וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה בסוריה: ארה"ב מדרדרת את ישראל למלחמה?

14.7.2013 / 11:10

הפרסומים בכלי תקשורת זרים לגבי תקיפה של חיל הים הישראלי בלטקיה מפי גורמים בפנטגון סופגים ביקורת חריפה מצד ישראל, בין היתר מחשש שאסד יובך וינסה להגיב. פרשנות

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

בישראל מותחים הבוקר (ראשון) ביקורת חריפה על מי שעומד מאחורי מסירת המידע על תקיפה ישראלית לכאורה של מתקני טילים מסוג יאחונט על אדמת סוריה לפני כשבוע. הטענה היא שפרסומים מסוג זה מסכנים את היציבות באזור ועלולים להצית אש מיותרת.

תמונות לווין של האתרים שהותקפו בלטקיה. צילום לווין: דיגיטל גלוב עבור חדשות 2 ורונן סולומון, החדשות
האתר שהותקף לכאורה על ידי ישראל בלטקיה/החדשות, צילום לווין: דיגיטל גלוב עבור חדשות 2 ורונן סולומון

הפרסומים הזרים, שלפיהם מקורות שונים מהפנטגון אישרו את הדברים, עוררו חשש בישראל כי נשיא סוריה, בשאר אסד, יובך ויחפש דרכי תגובה, זאת לאחר שאיים בפומבי על ישראל. בישראל טוענים כי אסד מורתע מאוד מישראל ומבין כי תקיפת ישראל עלולה לסבך אותו קשות ואף להביא לסיום משטרו, ולכן הוא עלול לחפש דרכי תגובה אחרות כמו ערעור היציבות ברמת הגולן, כפי שהבטיח באחד מהראיונות האחרונים שלו. ייתכן שהמניע של האמריקנים בפרסום המידע הוא ניסיון להצר את צעדי ישראל כדי למנוע ממנה לתקוף, או שימוש בכוחו של צה"ל בניסיונות הפחדה נגד איראן, על מנת להציג את ישראל כבלתי נשלטת ולהוביל את הנשיא האיראני הנבחר למשא ומתן.

הסאנדיי טיימס דיווח הלילה שחיל הים הישראלי הוא שתקף את המחסן בלטקיה שבצפון סוריה, שהכיל, על פי גורם מודיעיני במזרח התיכון, 50 טילי יאחונט רוסים מסוג P-800 נגד ספינות שהועברו לידי כוחות צבא אסד השנה. על פי הדיווח, התקיפה בוצעה על ידי הצוללת הישראלית דולפין, ונעשתה בתיאום הדוק עם וושינגטון, שכבר הביעה את תסכולה ממשלוחי הטילים ממוסקבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לאחרונה התנהלו שיחות קשות עם וושינגטון על ההדלפות

אין זו הפעם הראשונה שהאמריקנים מזרימים מידע לכלי התקשורת בארצות הברית בנוגע לתקיפות שביצעה ישראל לכאורה בסוריה. בישראל חשבו כי מדובר בתגובה לדבריו של ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף איתי ברון, שהתבטא בחודש אפריל האחרון בנושא השימוש בנשק כימי על ידי הצבא הסורי נגד המורדים, בניגוד להנחיה מפורשת של שר הביטחון – מה שהביך את האמריקנים, שהתחייבו בעבר להגיב במקרה של שימוש בנשק זה.

בהתחלה הכחישו האמריקנים כי נעשה שימוש בנשק כימי, אך ככל שהתגברו העדויות, הם נאלצו להגיב. הפרסום על מתקפה ישראלית בסוריה פחות משבועיים לאחר מכן, נתפס בירושלים כ"עונש" על דבריו של תא"ל ברון. בעקבות הפרסומים הללו, התנהלו שיחות קשות בין גורמים בממשלת ישראל לגורמי ממשל אמריקנים. "הביקורת הישראלית הייתה מאוד קשה נגד המהלך הזה, אך בממשל האמריקני לא קשרו את ההדלפה נגד תא"ל ברון וטענו כי ננקטו צעדים משמעתיים מאוד קשים", אמר גורם בכיר בירושלים, "אני לא השתכנעתי".

דבריו של תא"ל ברון, על אף הנחיית שר הביטחון, משה יעלון, לא לפרסם פרטים בנושא, הוגדרו במערכת הביטחון כחמורים מאוד. "אם אתם רוצים? תעדכנו את האמריקנים בחשאי אבל לא בגלוי", אמר שר הביטחון, שהבין כי מדובר בחומר נפיץ שעלול להכעיס את ארצות הברית, לאחר שזו הגדירה את השימוש בנשק כימי כקו אדום, אך בפועל לא הגיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully