וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב ריסקין נגד הרבנות: לאפשר נישואים אזרחיים

17.7.2013 / 10:12

בהתבטאות חריגה מפי רב אורתודוקסי, ועל רקע הבחירות לרבנות הראשית, התייחס רב היישוב אפרת לנושא הנחשב לסדין אדום בעיני פוסקים רבים. "אין סיבה שכולם יתחתנו לפי ההלכה"

לקראת הבחירות לרבנות הראשית, ובעיקר לאור ההתמודדות הקולנית בין חלק מהמתמודדים, עולה ביתר שאת השאלה אם יש בכלל הצדקה למוסד הדתי. בהתבטאות חריגה ביותר, בוודאי מפי דמות רבנית אורתודוקסית, נשמע לאחרונה הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת, מתבטא נגד הרבנות הראשית ונגד הכפייה הדתית שהיא מעודדת. בין השאר אמר ריסקין כי יש לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים במדינת ישראל. את הדברים אמר ריסקין במהלך כנס של ארגון הקהילות היהודיות באמריקה (AJC), ארגון המקדם אינטרסים יהודיים באמריקה, ישראל וברחבי העולם, שנערך בוושינגטון הבירה בחודש שעבר.

במהלך הדיון בכנס, שבו נכח גם מנכ"ל עמותת חדו"ש, אורי רגב, התייחס ריסקין למצבה של הרבנות בישראל, ואמר: "אני לא מאמין ברבנות ראשית כופה. אם אתם מרגישים שאתם מושתקים על ידי רבנות ראשית כזו, גם אני מרגיש מושתק על ידי רבנות ראשית כזו. צריך להיות מקום לרעיונות ולערכים שונים. לא יכול להיות שום סוג של כפייה דתית בישראל. אם זו כפייה זו לא פעולה דתית".

בהמשך התייחס ריסקין להשפעה של הפלג החרדי על היהדות. "החרדיות בישראל שינתה את היהדות המקורית בהיקף גדול בהרבה ממה שהתנועה הרפורמית שינתה את היהדות במהלך השנים", אמר ריסקין, והוסיף: "הם (החרדים - ש"ב) שינו את המהות והלב של היהדות. אחד הדברים שהם שינו יותר מכל זה הפלורליזם היהודי, וזה חשוב מאוד. אני מאמין בכל לבי שהוא חשוב להלכה כדי לשמור על העם היהודי. ישראל יותר מדי חשובה בשביל להיות המדינה של היהדות האורתודוקסית בלבד".

בהמשך עלה גם נושא הנישואים האזרחיים, ובמהלך הדיון הפתיע ריסקין וטען כי צריך לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים במדינת ישראל. "אין סיבה הגיונית לכך שכולם חייבים להתחתן על פי החוק האורתודוקסי היהודי", אמר הרב, והוסיף: "בהחלט יכולים לחיות ביחד כבעל ואישה על פי כל טקס שהם רוצים, בלי כל התערבות ובלי כל קושי. חייבים להיות נישואים אזרחיים בישראל, והחוק היהודי אינו עומד בניגוד לאפשרות הזו. צריך לשנות חוק אחד, והוא שיוכלו להיות נישואים אזרחיים".

על פי ההלכה היהודית המקובלת על האורתודוקסיה, נישואים אזרחיים הם סדין אדום. ריסקין הוא לא הראשון שדיבר על כך. הקדים אותו הרב הראשי הספרדי לשעבר, אליהו בקשי דורון, שאמר עוד בשנת 2004 כי אין ברירה אלא לאפשר נישואים אזרחיים באופן חלקי. השוני בין השניים הוא בכך שבקשי דורון כיוון את הדברים לאזרחי המדינה מכוח חוק השבות שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה, ואילו ריסקין דיבר על כך באופן גורף.

חציית גבול בלתי אפשרית בעיני רבנים רבים

כפי שפורסם בעבר בכלי התקשורת, הרב בקשי דורון דיבר בכנס של תנועת צהר, העוסקת בין השאר בנושא הנישואים בישראל, ואמר בזמנו: "היום ממילא כל אחד מתחתן לפי ראות עיניו. החוק הזה היה חשוב מאוד בשעתו, אבל היום הוא מנוטרל לגמרי ורק יוצר שנאה". עוד אמר בקשי דורון כי הסיבות שהובילו אותו למסקנה זו קשורות לעובדה שהחוק המחייב נישואים במדינת ישראל רק על פי ההלכה אינו מספק תשובה ליותר ויותר אזרחים המוגדרים על פי ההלכה כחסרי דת, וממילא רבים שנמצאים במצב זה עוקפים את החוק ונישאים בחו"ל.

אף שארגון צהר נחשב לליברלי יותר בעיני הציבור, בזמנו התנגד יו"ר הארגון, הרב דוד סתיו, המתמודד בימים אלו על משרת הרב הראשי האשכנזי, לדבריו של בקשי דורון, ואמר כי דבריו אינם מבטאים את עמדת הארגון. לדברי סתיו שינוי כזה יגרום לפירוק מוסד הרבנות הראשית.

כאמור, לעומת בקשי דורון, הרב ריסקין לא סייג את דבריו, וטען כי צריך לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים באופן גורף במדינת ישראל. בקרב רבנים אורתודוקסים הדבר נחשב לחציית גבול בלתי אפשרית. ואולם, אמירה מסוג זה מפי רב אורתודוקסי מוכר מעמידה בספק את נחיצותו של הממסד הרבני ואת חוקי המדינה המחייבים בנושאים כמו נישואים, גירושים וקבורה.

בעקבות דבריו של ריסקין, אמר מנכ"ל חדו"ש: "לאירוע בו השתתפנו, הרב ריסקין ואני, קוראים 'העימות הגדול' אבל למרבה השמחה יכולתי להסכים כמעט עם כל דבריו". עוד אמר רגב כי "בחלקים של החברה הדתית לאומית מתפשטת ההכרה שהדבר הטוב ביותר שיכול לקרות ליהדות הוא ביטול המונופול של הרבנות הראשית על הנישואים וביטול הכפייה הדתית. חשוב מאוד ליצור ברית רחבה ככל האפשר של רבנים ואישי רוח מכל הזרמים ביהדות ומכל רחבי התפוצות, כולל הזרם האורתודוקסי, שיתאחדו סביב הדרישה לחופש נישואים בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully