וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורשע לאחר מותו: האיש שהצית אש בין ארה"ב לרוסיה

עורך הדין הרוסי המנוח סרגיי מגניצקי מת במעצר לאחר שדיווח על פרשת שחיתות ברשות המס של המדינה - ומצא עצמו מואשם באותם המעשים. הפרשה עוררה משבר דיפלומטי עמוק עם ארה"ב

עורך הדין הרוסי המנוח סרגיי מגניצקי נמצא אשם בהונאת מס על ידי בית המשפט במוסקבה. מגניצקי נעצר בשנת 2008 לאחר שהאשים גורמים רשמיים בהונאות מס, אך מאוחר יותר מצא את עצמו מואשם באותו הפשע. מותו במעצר שנה מאוחר יותר הוביל למשבר דיפלומטי עמוק בין רוסיה לארה"ב.

באותו המשפט, ויליאם בראודר, מנכ"ל קרן השקעות אותה ייצג מגניצקי, נמצא אשם אף הוא בהונאת מס ונידון לתשע שנות מאסר. מנהל קרן ההשקעות שבסיסה בלונדון הכחיש את האישומים נגדו ואמר כי המניע למשפט היה פוליטי. צוות ההגנה שלו הודיע כי יערער על גזר הדין. ההחלטה "תיכתב בהיסטוריה כאחד הרגעים המבישים ביותר לרוסיה מאז ימיו של יוסיף סטאלין", מסר בראודר בהצהרה מטעמו. "הצעדים הנואשים מאחורי המהלך הזה מוכיחים עד כמה רחוק מוכן פוטין ללכת כדי לנקום בכל אחד החושף את הגניבות והשחיתות שהוא מפקח עליהם", הוסיף.

עורך דין מטעם משפחתו של מגניצקי, אשר ראתה במשפט כבלתי חוקי, מסר כי לא פקפק בכך ש"ההחלטה תראה כך". "אני יודע שהוא לא ביצע שום פשע", הוסיף. ככל הנראה מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה של רוסיה בה אדם נשפט ונאשם לאחר מותו.

כשהיה מועסק כמבקר בקרן ההשקעות, חשף מגניצקי את מה שהוא תיאר כשחיתות ברשת האינטרנט בה מעורבים פקידי מס רוסים, שכללה גניבה של למעלה מ-200 מיליון דולרים. לאחר שדיווח על חשדותיו לרשויות, מצא את עצמו נחשד בעצמו בסיוע להעלמת 17.4 מיליון דולרים מרשות המיסים.

האמריקנים הטילו סנקציות, הרוסים לקחו מהם את הילדים

ביולי 2009 החל מצבו של מגניצקי להידרדר, ובסוף אותו החודש הוא הועבר לבית מעצר אחר, שאין בו בית חולים. עורכי הדין שלו התחילו להתלונן על התנאים הקשים, על היעדר הטיפול הרפואי ועל כך שהתרופות אותן אמו מעבירה לו מוחרמות. באמצע נובמבר 2009 סירב בית המשפט לשחרר את מגניצקי למעצר בית, כשלאחר מכן התברר כי השופטים כלל לא דנו בבקשות הרפואיות שלו. כמה ימים לאחר מכן, הועבר עורך הדין לבית חולים, בו נקבע כי יש לו דלקת בלבלב. אך במקום ניתוח דחוף, קראו רופאיו לפסיכיאטרים, כביכול לאחר שמגניצקי התחיל להתנהג בצורה בעייתית, ואלה כבלו אותו לכיסא. בערב הוא מת.

משפטו של סרגיי מגניצקי. AP
ככל הנראה מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה של רוסיה מואשם אדם לאחר מותו. משפטו של מגניצקי, והכלוב המיותם/AP

כשנתיים לאחר מותו חלה התפתחות משמעותית מאוד בפרשה, שהפכה לתקרית בינלאומית בין רוסיה לבין ארצות הברית. זה התחיל כשעיתון ה"וושינגטון פוסט" פרסם כי משרד החוץ האמריקני הכין רשימה של המעורבים במותו של מגניצקי, והכריז כי אסור עליהם להיכנס לתחומי ארצות הברית. האמריקנים החליטו לא לחכות עד אשר רוסיה תשלים את החקירה בנושא ותגיש כתבי אישום. יום לאחר הפרסום בפוסט, הכריז דימטרי מדבדב, אז נשיא רוסיה, כי הנחה את משרד החוץ הרוסי להכין רשימת תגובה של אזרחים אמריקנים להם אסור יהיה להיכנס לרוסיה.

בארה"ב עלה מאז חוק שכונה "חוק מגניצקי", שנועד להעניש רוסים שהפרו זכויות אדם, הכולל סנקציות על גורמים ברוסיה שהיו מעורבים, לטענת וושינגטון, במותו של עורך הדין. התגובה הרוסית לחוק היה בחקיקה משלהם: איסור על אמריקנים לאמץ ילדים רוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully