וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: החלטת אירופה לגבי ההתנחלויות - אומללה

במערכת הפוליטית סערו הרוחות עקב החלטת האיחוד האירופי לא לכלול התנחלויות בהסכמים עם ישראל. במרצ דובר על תבוסת המדיניות, ובימין תקפו את המדינות הקולוניאליסטיות לשעבר

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר היום (שלישי) בעקבות כוונת האיחוד האירופי שלא לכלול בהסכמים עתידיים עם ישראל התנחלויות שמעבר לגבולות 1967, כי "ההחלטה האחרונה היא חלק משורה ארוכה של החלטות הגורמות לבידודה של ישראל בעולם. הזמן אינו פועל לטובתנו, וכל יום שבו ישראל אינה נמצאת במשא ומתן לשלום, הוא יום שבו נפגע עוד יותר מעמדנו הבינלאומי". לדברי לפיד, "מדובר בהחלטה אומללה, הנעשית בתזמון גרוע ומחבלת במאמצים שעושה מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי להביא את שני הצדדים לשולחן המשא ומתן".

הדיווח לפיו יודיע האיחוד האירופי בסוף השבוע הקרוב כי כל ההסכמים שייחתמו בעתיד בין האיחוד לבין ישראל, יכללו סעיף הקובע כי "הסכם זה אינו חל על כל מוסד ישראלי מעבר לגבולות 1967" עורר הבוקר תגובות מכל צדי הקשת הפוליטית. "האיחוד האירופי עושה עם ישראל חסד כאשר הוא מסמן את הגבול שממשלת ישראל נכשלה לסמנו", אמרה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון. לדבריה, "לא מדובר בחרם על ישראל, אלא באבחנה בין ישראל לבין ההתנחלויות והכיבוש. ההחלטה היא תוצאה של הקיפאון המוחלט בתהליך המדיני והמשך הבניה בהתנחלויות ובמאחזים. כעת מקבלת ההצהרה של האיחוד האירופי שההתנחלויות לא חוקיות ביטוי דה פקטו במדיניות".

"הסימנים שמגיעים מהאיחוד האירופי עלולים להפוך לסחף גדול כנגד מדינת ישראל ואסור לנו לטמון את ראש בחול", קרא השר עמיר פרץ. "עלינו לנקוט ביוזמות משלנו שיביאו לחידוש התהליך המדיני ולחפש צעדים בוני אמון מול הפלסטינים הכוללים שחרור אסירים והקפאת הבנייה. זהו אינטרס לאומי עליון של מדינית ישראל שישפיע על עמידתו של העולם המערבי לצדנו בהתמודדויות האסטרטגיות העתידיות גם במעגלים הקרובים יותר סוריה ומצרים וגם ברחוקים יותר".

ההחלטה תאלץ את ישראל להכריע לגבי מעמד ההתנחלויות

בעקבות החלטת האיחוד תאלץ מדינת ישראל להכריע האם לחתום על הסעיף שקובע בפירוש שההתנחלויות אינן חלק מישראל, ושהפעילות שתיכלל בהסכמים החתומים לא תחול בהן, או להתעקש – ולהעמיד בסכנת ביטול הסכמים חיוניים בתחומי החינוך, המדע, המסחר, התרבות והספורט.

"מדובר בהחלטה הנגועה בגזענות ואפליה קשה כלפי העם היהודי המזכירה את החרמות שעשו ליהודים באירופה לפני יותר מ-66 שנה", אמר השר אורי אריאל. "לממשלת ישראל אסור בשום פנים ואופן להיות צד באף הסכם עתידי הכולל סעיף שיהודה ושומרון הן לא חלק ממדינת ישראל הריבונית". יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה כי "הבידוד המדיני הגובר פוגע במדינה ובמשק, ומהווה איום אסטרטגי לא פחות מכלי נשק מתוחכמים המכוונים לעברנו". יחימוביץ' הוסיפה כי "יחד עם זאת, מצער שבמקום לתמוך ולעזור במאמצים הקדחתניים של האמריקנים לחידוש המשא ומתן, מתמקד האיחוד האירופי בסנקציות וחרמות". היא הוסיפה כי "על ראש הממשלה להיכנס באופן מיידי למשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, ולחתור להסדר קבע".

נאומו של נשיא המדינה שמעון פרס בפרלמנט האיחוד האירופי בשטרסבורג, מרץ 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
ישראל תכריע אם תעמיד בסכנה הסכמים קיימים. פרס נואם באיחוד האירופי במרץ האחרון/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

"הציונות נמצאת היום תחת מתקפה מבית מדרשם של חולמי המדינה הדו לאומית משני צדי המתרס, והשאלה היא האם לראש הממשלה יש את העוז והמעוף בהם ניחנו מנהיגים", אמר ח"כ עמר בר-לב (העבודה). בהודעת לשכתו כתב בר-לב: "האשליה שהימין מנסה להנחיל לנו שהסטאטוס-קוו פועל לטובתנו, נחלה היום עוד תבוסה בהודעת מדינות האיחוד האירופי. זהו עוד שלב בדה לגיטמציה של מדינת ישראל ועוד איתות שחובה לפעול למען המטרה המרכזית - הבטחת המשך קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק".

סגן השר אופיר אקוניס כינה את ההחלטה "שגויה ומצערת". בהודעה שפרסם כתב אקוניס: "צעדים מסוג זה, עוד לפני שהפלסטינים הודיעה שהם בכלל מוכנים לשולחן המשא ומתן, מרחיקים את חידוש השיחות ולא מקרבים אותן". לדבריו, "ידעו גם באירופה - יהודה ושומרון אינם כבושים, הם ערש המולדת של העם היהודי".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב, אמרה בתגובה להחלטה כי "הצביעות של מדינות אירופה, בדגש על בריטניה וצרפת, היא פשוט מקוממת. בריטניה יצאה למסעות כיבושים באיי פוקלנד בדרום אמריקה והפקיעה את האדמות מארגנטינה רק בשל אגו ונפט. צרפת עשקה לאורך ההיסטוריה את מערב אפריקה בשביל בצע כסף, זהב ונפט. מדינת ישראל עזבה את עזה ומה קיבלה בתמורה - טרור וטילים? חייבים לומר את האמת ישר בפנים". לדבריה, "קו ההסברה של ישראל צריך להיות חד ולא מתנצל או מתרפס".

ח"כ אלי ישי אמר היום כי "יש להצטער כי האירופאיים ממשיכים בהתנהלותם החד צדדית תוך נקיטת פעולות בלתי לגיטימיות. עמדתם חשובה, אך חשובה יותר היא דעתם ואמונתם של אזרחי הארץ וחובת המדינה להבטיח להם בטחון והגנה". עם זאת, הוסיף ישי כי "בזכות האמברגו בעבר, הוקמה תע"ש - מקור בלתי נדלה של גאווה לאומית, ניתן רק לנחש מה עתיד להתפתח בישראל בעקבות החרם הנוכחי".

(עדכון ראשון: 11:26)

אירופה תחליט: הסכמים עם ישראל לא חלים בהתנחלויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully