וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר האסונות: קמפיין למניעת שכחת ילדים ברכב

16.7.2013 / 10:02

לאחר שבוע קשה בו מתו שלושה תינוקות ברכב לוהט הודיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי תפתח בקמפיין הסברתי להורים להעלאת המודעות לנושא. "מתכוונים לעשות את המקסימום"

צילום: טל אנגלנדר, דניאל בוק, יהושע בריינר, נפתלי אייזנברג; עריכה: טל רזניק; קריינות: לירון בארי

בפעם השלישית בתוך שבוע, נשכח אתמול (שני) תינוק ברכב לוהט ומת. ארגונים למען בטיחות ילדים מתריעים בכל פעם כי יש להעלות את מודעות ההורים לנושא, אולם רק כעת, אחרי ה"גל" האחרון של מקרים מסוג זה, נראה שיש מי שהרים את הכפפה.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הודיעה היום על פתיחה בקמפיין הסברתי להורים כדי להעלות את המודעות לנושא. הקמפיין יהיה בשני מישורים: האחד, הסבר על התופעה ועל ההתנהגות הרצויה של הורים בהתנהלות עם ילדיהם, והשני, פרסום טכנולוגיות שיכולות לסייע להורים להימנע ממקרים כאלה. הקמפיין יעלה בתחנות הרדיו ובסרטונים ביוטיוב באתרי הרשות. "באמצעים שעומדים לרשותנו, אנחנו מתכוונים לעשות את המקסימום שניתן", אמר הבוקר מנכ"ל הרשות רון מוסקוביץ' לוואלה! חדשות.

הרכב בו נשכחה הפעוטה ביישוב דולב. יולי 2013. דרור עינב
לאחר המקרה אתמול נראה שגם ארגונים נוספים צפויים לסייע בקמפיין. המכונית בה נשכחה התינוקת בדולב, אתמול/דרור עינב

הקמפיין נעשה בתיאום מלא עם משרד התחבורה, ולאחר המקרה אתמול נראה שגם ארגונים נוספים צפויים לסייע בו. לדברי מוסקוביץ', אתמול הוא קיבל פניות גם ממשרד הבריאות וארגון "בטרם" לבטיחות ילדים. לדבריו, במקביל לקמפיין ימשיכו ברשות לתמוך בהחמרת ענישה להורים ששוכחים את ילדיהם.

הנחיצות של קמפיין שכזה הודגשה במהלך דיון בנושא בוועדה לזכויות הילד ב-2010. מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצג במהלך הדיון התריע על העובדה שבישראל אין הסברה בנושא: "בסקירה המשווה שערכנו נמצא כי חלק גדול מן המדינות מפרסמות, במסגרת פרסומים של משרדי הממשלה הרלוונטיים או בפורטל הורות רשמי של המדינה, מדריכים להורים בנושא השארת ילד לבדו (...) לא נמצאו פרסומים דומים או הנחיות ברורות להורים בנושא זה בישראל. משרד הבריאות מנחה את ההורים בנושא השגחה ראויה על ילדיהם בהדרכה השגרתית הניתנת להורים בטיפת חלב. אין הנחיה כללית של המשרד להעביר להורים מידע ספציפי בעניין החוק בישראל במהלך הדרכה זאת", נכתב במחקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

היוזמה התעוררה עוד לפני המקרה הראשון

הדרישה לפתוח בקמפיין שכזה התקבלה במשרד הבריאות כבר לפני מספר חודשים. עורכת דין רווית צמח החליטה לפעול בנושא וכבר בחודש אפריל האחרון פנתה לשרת הבריאות יעל גרמן בבקשה לפתוח בקמפיין על מנת להתריע בפני הורים על התופעה. "פניתי אליה מיוזמתי כי מה שחשוב זה שיעשו עם זה משהו, שפעם אחת במדינה הזו מישהו יקום ויעשה משהו כדי למנוע את התופעה הזו", אמרה צמח. "בינתיים, מטילים את האחריות למניעה רק על ההורים". יצויין כי הקמפיין שהציעה צמח מתמקד בהסברה בעיקר בסניפי טיפת חלב אליהם מגיעים הורים רבים, תחום השייך למשרד הבריאות. עם זאת, במשרד מסבירים כי מדובר בתחום אחריות של משרד התחבורה.

צמח סיפרה כי לפני כחודשיים, כאשר אירע המקרה הראשון בקיץ הנוכחי בו מתה פעוטה כבת שנה לאחר שנשכחה ברכב, ניסתה להעלות שוב את הבקשה בפני משרד הבריאות. "מדינת ישראל כשלה בייצור הסברה, חינוך ומודעות לנושא זה", כתבה במכתב. "רק הסברה עשויה לשרת את ההרתעה באופן המיטבי והמרבי ולחולל שינוי אמיתי בחברה בתחום הגברת המודעות לנושא", אמרה. "תכנית המעורבות תפנה בדיוק אל אימהות אוהבות, דואגות ומטפחות. אלה הן רוב האימהות שיש רגע אחד שאורב להן, אותו רגע של שיקול דעת מוטעה, אותה שנייה בה לא חגרו חגורה, שחשבו להשאיר רגע את הילד שיישן כדי לקחת שקית מוכנה במרחק של ארבע דקות הליכה, שהשאירו ילד אחד ברכב לקחת ילד שני מהגן".

ממשרד הבריאות נמסר כי "שרת הבריאות יעל גרמן אישרה בעבר השתתפות של המשרד בקמפיין שכזה (למרות שזהו תחום האחריות והטיפול של משרד התחבורה), אך דבר לא קרה (ולא בגלל משרד הבריאות). במקביל, השרה החליטה לקחת יוזמה ולבחון במיידי את יעילותם של רעיונות נוספים להתמודד עם התופעה הכואבת והנוראה".

קמפיין של איחוד הצלה למניעת שכחת תינוקות ברכבים. איחוד הצלה מוות ברכב תינוקות, איחוד הצלה
אלפי מדבקות יחולקו ברחבי הארץ. הקמפיין של איחוד הצלה/איחוד הצלה, איחוד הצלה מוות ברכב תינוקות

שר התחבורה ישראל כץ ציין כי משרד התחבורה פנה לפני כשבועיים למכון התקנים בבקשה לגבש תקן ישראלי למערכת אלקטרונית מיוחדת שתתריע על שכיחת ילדים בכלי הרכב, והורה לאנשי משרדו לזרז את הליך גיבוש התקן הישראלי במכון התקנים. זאת, במטרה להביא לאישורו המהיר ולאפשר את התקנת המערכת בכלי הרכב בהקדם האפשרי.

ממשרד התחבורה נמסר כי השר סיכם היום עם ראש הממשלה כי המערכת החדשה תיכלל במסגרת הטבות המס והתמריצים הניתנים כיום למערכות בטיחות של כלי הרכב. ראש הממשלה הנחה לתקצב את התמריצים שיינתנו בהתקנת המערכת. כחלק מהתוכנית יחויבו רכבי הסעות הילדים להתקין מערכת התרעה על שכיחת ילדים בכלי הרכב כי תנאי לקבלת רישיון הסעה לתלמידים.

גם ארגון איחוד הצלה יצא בקמפיין של חלוקת מאות אלפי מדבקות לרכבים בנושא אי השארת ילדים לבד ברכב. המדבקה מודבקת על חלון הנהג ואמורה להזכיר לו בעת היציאה מהרכב שלא ישכח את הילדים והתינוקות. הקמפיין יצא בארבע שפות: רוסית, ערבית, אנגלית ועברית. בימים הקרובים יחולקו עוד עשרות אלפי מדבקות כאלו ברחבי הארץ על ידי מתנדבי הארגון.


במקביל לרשויות הממשלתיות החליטו גם גופי תקשורת שונים להירתם מיידית למען הסברת הנושא. כך למשל, עלה הבוקר תשדיר בגלי צה"ל ובגלגלצ הקורא להורים להיזהר משכיחת הילד ברכב. במקביל, הודיעה חברת ההפקות "ענני תקשורת" כי תשיק קמפיין דומה בכל הערוצים בבעלותה (ערוץ הבריאות, ערוץ החיים הטובים, ניקולודיאון ועוד) וכן אפליקציה שתשלח הודעה להורים בנושא ברגע שידוממו את המנוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully