וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: אסור להיכנס לפאניקה מההחלטה האירופית

השר לעניינים אסטרטגיים העריך בראיון לוואלה! שהנזק מההחלטה האירופית בנוגע להתנחלויות לא יהיה משמעותי. הוא תקף את לבני וטען: "דבריה מעודדים צעדים נוספים נגדנו"

"אסור להיכנס לפאניקה ולחשוב שאירופה כולה נגדנו" – כך אמר הבוקר (רביעי) השר לעניינים אסטרטגיים, נושאי מודיעין ויחסים בינלאומיים יובל שטייניץ, בתגובה להחלטת האיחוד האירופי לא לכלול את ההתנחלויות בהסכמים עתידיים עם ישראל. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר שטייניץ כי הוא אמנם מגנה בתוקף את ההחלטה האירופית, אך הדגיש: "אסור לשכוח שיש לנו הרבה ידידים באירופה".

החרם על ההתנחלויות - כותרות אחרונות:
צביעות אירופאית: חרם על ישראל, מסחר עם אפריקה
נתניהו על החרם האירופי: ”לא נקבל שום תכתיבים חיצוניים”
לפיד: החלטת אירופה לגבי ההתנחלויות - אומללה

מסיבת עיתונאים של שר האוצר בעקבות המתמחים, אוקטובר 2011. מגד גוזני
"לא מעט ראשי ממשלה ושרי חוץ באירופה ודאי מסתייגים מההחלטה". שטייניץ/מגד גוזני

שטייניץ ציין כי את ההחלטה שהתקבלה באיחוד האירופי הוביל הדרג הפקידותי במטה האיחוד בבריסל. "לא מעט ראשי ממשלה ושרי חוץ באירופה ודאי מסתייגים מההחלטה הזו. קרה כבר בעבר שמשורות הדרג הפקידותי יצאו הצהרות אנטי-ישראליות שלא היו מקובלות על רוב מדינות אירופה. לא ברור אם ההחלטה הנוכחית היא החלטה מחייבת או שהיא נתונה לשיקול דעתן של המדינות החברות. אני מאמין שיש סיכוי טוב שנצליח למנוע יישום בפועל של ההחלטה".

סטנדרטים כפולים

שטייניץ הזכיר כי לפני שנתיים הופעל לחץ כבד מצד מדינות ערב על מדינות אירופה למנוע את קבלת ישראל לארגון ה-OECD, לחץ שנכשל לאחר שכל המדינות האירופיות בארגון תמכו בקבלת ישראל. "מספיק היה שמדינה אחת תימנע בהצבעה כדי שישראל לא תתקבל. בפועל, כל החברות תמכו בקבלתנו", ציין שטייניץ. "זו רק דוגמה אחת לשיתוף הפעולה המדיני שלנו עם אירופה. על הצלחות בתחומים אחרים, למשל במאבק בגרעין האיראני, אי אפשר לדבר בפומבי".

על ההחלטה עצמה אמר שטייניץ כי היא "מבטאת סטנדרטים כפולים". לדבריו, "החלטה דומה לא התקבלה לגבי צפון קפריסין שנמצאת תחת כיבוש טורקי, חבל טיבט שנמצא תחת כיבוש סיני או אזור סהרה המערבית שנמצא בשליטת מרוקו. מעניין למה רק לגבי ישראל מתקבלת החלטה כזו". הוא הוסיף כי ההחלטה "גורמת נזק לתהליך השלום. היא מעודדת את אבו מאזן לנסות להגיע להישגים במערכה בינלאומית נגד ישראל, במקום לחזור לשולחן המשא ומתן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס). רמאללה, מאי 2013. רויטרס
ההחלטה האירופית מעודדת את יו"ר הרשות. אבו מאזן/רויטרס

עם זאת, שטייניץ – עד לפני כחצי שנה שר האוצר – סבור כי התקשורת מגזימה בדיווחיה על הנזק הכלכלי שייגרם מההחלטה. "החשיבות של ההחלטה הזו היא במישור הסמלי, מבחינה כלכלית יכול להיגרם נזק מסוים אבל לא נזק כבד", אמר שטייניץ. "חשוב לא להפריז. הנזק הכלכלי של ההחלטה הזו לא נראה לי משמעותי".

"לא צריכים שישכימו אותנו"

שטייניץ הביע ביקורת חריפה גם על דבריה של שרת המשפטים ציפי לבני, שאמרה אמש כי ההחלטה האירופית היא "קריאת השכמה" עבור ישראל. "אנחנו לא צריכים שישכימו אותנו או יעודדו אותנו לקדם את תהליך השלום", אמר שטייניץ. "אמירות כאלה מעודדות צעדים דומים נגד ישראל. הפקידים שהחליטו על זה ודאי אמרו לעצמם לאחר שקראו את דבריה 'יופי, בואו נחשוב על עוד צעדים כאלה'".

בתשובה לשאלה אם ישראל לא עושה טעות בכך שהיא עצמה אינה קובעת הבדל ברור בין התנחלויות מבודדות לבין גושי ההתנחלויות הגדולים ושכונות מזרח ירושלים – דבר שמוביל למצב שאירופה מחרימה לא רק את יצהר ואיתמר, אלא גם את שכונות גילה ופסגת זאב – אמר שטייניץ: "אסור לעשות אפליה בין אזרחים במדינת ישראל. הדגש שלנו על גושי ההתיישבות ברור אבל גבולות לא קובעים אלא בשולחן המשא ומתן".

מלשכתה של שרת המשפטים נמסר בתגובה: "קריאת ההשכמה כנראה פסחה על שטייניץ, שלא הפנים שרק באמצעות לקיחת היוזמה המדינית לידינו נוכל לשמור על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלנו ונמנע יוזמות חד צדדיות". עוד נמסר מלשכתה של לבני שהיא נפגשה הערב עם שליח האיחוד האירופי לתהליך השלום, אנדראס רייניקה - וכי בפגישתם הבהירה לבני שבנסיבות האלה, בהן ישראל בעיצומם של מגעים לפתיחת המו"מ, "חשוב שהאירופים יאפשרו לישראל ולפלסטינים לקבוע את הגבול במו"מ במקום לקבוע אותו בהחלטות חד צדדיות מצד האיחוד". עוד אמרה בפגישה כי הקפאת החלטת האיחוד תתרום לפתיחת המשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully