וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב סתיו עונה למבקרים: "נחוש להמשיך קדימה"

20.6.2013 / 20:22

בראיון לוואלה! מתאר המועמד לרבנות הראשית את הפגיעה מדברי הרב עובדיה ("מישהו הטעה אותו"), מדבר על סיכוייו להיבחר ("טובים מאוד") ופורס את משנתו ליום שאחרי הבחירות

צילום מסך

הרב דוד סתיו לא צפה את המבול שנפל עליו בעקבות החלטתו לרוץ לרבנות הראשית. למרות קור הרוח שהוא מנסה לשדר בשבוע האחרון, גם לאדם שמגדיר את עצמו כ"רץ למרחקים ארוכים" היה קשה לקבל את האירועים האחרונים. לאחר המתקפה חסרת התקדים נגדו מצדו של הרב עובדיה יוסף והתקיפה האלימה שחווה בחתונת בתו של רב הכותל, מתאר הרב סתיו את הכאב, אך מכריז בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: "אני נחוש להמשיך קדימה".

הרב סתיו, שעומד בראש ארגון רבני צהר, נכנס למרוץ על כיסא הרב הראשי האשכנזי של מדינת ישראל עם כוונות אמיתיות. לאורך כל הדרך, הוא דיבר על שינויים משמעותיים בביורוקרטיה של שירותי הדת ועל אופן קבלת השירות עבור כלל החברה הישראלית. הוא לקח בחשבון שיהיו לו לא מעט מתנגדים, אך למבול כזה הוא לא ציפה. רבנים נבחרים מהציונות הדתית לא יצאו נגדו בגלוי, אך עשו הכל כדי למנוע את בחירתו באמצעות חקיקת חוק שיאפשר לרבה של רמת גן, הרב יעקב אריאל, להתמודד על התפקיד. בעיני הציבור החרדי, או לגרסתו של סתיו, בעיני נציגיו של אותו ציבור, הוא סדין אדום. וגם בש"ס לא אוהבים - בלשון המעטה - את הרעיון שהוא ייבחר.

הרב דוד סתיו. עומר מירון
"מרגיש פגוע". הרב סתיו/עומר מירון

במהלך השבוע, באחד ממשרדיו, הרב דוד סתיו משתדל לשתף ברגשותיו תוך כדי שמירה על ממלכתיות. "זה לא נעים, אני מרגיש פגוע", הוא מודה. "אני רוכש המון כבוד לרב עובדיה יוסף, אני יודע שהוא ענק בתורה. צר לי שהטעו אותו, אבל אנחנו ממשיכים קדימה. אני יודע שבמדינת ישראל ובחברה הישראלית יודעים שאנחנו ברבנות מבקשים לחולל שינוי. אנחנו נחושים להביא לעם ישראל רבנות שתדבר אליה בשפתו, בשפה הנשמעת לכל אדם. אנחנו מתגברים, הכאב הוא כאב והכבוד שאני רוכש הוא כבוד אבל אנחנו ממשיכים קדימה ולא נחלשים".

למי אתה מתכוון כשאתה אומר שהטעו את הרב עובדיה יוסף?

"הרב אמר בעצמו שהוא לא מכיר אותי ושהוא לא פגש אותי. אני מניח שאחרי הבחירות, לכשאבחר, נמצא את ההזדמנות להיפגש עם הרב עובדיה ולהסביר את הדרוש הסבר. ואם יש טעויות שאני צריך לתקן, נתקן. בסך הכל אנחנו בני אדם. אבל גם יכול להיות שהוא טועה במה שאמרו לו, אני בטוח שהוא טועה במה שאמרו לו. נדבר ונמשיך הלאה, אנחנו בני אדם מבוגרים ויודעים למחול. אני לא רוצה לדבר על איש וכבר אמרתי שאני רוכש כבוד לרב, כבוד גדול והלוואי שהסובבים אותו היו רוכשים לו כבוד כמו שאני רוכש לו. מעבר לזה לא אכנס לעניין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

כמי שלמוד מאבקים ומנסה לחולל שינוי, הרב סתיו ציפה להתנגדות אך לדבריו הוא לא ציפה להתנגדות כל כך קשה. "לא ציפיתי להתנגדות כל כך קשה ברמה כזו ולא באופן כזה, אבל נערכתי שיהיו כאלה שיצאו נגדי ויבקרו אותי וזה בסדר, כל זמן שזה נעשה בצורה מכובדת זה לגיטימי. בכל מקום כשאדם אומר שהוא רוצה לעשות שינוי - ואני רוצה לעשות שינוי אמיתי בביורוקרטיה של הרבנות הראשית - יש ביקורת".

איך אשתך והילדים מתמודדים עם המתקפה הזו?

"לילדים לא קל, חלק מהם מבטאים את זה במיילים שהם כותבים ובשאלות שהם שואלים, אבל יש חיבוק גדול מצד הקהילה כלפי המשפחה שלי. מאז שהאירועים האלה התרחשו, אני חושב שקיבלנו אלפי טלפונים, מסרונים ומיילים מרגשים כך שאני חושב שהמשפחה מצד אחד מרגישה כואבת ונעלבת, אבל מצד שני היא מרגישה חיבוק אדיר מכל החוגים. חשוב לי לומר שגם מחוגים חרדיים רבים שאפשר היה לחשוב בטעות שיתייצבו נגדי. בכלל, אני מניח שהיו ויכוחים ויהיו ויכוחים, זה חלק מנשמת אפנו כבני אדם וכחברה דמוקרטית, אבל החברה אומרת בקול גדול - אנחנו רוצים שיח אחר".

הרב דוד סתיו. עומר מירון
"יש דרכים אחרות להביע התנגדות"/עומר מירון

בין היתר, היו מי שביקרו אותו בנוגע לפסקי ההלכה שפורסמו בספרו "בין הזמנים". הרב סתיו לא מבין על מה המהומה. "כתבתי ספר שמתמודד עם שאלות שהחברה הדתית-לאומית מתמודדת איתן. מן הסתם, חברה אחרת מתמודדת עם בעיות אחרות. הספר זכה להסכמות מגדולי התורה וגם אם יש משפט או שניים שאפשר או צריך היה לנסח אחרת, אף אחד לא טען טענה עקרונית כנגד הספר. מכל מקום, גם כשרוצים לבקר ספרים ופסקים, אני מניח שבבית המדרש יש דרכים אחרות לעשות זאת".

לדבריו, אין בכוונתו או בכוונת ארגון צהר לחולל שינויים באופן לא מקובל. "אנחנו לא הולכים לעשות שום דבר לא מקובל. אנחנו בהחלט הולכים לשנות דברים שהיו מקובלים במערכת הממוסדת שגרמו לעוינות אצל החברה החילונית. אנחנו נעשה הכל כדי להנגיש את היהדות באפס אחוז של ויתור על ההלכה וחשוב לי להדגיש את זה, אבל תוך כדי מאה אחוז של ויתורים בביורוקרטיה".

אתה חשוב שההתנגדות של הרבנים הדתיים-לאומיים למועמדתך לתפקיד הכשירה את הקרקע למתקפה הזו?

"אין ספק שיש כאן תהליך. הוויכוח, כשלעצמו, הוא מקובל. אנחנו נמצאים לפני ימי בין המיצרים בהם עם ישראל מציין את החורבן של בית המקדש שנחרב בגלל שנאת חינם. אחד הפרשנים מציין כי המאפיין של החכמים בדור ההוא היה שהם חשבו שכל מי שלא חושב כמוהם הוא אפיקורוס ורשע. מותר לחשוב אחרת ולהתווכח, זה בסדר גמור שמתווכחים ואני מקבל את זה. יש כאלה שחושבים שאני נחמד מידי עם החילונים ושהחילונים צריכים לבוא אל הרבנים ולא ההיפך. אני רוצה שהחברה הישראלית תהיה מחוברת ליהדות ואני יוצא ומחבק את החברה הישראלית כי אני רוצה לקשור אותה בעבותות של אהבה למסורת ישראל. יש כאלה שחושבים שזה לא לגיטימי וזה בסדר גמור. אני אמשיך בדרכי והם ימשיכו בדרכם. מהרגע שזה הופך לפגיעות אישיות, כינויי גנאי ואלימות כמו שחווינו השבוע, זה כבר לא לגיטימי. חכמי ישראל צריכים להבין שוויכוח, אפילו חריף, הוא לגיטימי. לא לגיטימי לפסול מישהו על רקע אישי".

"מאמין שמעז יצא מתוק"

רבים מציינים שלא זכורה להם מערכת בחירות סוערת כל כך לרבנות הראשית. לדברי הרב סתיו, העיקר הוא לעסוק בתכנים ולא באישיות של המועמדים. "אין ספק שזו מערכת סוערת, אבל אני מאוד אשמח שהיא תהפוך לסוערת על העניין ולא על האדם. שהמתמודדים האחרים יבואו ויגידו מה הם מציעים ומה הם מתכוונים לעשות, שכל אחד יביא את מרכולתו לעם ישראל. אני הצגתי תכנית שחיברתי ביחד עם הרב יעקב אריאל, פרסמנו מה אנחנו מתכוונים לעשות ואדרבה שיבואו אחרים ויציגו את שלהם ונתווכח על התכנים ולא על בני האדם. את שלי הנחתי על השולחן ובמקום לדון על התכנית, תוקפים אותי".

למרות המתקפות נגדו, הוא מבקש להדגיש שהתגובות שהוא מקבל במהלך השבוע ברחוב מעודדות מאוד. "בשבוע האחרון אני מקבל אלפי תגובות מכל מיני מקומות וגם מאנשים שלא מסכימים עם דרכי. חלק מהאנשים גם אומרים שהם מבינים עכשיו על מה המאבק. עד לפני שבועיים אנשים חשבו שזה ויכוח בין אחד נחמד יותר לאחד נחמד פחות, פתאום הבינו שיש כאן מישהו שאומר שהוא בא לשנות באמת. יש כאלה שרוצים להשאיר את המצב כפי שהיה עם הדברים הלא טובים שבמערכת, ואנשים מבינים את ההבדל כעת. אני לא מאחל את זה לאף אחד, אבל אני מאמין שמעז יצא מתוק. נמצא את הדרך כולנו, כל מי שמעוניין באחדות עם ישראל ובזיקת העם ליהדותו, גם אלה שמדברים בעדי וגם אלו שנגדי, למצוא את הדרך אחרי שאבחר להוביל אל המטרה המשותפת למרבית הגוונים בעם היהודי".

הרב דוד סתיו. עומר מירון
מתנגד לנישואי תערובת. הרב סתיו/עומר מירון

למרות הקושי, הרב סתיו אופטימי ומאמין בסיכוייו. "גם לפני וגם אחרי, אני מאמין שהסיכויים מאוד טובים. רוב הגוף הבוחר מכל הגוונים ומכל הסוגים, רובם מבינים שצריכה לבוא רוח שתסחף אליה כוחות חדשים ורעננים, שתחבר את החברה הישראלית הצעירה מחדש אל הרבנות ואל נושאי התפקיד".

גולת הכותרת של תכניתו של הרב סתיו היא, כאמור, לשנות את הביורוקרטיה ולהנגיש את שירותי הדת עבור האזרחים. "הדברים הראשונים שאני הולך לעשות הם לבטל את ההוראות הביורוקרטיות, לבטל את אזורי הרישום לנישואים ולייצר מחלקות שיעזרו לעולים החדשים לברר את יהדותם. אם מחלקת רישום בעיר אחת לא פתוחה אחרי חמש, אין סיבה שזוג הרוצה להירשם לנישואים לא יוכל לקבל שירות במחלקה אחרת שפתוחה עד שעה מאוחרת יותר, הם לא צריכים להפסיד לימודים או עבודה בשל כך. אלו רק שלושה דברים ראשונים, אבל ככלל אני מתכוון להפוך את מוסד הרבנות למוסד הידידותי ביותר עבור החברה הישראלית".

"נעשה הכל כדי למנוע התבוללות"

בדבריו, מביע הרב סתיו תקווה ואף ביטחון כי הרב הספרדי, מועצת הרבנות וכלל הרבנים יתמכו בשינויים כדי למנוע אסון כהגדרתו. "אני מאמין שמי שייבחר לעמוד בתפקיד השני יהיה בעל ראיה ממלכתית וגם הוא יבין שאם אנחנו לא נתמודד עם זה, מוסד הרבנות ייסגר, הוא לא יהיה רלוונטי יותר. אם אנחנו חפצים בקיום המוסד הזה ובאחדות החברה הישראלית, אנחנו חייבים לעשות את השינויים הללו ואני מאמין שגם מועצת הרבנות הראשית ומרבית רבני ישראל יהיו שותפים לתהליך הזה ויקבלו אותו באהבה ובשמחה. צריך להבין שאם אנחנו רוצים להמשיך את המוסד של הרבנות הראשית בישראל ואת מוסד הנישואים כדת משה וישראל, אנחנו חייבים לשכנע את מדינת ישראל ואת החברה שאכן הדבר נחוץ ואפשרי. אם לא, נמצא את עצמנו בעוד עשר שנים כשני עמים, חצי עם שיתחתן בקפריסין או בנישואים אזרחים וחצי עם שיינשא כדת משה וישראל".

הרב סתיו ער למורכבות בעייתם של 350 אלף אזרחים המוגדרים חסרי דת, ומתכוון לסייע לכל מי שניתן ורוצה להוכיח את יהדותו. עם זאת, יש לו בשורה רעה למי שלא מעוניין בשירותי הדת ולמי שבעד נישואיי תערובת. "גויים יכולים להינשא בנישואים אזרחיים ויש בתי קברות אזרחיים. הבעיה היא בנישואי תערובת שאני בוודאי לא רוצה שיהיו נישואיי תערובת. אין ספק שהעובדה שהחוק המחייב את כולם להתחתן כדת משה וישראל הוא חוק שמייצר בעיה למאות אלפי אנשים, אבל כיוון שאני מאמין באחדות ישראל ואני מעוניין שהחוק הזה יישאר, אני מתכוון לעשות הכל כדי שכל מי שרק אוכל לעזור לו להוכיח את יהדותו יוכל להתחתן כדת משה וישראל. בנוגע לגוים שמתחתנים עם יהודים, אנחנו בארץ צריכים לעשות הכל כדי למנוע התבוללות ואני לא הולך לשנות זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully