וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני הרוגים בעימותים בין תומכי למתנגדי מורסי

20.7.2013 / 3:18

נער בן 13 ואישה נהרגו בעיר מנסוריה בעת שרבבות נענו לקריאת האחים המוסלמים והפגינו במחאה על הדחת הנשיא מורסי. במקביל נהרגו 3 אזרחים מצרים מירי אר-פי-ג'י בסיני

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(הנשיא הזמני מנסור מתחייב להחזיר את היציבות והביטחון, שלשום)

אישה מצרית ונער בן 13 נהרגו במצרים במהלך עימותים בין תומכי ומתנגדיו של נשיא מצרים המודח, מוחמד מורסי, בעיר מנסורה – כך דיווח הלילה (שבת) אתר חדשות ממשלתי. מותם של השניים אירע בעוד שעשרות אלפי תומכים של הנשיא המודח נענו לקריאת "האחים המוסלמים" ויצאו אמש לרחובות קהיר כדי למחות שוב על ההפיכה הצבאית שהביאה להפלת ממשלתו של הנשיא האיסלאמי, לפני כשבועיים וחצי. אלה התקבצו אחרי תפילות יום השישי בכיכר ראבעה אל-עדוויה שבמזרח הבירה, לא הרחק מהמקום שבו מוחזק עדיין כנראה הנשיא המודח. מנגד, אלפי אזרחים שתומכים בהחלפת השלטון התרכזו גם היום בכיכר תחריר. במצרים ציינו אתמול את יום ה"ניצחון" על ישראל במלחמת יום הכיפורים, לפי לוח השנה המוסלמי.

תומכי נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי בקהיר. 19 ביולי 2013. AP
עשרות אלפים מתומכי מורסי יצאו להפגין אחרי תפילות יום השישי. קהיר, אתמול בצהריים/AP

בד בבד דיווחה רשת אל ערבייה כי שלושה אזרחים נהרגו הלילה לאחר שחמושים שיגרו טילי אר-פי-ג'י לעבר מחסום צבאי באל-עריש שבסיני. החמושים פגעו, ככל הנראה בטעות, בבית מגורים.

אמש דיווחה סוכנות הידיעות המצרית "מנה" כי הצבא פיזר גז מדמיע לעבר תומכיו של מורסי שהפגינו ליד מתחם הארמון הנשיאותי בקהיר. מוקדם יותר חגו בשמי הבירה שני הרכבים של מטוסי קרב וכן ארבעה מסוקים. חמישה מסוקים נוספים שעליהם דגלי מצרים חגו בגובה נמוך מעל גגות בניינים, במפגן כוח מובהק של הצבא המצרי. מקורות ביטחון מצריים מסרו כי ליד מסגד אל-אזהר שבמרכז הבירה פרצו עימותים, כשתומכי מורסי החלו לקרוא קריאות נגד שר ההגנה ומפקד הכוחות המזוינים עבד אל-פתאח סיסי לאחר התפילה. שוטרים שהיו במקום ירו באוויר ועצרו שניים מתומכי האחים המוסלמים לאחר שאלה התקוטטו עם מתנגדי מורסי, אולם לא דווח על נפגעים.

על רקע קריאת האחים המוסלמים להמשך ההפגנות, שלשום הופיע נשיא מצרים הזמני עדלי מנסור בפני האומה, בפעם הראשונה מאז השבעתו בתחילת החודש. בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית התחייב מנסור "לצאת לקרב על הביטחון – עד הסוף" ולהחזיר את היציבות למדינה המעורערת. "אנו מתקדמים לקראת שלב קריטי בהיסטוריה של מצרים", אמר בנאום.

תומכי נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי בקהיר. 19 ביולי 2013. AP
תומכי מורסי מתפללים בקהיר/AP

"יש אנשים שרוצים שהדרך תהיה לא ידועה, אבל אנו רוצים להביא ליציבות", המשיך מנסור. "הם רוצים שפיכות דמים ואנו רוצים שאלה יהיו יסודות לחיים טובים ולהבטחת זכויות האדם". הוא אף הוסיף: "לא יפחידו אותנו ולא ננהג בקלות עם אלה שהורגים חפים מפשע. נגן על המהפכה, נבנה את האומה ונצעד קדימה ללא היסוס". היום אמר דובר משרד החוץ במצרים כי שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי טלפן לעמיתו החדש נביל פהמי והביע תקווה כי הממשלה הזמנית תצליח.

בתוך כך, בריטניה החליטה היום לבטל חמישה הסכמים לייצוא אמצעי לחימה למצרים, מחשש שאלה ישמשו לדיכוי ההפגנות במדינה. ההסכמים כוללים ייצוא של אמצעי הגנה לכלי רכב צבאיים, ציוד תקשורת לטנקים ורכיבים של מכונות ירייה, והם נועדו לשמש את הצבא והמשטרה במצרים. שר הכלכלה הבריטי וינס קייבל אמר כי אין בכוונת ארצו לספק סחורות "למדינה שבה יש סיכון ברור שייעשה בהן שימוש לדיכוי או להמשך העימותים". הוא ציין לא ידוע על שימוש כזה שנעשה עד כה באמצעים שסופקו על ידי ארצו.

(עדכון ראשון 18:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully