכבת בשל הסחבת של פקידי המדינה בהודו.

משפחת גלעד-יעקבסון שהתה בהודו כשבעה שבועות, בעוד שהליך פונדקאות נמשך בממוצע כחודש בלבד. במהלך השהות חלה יונתן וסבל מזיהום בבטן – דבר שהקשה על השהות של ההורים במדינה, שביקרו את בנם מדי יום בבית החולים. ביום שלישי שעבר, לאחר הפרסום בוואלה! חדשות, הגיע גלעד למשרד ההגירה ההודי והתבשר כי האישור המיוחל הגיע, ומשפחתו רשאית לעזוב לישראל.

כששבו ארצה, לאחר המתנה בת עשר שעות לטיסה שהתעכבה, החליט יעקבסון שלא להרפות מהנושא, אף על פי שהוא ובן זוגו צלחו את המשוכה שהוצבה בפניהם. "אני לא בגישת 'אחריי המבול'. חשוב לי לפעול למען שאר הזוגות שלא עומדים בהגדרת הרשויות בהודו ולא יודעים מה יהיה איתם", אמר יעקבסון. "פרסמתי סטטוס בפייסבוק על הנושא, מעין תגובה לתגובת משרד החוץ בענייננו לאמצעי התקשורת, ופניתי למשרד מבקר המדינה ולמשרד החוץ באשר להליך".

יותם יעקבסון שתקוע בהודו עם תינוקו ללא מועד חזרה ארצה לאחר שינויי החקיקה שהחילה המדינה. יולי 2013. מהדורה, צילום מסך
יעקבסון ובנו, יונתן/צילום מסך, מהדורה

בתגובה שהועברה לכלי תקשורת על ידי משרד החוץ, נכתב כי הליך הפונדקאות עשוי להתארך מעבר לחודש, אם הזוגות נכנסים להודו באופן שאינו הולם את דרישות ההליך. כמו כן נטען כי רוב הזוגות המגיעים להודו לצורך הליך פונדקאות נכנסים למדינה באופן לא חוקי – עם אשרת תיירות במקום אשרה רפואית. "מי שיוצר מראש ובכוונה תחילה מצב בעייתי מול הרשויות ההודיות, אינו רשאי לצפות שמדינת ישראל תסייע לו לעקוף את החוקים והנהלים המקומיים", נכתב בתגובה. "חלק מהנוגעים בדבר דורשים מהקונסוליה הישראלית לחרוג מהנהלים ולהונות את הרשויות. מובן מאליו שהדבר לא בא בחשבון, וההתנהלות של נציגי ישראל נעשית אך ורק בגבולות החוק המקומי. קשה לנו לקבל תלונות על יחס לא תקין מצד אנשים שמפעילים לחץ על נציגים רשמיים של המדינה לפעול בניגוד לחוק!".

יעקבסון, שנפגע מההתייחסות של משרד החוץ כלפיו וכלפי יתר הזוגות, כתב: "איני יכול לשתוק נוכח התגובה שהפצתם באמצעי התקשורת על תלונותיהם של יחידים וזוגות שעברו הליך פונדקאות בהודו - נוכח ניסיונכם להציג אותי ואחרים שכמותי כפורעי חוק. אני מקפיד הקפדה יתרה על פרטיות בחיי. הסיבה היחידה שבעטיה הבאתי את הפרשה האישית שלי לידיעת הציבור ולחשיפה תקשורתית, שאינה נוחה וגם אינה נעימה לי, הייתה להביא לטיפול בענייני ובענייני אחרים".

משרד החוץ: פועלים לסייע לזוגות בהליך פונדקאות בהודו

בתגובה לטענת משרד החוץ, לפיה הליך הפונדקאות נמשך כחודש, אמר יעקבסון כי ההליך אמור להימשך זמן קצר יותר, גם לאחר כניסת התקנות החדשות לתוקף. "מי שבעטיו נוצרה סחבת גדולה בתהליך היא מדינת ישראל כשלצורך בדיקת רקמות דורשת תעודת לידה ולא מסתפקת במכתב רשמי חתום על ידי מנהל בית החולים שבו נולד הילד, מגובה בחוזה הפונדקאות עצמו", הוסיף יעקבסון. "הליך הנפקת תעודת הלידה אורך כ-30 עד 45 ימים, ולשם השגת התעודה בפרק זמן סביר נדרשים מבצעי ההליך לשלם שוחד למאעכרים שונים. ישראל היא מדינה ריבונית והיא אמורה לערוב לאזרחיה, כל עוד לא הפרו את החוק. ישראלים שפנו לביצוע ההליך עד דצמבר 2012 לא עברו על חוקי ישראל או חוקי הודו". יעקבסון הלין בנוסף על התנהלות אנשי הקונסוליה הישראלית במומבאי וטען כי פגישות שנקבעו עמם בוטלו ללא הודעה מוקדמת, וקבלת דרכון התעכבה ללא עדכון הזוגות – דבר שגרם לעיכוב בקבלת אישור יציאה ממשרד ההגירה ההודי.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "רשויות הודו פרסמו הנחיות חדשות בתחילת דצמבר 2012, אשר נכנסו לתוקף זמן קצר לאחר פרסומן. עם היוודע פרסומן של התקנות, משרד החוץ עשה וממשיך לעשות מאמצים גדולים על מנת לסייע לישראלים המצויים בתהליך הפונדקאות בהודו להשלימו. כל זאת, בכפוף לדרישות הדין החל בישראל ובתיאום עם המשרדים הרלוונטיים. על כך יוכלו להעיד עשרות הזוגות אשר הצליחו להשלים את תהליך הפונדקאות בחודשים האחרונים ולשוב עם ילדיהם ארצה".

"בנוסף, משרד החוץ פעל לעדכן את הגורמים הרלוונטיים בדרישות העולות מתוך התקנות החדשות וכך הוא ממשיך לעשות.עם זאת, הודו הינה מדינה ריבונית, שרשאית לשנות את החוקים וההוראות החלים בתחומה על פי ראות עיניה ומדינת ישראל מכבדת את זכותה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully