וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לרבנות: המרוץ החרדי החשוב הכי לא חשוב

21.7.2013 / 8:15

הבחירות לרבנות הראשית בפתח והמרוץ מבולבל מתמיד, לפחות לתפקיד הרב הספרדי. מדוע מעמידים רק "מועמדים לא מזיקים" ולמה חרדים וחילונים חוששים מרב ראשי ציוני וליברלי?

ביום רביעי הקרוב יוכרע אחד המרוצים שלא יזכרו לטובה, בלשון המעטה, לרבנות הראשית. נכון לעכשיו, ארבעה מתמודדים על תפקיד הרב האשכנזי וחמישה על תפקיד הרב הספרדי, לאחר שהרב יהודה דרעי, המועמד השישי, הודיע אמש בשיעורו של הרב עובדיה יוסף כי הוא מסיר את המועמדות ותומך בבנו של הרב עובדיה יוסף, הרב יצחק יוסף. על אף שמדובר בשלושה ימים לפני הבחירות, מספר המתמודדים עוד יצטמצם, ולו במעט. כפי שרבים חשים - מרוץ כזה לרבנות הראשית לא היה פה מזמן. מלא אמוציות, השמצות, מחנאות, פילוגים ומה לא היה במהלך החודשים האחרונים. מה שבטוח מעבר לכל ספק הוא שמדובר פה בבחירות המונעות משיקולים פוליטיים ואינטרסנטיים. נראה כי אף אחד לא באמת חושב מי יהיה טוב יותר עבור הציבור והרבנות הראשית, זאת עובדה.

כאשר הבחירות מונעות משיקולים כאלה, לרוב די קל להעריך מי המועמד המוביל, לא קשה לזהות מי המועמד שיש מאחוריו כוח פוליטי. אבל בבחירות הללו זה לא המצב, בעיקר כשמדברים על ההתמודדות על תפקיד הרב הספרדי. נכון לרגע זה, כאמור, חמישה מתמודדים על התפקיד: הרב יצחק יוסף, הרב ציון בוארון, הרב אליהו אברג'ל, הרב ציון ערוסי והרב שמואל אליהו.

הרצף של שליטת ש"ס עשוי להסתיים

שלושת המועמדים הנחשבים לבעלי סיכוי גבוה הם בוארון, יוסף ואליהו. הרב אליהו זוכה לתמיכת הנציגים בגוף הבוחר המזוהים עם הבית היהודי, אך לא מעט מהנציגים החילוניים מתנגדים לו בגלל הדימוי הקיצוני שרכש לעצמו לאורך השנים. הרב יוסף זוכה לתמיכת כל הנציגים שמחויבים לרב עובדיה יוסף ולהכרעתו, אך לא מעט נציגים ספרדים המזוהים עם ש"ס ומשתייכים לציבור הכיפות הסרוגות לא יצביעו עבורו, לאחר המתקפה של חבר מועצת החכמים של ש"ס, הרב שלום כהן, שהשווה אותם לעמלק. הם פגועים מדי, ולמרות העובדה שלאורך השנים הם "ירקו דם", כהגדרתם, עבור ש"ס והרב עובדיה יוסף, לאחר המתקפה הזו הם לא מוכנים לעבור לסדר היום. בשיעורו אמש, הבהיר הרב עובדיה כי כוונת חכם שלום לא הייתה כלפי הכיפות הסרוגות אלא רק כלפי הפוליטיקאים שלהם, אבל ספק גדול אם הבהרה זו תספיק כדי להרגיע את רוחם.

נציגים אחרים כועסים על אריה דרעי ועל ההתנהלות שלו לקראת הבחירות המוניציפליות בערים השונות וזה זמן טוב לסגור חשבון. הרב בוארון נהנה מתמיכת מקורביו ונאמניו של הרב שלמה עמאר, רבנים ודיינים שעבדו במחיצתו, וגם לתמיכת חלק מנציגי הרשויות החילונים, מנגד אותם נציגים, שילכו באש ובמים אחרי הרב עובדיה יוסף, מתנגדים לו נחרצות.

לאור המורכבות, לא ברור עדיין איך הקרב יוכרע, אבל מה שמאוד מעניין הוא שאקסיומות מסוימות משתנות במרוץ הנוכחי. ההפרה המשמעותית ביותר של אקסיומה היא שלאו דווקא מועמדו של הרב עובדיה יוסף שולט בכיפה. ב-20 השנים האחרונות, מועמדו של הרב עובדיה יוסף היה הרב הספרדי (הרב בקשי דורון ולאחריו הרב שלמה עמאר) - הרצף הזה עלול להסתיים. רבים מדברים על כך שתם עידן השליטה של ש"ס בציבור הספרדי ובתפקיד הרב הספרדי. אנשים טוענים כי זה לא הגיוני שהשליטה הזו תמשיך. עצם העובדה שיש לפחות שני מתמודדים המזוהים עם הציבור הספרדי-החרדי מול מועמד ש"ס אומרת לא מעט על השחיקה בשליטה הזו.

ממתינים למוצא פיו של בג"ץ בדבר גורל הרב אליהו

ביום שני יוכרע עניינו של הרב אליהו בבג"ץ, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קבע כי התמודדותו מעלה קשיים משפטיים. לא ברור אם בג"ץ יתערב וימנע מאליהו להתמודד על התפקיד. אם זה יקרה, מרב הסיכויים שזה ישחק לטובתו של הרב בוארון. אותם נציגים שתומכים בו לא יסכימו לתת את קולם למי שראשיו כינו את ציבור הכיפות הסרוגות "בית של גויים ועמלק".

סביר להניח שגם תומכיהם של הרב רצון ערוסי והרב אליהו אברג'ל, אם יחליטו לפרוש ברגע האחרון, עברו את המחסום הפסיכולוגי של אי-ציות לרב עובדיה יוסף וקולותיהם ילכו לטובת בוארון. כיוון שמדובר בבחירות המנוהלות משיקולים פוליטיים ואינטרסנטיים, לא מופרכת האפשרות שבסופו של דבר חלק מהנציגים יחליטו ללכת על בטוח, למרות הכעס וההתנגדות לש"ס, ויצביעו עבור הרב יצחק יוסף. השיקול המנחה הוא שש"ס, גם כסיעה בכנסת, יכולה להיטיב עמם בהמשך.

בביתו של הרב שטיינמן טרם התקבלה הכרעה במי נציגיו יתמכו לתפקיד הרב הראשי הספרדי וייתכן שזה מה שיכריע את העניין. אף שהרב עובדיה יוסף יישר איתם קו וקרא לתמוך במועמד האשכנזי שלהם, הרב דוד לאו, לא ברור עדיין ששטיינמן יעשה אותו דבר ויקרא לבחור ברב יצחק יוסף לתפקיד הרב הספרדי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האם רב ציוני ליברל יהיה הרב האשכנזי?

ההתמודדות על הרב האשכנזי פחות מסובכת. ארבעה מתמודדים על התפקיד: הרב דוד לאו והרב דוד סתיו הם שני המועמדים המובילים ועל פי ההערכות, ההכרעה ביניהם תושג בהפרש של קולות בודדים. הרב יעקב שפירא והרב אלעזר איגרא לא צפויים לצלוח את המרוץ. גם פה לא ברור אם הכוח הפוליטי, בצורתו של חלקים בליכוד ובמיוחד של ראש הממשלה נתניהו, יכריעו את המרוץ לטובתו או ההתגייסות של הבית היהודי והרצון להציב רב ציוני מובהק וליברלי, יחסית, הם אלו שיכריעו לטובת הרב סתיו.

אם הרב יעקב שפירא יפרוש, ולא ברור שזה יקרה, זה ישחק לטובת הרב לאו, כי אותם נציגים מהציבור הדתי-לאומי שתומכים בו מתנגדים מאוד לרב סתיו - ויעדיפו לתת את תמיכתם לרב לאו. נקודה מעניינת נוספת היא העובדה שחלקים בציבור החילוני מתנגדים לרב סתיו על אף שהוא נתפס כליברל שרואה לנגד עיניו את גם את הציבור החילוני. לשיטתם, אדם כמוהו יהפוך את הרבנות למוסד הרבה יותר משמעותי וחזק. סתיו, בעיניהם, יהפוך את הרבנות החבוטה והבלתי רלוונטית בעיני חלקים לא קטנים בציבור, למוסד ממלכתי וחזק - והם לא מעוניינים בכך.

הרב דוד סתיו. עומר מירון
אימת החרדים והחילונים כאחד. הרב סתיו/עומר מירון

בדיוק בנקודה זו עולה השאלה: מדוע מוסד הרבנות חשוב כל כך לציבור החרדי? למה הם מתאמצים כל כך שמועמדים שלהם יבחרו לתפקידים הבכירים? ידוע שהרבנות לא מעניינת אותם ברמה הדתית. כל הרבנים החרדים נותני הכשרות לא סומכים על הכשרות של עצמם וסומכים אך ורק על כשרויות המהדרין כדוגמת העדה החרדית, שלא קשורות בשום צורה לרבנות הראשית.

"זה הזמן להפריד דת ממדינה ולהפסיק את שליטת העסקנים"

ביום שישי שעבר, סביב שולחן השבת אצל משפחה חרדית בסנהדריה המורחבת, ישבתי ליד בעל הבית עם בני משפחתו ועוד כמה אורחים. תוך כדי הארוחה, בין הגפילטע פיש למרק, נושא הרבנות עלה. הפתיע אותי לשמוע שבעל הבית היה מוכן לומר את מה שלא מעט בציבור החרדי חושבים, אך לא מעזים להגיד בקול: לדידו, הוא לא מבין אותנו, את הציבור החילוני במדינת ישראל. למה אנחנו לא מבטלים את הרבנות ולא מפרידים דת ממדינה. אחיו, שגם היה אורח סביב לשולחן הסתכל עליו בפליאה ושאל: "מה יהיה עם הנישואים?" ובעל הבית השיב כי ממילא אף חרדי לא מתחתן על סמך מה שכתוב במשרד הפנים. האח המשיך ושאל: "ומה על הגיור?" ובעל הבית השיב באותו מטבע גם פה - אין סיכוי שנתחתן עם מישהו שלא בדקנו טוב-טוב כמה דורות אחורה, אז אין סיכוי שנתחתן עם מישהו שהוא לא יהודי או לא עבר גיור כמו שצריך על פי ההלכה.

השניים כבר מסכימים שבנושא הכשרות בוודאי לא צריך את הרבנות, כיוון שיש להם כשרויות המנוהלת על ידי רבנים חרדים, וממילא הרבנות הראשית לא פקטור בנושא. הוא עוד ציין כי הראיה הברורה ביותר לכך שהחרדים לא באמת "מחזיקים" מהרבנות היא הרבנים הראשיים שהם מעמידים מטעמם לתפקיד. "למה אף פעם לא שלחו את גדולי ישראל האמתיים לתפקיד הרב האשכנזי? חסר לנו רבנים גדולים באמת? אבל זאת בדיוק הסיבה - תמיד מעמידים מועמד שהוא נחמד ולא מזיק. אחד כזה שאין לו הרבה כוח והוא לא יעשה שינויים - אלא רק ישמור על הקיים".

"גם מבחינת החרדים, אם סתיו ייבחר זה יהיה אסון, בעיקר משום שהוא יהפוך את הרבנות למוסד חזק הרבה יותר ואת זה הם ממש לא רוצים". אחד האורחים הוסיף: "זאת שיטת הפעולה של העסקנים החרדים וזו גישתם, אבל מבחינתנו, אדרבה, דווקא עם הרב סתיו ייבחר זה יישקף את הזלזול ואת אי החשיבות שאנחנו מייחסים לרבנות הראשית. אם הוא יעמוד בראש המוסד הזה, זה יבטא טוב יותר שסתם מדובר במוסד לא רציני ולא חשוב לעולם היהדות".

בהמשך הארוחה אמר לי בעל הבית בשקט: "זאת ההזדמנות שלכם, אין למה לחכות. איפה לפיד שיעשה את זה? אם תחכו הרבה זמן, זה כבר לא יקרה והחרדים יחזרו לשלטון. זה הזמן להפריד דת ממדינה ולהפסיק את השליטה של העסקנים החרדים בכל מה שקורה כאן". לדבריו, כל המאבק של הציבור החרדי בנושא הרבנות נובע רק משליטה וסידור ג'ובים, והוא ממש לא אוהב את זה. יאיר לפיד שאל איפה הכסף, ואחרי כמה חודשים בתפקיד שר האוצר, הציבור שואל איפה לפיד וההבטחות שלו. מסתבר שיש גם חרדים שמחפשים את יאיר לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully