וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה הזמנית במצרים מתייצבת: מונה שר חוץ

14.7.2013 / 15:24

נביל פהמי, לשעבר השגריר בוושינגטון והשליח לשיחות מדריד, יחליף את השר המתפטר מוחמד כאמל עמר. מורסי נחקר על קשריו עם חמאס, ובקהיר מקווים לרגיעה אחרי שבוע מדמם

התביעה בקהיר החלה לחקור אמש (שבת) את הנשיא המודח, מוחמד מורסי, בחשד לקשרים שהיו לו עם חמאס וחיזבאללה בארגון מנוסה המונית מהכלא ב-2011, במהלך ההפגנות שגרמו להתפטרות הנשיא חוסני מובארק. מקורות בקהיר אמרו כי החקירה מתמקדת בשאלה אם פעילי חמאס וחיזבאללה סייעו למורסי, או לבכירים נוספים באחים המוסלמים, להימלט משערי מהכלא. אמש דווח כי מורסי מואשם גם בריגול, בהסתה לאלימות וב"פגיעה בכלכלה המצרית", עבירה שלא ברור מה העונש עליה.

הבוקר מונה הדיפלומט נביל פהמי לשר החוץ של מצרים, בממשלת המעבר של חאזם בבלאווי, והוא יחליף את השר המתפטר מוחמד כאמל עמר. פהמי היה שגריר מצרים בוושינגטון בשנים 2008-1999 ומכהן כיום כדיקן בית הספר לממשל ציבורי באוניברסיטת קהיר. הוא שימש גם כשגריר ביפן ועמד בראש המשלחת המצרית לוועידת מדריד.

תומכי מורסי מפגינים במזרח העיר קהיר. 13 ביולי 2013. רויטרס
מפגינה בקהיר למען שחרור מורסי. הרמטכ"ל סיסי מוצג כפרעה/רויטרס

ראש הממשלה הזמני בבלאווי אמר כי הוא מקווה לסיים את הרכבת הממשלה עד יום שלישי או רביעי. לדבריו, בממשלה יכהנו עד שלושים שרים, ולו עצמו יהיו שני סגנים לכלכלה ולביטחון. כמו כן, כמה מהשרים המכהנים ימשיכו בתפקידם. תחת המנדט שקיבל מהנשיא הזמני עדלי מנסור, ראש הממשלה הזמני בבלאווי לא שלל בסוף השבוע מתן תיקים למפלגת "החופש והצדק" של האחים המוסלמים. עם זאת, חברי התנועה ותומכיה ממשיכים בשביתת-שבת במסגד ראבעה אל-עדוויה ברובע נסר שבמזרח קהיר. הם מסרבים לדון עם הממשלה ועם הצבא, ודורשים לשחרר את הנשיא המודח מורסי ממעצרו.

תומכי מורסי מפגינים במזרח העיר קהיר. 13 ביולי 2013. רויטרס
האווירה רגועה יחסית בקהיר בגלל החום ובשל צום הרמאדן, אך עדיין נפיצה/רויטרס

אחרי שבוע מדמם, שכלל הרג של 57 מפגינים ביום שני, סוף השבוע האחרון במצרים היה רגוע יחסית, ככל הנראה בשל תחילת הרמדאן המלווה בתפילות ובצום ממושך. מקור בכיר בצבא אמר כי הרשויות מאפשרות לכמה ממנהיגי האחים המוסלמים לנוע בחופשיות ואינן אוכפות את צווי המעצר שהוצאו להם, כדי לאסוף ראיות נגדם במקרה הצורך. "אנחנו מאפשרים להם לדבר ולהפגין", אמר הבכיר, "אנחנו בטוחים שבסוף הכל ייפתר בצורה חלקה וחוקית".

עיסאם אל-עריאן, אחד מבכירי התנועה המבוקש למעצר, קרא אמש לתומכיו להמשיך להפגין במהלך השבוע. "מצרים מכריעה דרך הקלפי, דרך הפגנות, דרך מצעדים המוניים ודרך שביתות שקטות", כתב בפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת הזדהות עם האחים המוסלמים בכפר כנא, בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בתוניסיה הפגינו אמש אלפי בני אדם בקריאה להשיב את מורסי לתפקידו. את ההפגנה כינסה המפלגה האיסלאמית השלטת במדינה, א-נהדה. בעצרת שהתקיימה בבירה תוניס, נופפו המפגינים בדגלי מצרים וקראו לממשלה הזמנית בקהיר לכבד את תוצאות הבחירות שבהן ניצחו האחים המוסלמים. הפגנות הזדהות נוספות היו באנקרה וגם בכפר כנא שבישראל.


ההפיכה במצרים - כותרות אחרונות
ארה"ב שלחה ספינות למצרים למקרה שתזדקק לפנות אזרחים
הכלכלן חאזם בבלאווי ירכיב את הממשלה הזמנית במצרים
ההיסוס האמריקני: המהפכנים המצריים מקבלים בשורות טובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully