וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים אלימים בהפגנת הבדואים נגד ה"עקירה"

שי מכלוף

15.7.2013 / 13:45

מאות השתתפו בשורת הפגנות בכל רחבי הארץ נגד "תכנית פראוור" שמבקשת להסדיר את ההתיישבות הבדואית. בבאר שבע הפתחתו עימותים עם המשטרה. "אם החוק יאושר - נכריז על מרד"

שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

10 מפגינים נעצרו בשעות הצהריים (שני) במהלך עימותים בין בדואים לבין כוחות המשטרה בבאר שבע – זאת כחלק מפעולות המחאה של המגזר נגד "תכנית פראוור" שמבקשת להסדיר את התיישבות הבדואים בישראל.

במהלך היום תוכננו 15 הפגנות שונות של המגזר בכל רחבי הארץ, כמו גם משמרות מחאה וצעדות נגד התכנית שצפויה לעלות לדיון בוועדת הכנסת טרם תעלה להמשך הליך החקיקה. בין היתר הפגינו בירושלים, בצומת להבים, בחיפה, ביפו, באום אל-פאחם ובצומת משגב. האירוע המרכזי התקיים מול משרדי הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית שבבאר שבע – בתום צעדה של מאות בני אדם.

בתחילה התנהלה ההפגנה כסדרה, כאשר המפגינים צעדו מכיוון אוניברסיטת בן-גוריון לכיוון שדרות רגר. עם זאת, לאחר מכן, כשביקשו השוטרים לפתוח את הציר המרכזי ביותר בבירת הנגב, סירבו חלק מהמפגינים לרדת מהכביש. בסך הכל כמאה מהמוחים הבדואים לא היו מוכנים להתפנות ואז החלו עימותים אלימים עם השוטרים שניסו להורידם מהציר. 10 נעצרו כאמור, וכוחות שיטור גדולים מפקחים על הנעשה שכן קומץ מפגינים עדיין נותר במקום.

"לבטל את החוק ולהכיר בזכויות שלנו"

"המטרה שלנו היא ביטול החוק הגזעני ונישול אדמתנו", אמר היום לוואלה! חדשות סייח אל טורי, שהפגין בבאר שבע. "אנחנו קוראים לראש הממשלה והשרים בממשלה לבטל את החוק ולהכיר בזכויות שלנו. אנחנו נמשיך להחזיק את האדמות ונמשיך עם ההפגנות ועם כל דבר חוקי עד שיבטלו את כל החוקים הגזעניים". מפגין אחר הוסיף: "לא נסכים לעוד נכבה ולעקירה של אנשים מהבתים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא נסכים לעוד נכבה"./מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) שהשתתף אף הוא בהפגנה אמר כי לא מדובר בתכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית אלא להדרת ההתיישבות הבדואית ולדחיקתם מהאדמות.

"מי שרוצה להסדיר, שיספק שירותים, תשתיות, תברואה וכבישים, ולא יפקיע את האדמות", אמר טיבי וציין כי מבחינתו אין ליישם את התכנית. "ב-67' אנשים יצאו להפגין על הרבה פחות מזה - אז הופקעו עשרות אלפי דונמים. השנה מפקיעים מאות אלפי דונמים". טיבי הבטיח כי אם המדינה לא תחזור בה לא תהיה ברירה לפנות למוסדות האו"ם ולגופים בינלאומיים כדי שישמעו על "מדינה שנאבקת בתושביה ודוחקת אותם הצדה".

חבר הכנסת לשעבר טלב א-סאנע, בן העדה הבדואית, אמר בהפגנה כי מדובר בעקירה של כ-60 אלף בני אדם מ-30 יישובים. "כאשר הממשלה מנסה לתת לפשע הזה מעטה של חוק, זה אפרטהייד. זה חוק שחור נגד הערבים ולכן כלל האוכלוסייה מאוחדת נגד החוק הזה", אמר והצהיר: "אם הממשלה תחוקק את החוק אנו נכריז על מרד נגד היישום שלו".

אוהל אירוח בדואי סמוך לשגב שלום. אבי פז
מאהל בדואי בנגב/אבי פז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully