וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על "האסיר X" הנוסף: "מקרה חמור במיוחד"

10.7.2013 / 9:30

יו"ר ועדת החוץ והביטחון התייחס לפרסומים האחרונים על "אסיר X" נוסף שמוחזק בכלא איילון: "כל המקרים האלה נמצאים בפיקוח כפול". אהרונוביץ': "לא פועלים במחשכים"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בשר אהרונוביץ' משיב לשאילתות בנושא האסיר X הנוסף)

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אביגדור ליברמן (הליכוד ביתנו) התייחס הבוקר (רביעי) לפרסום אתמול על קיומו של אסיר נוסף שמוחזק בתנאי בידוד דומים לאלה של "האסיר X" - איש המוסד בן זיגייר שהתאבד בתאו בכלא איילון ואמר כי מדובר ב"מקרה חמור במיוחד". ליברמן פתח את ישיבת הוועדה בהצהרה בנושא: "לגבי כל המלל ודברי ההבל שאני שומע על אסיר X ,Z ו-Y, ישראל מכבדת את החוק". הוא הדגיש כי "כל המקרים האלה נמצאים בפיקוח כפול, הן של המערכת המשפטית והן של המערכת הפרלמנטרית תחת ועדת משנה של חוץ וביטחון. אנו שומרים על כל הזכויות בהתאם לחוק. אנחנו מכבדים את הזכויות של כל אחד ואחד".

מעט מאוחר יותר, עלה השר לביטחון פנים וחבר מפלגתו של ליברמן לדוכן הכנסת להשיב לשאילתות בנושא והבהיר כי לא מוחזקים בישראל אסירים "עלומים" שהמערכת המשפטית אינה מכירה או שמשפחתם לא מיודעת על דבר מעצרם. השר יצחק אהרונוביץ' הדגיש שאמנם לעתים מוחזקים אסירים שעברו עבירות ביטחוניות תחת זהות בדויה, זאת כדי לשמור על ביטחונם ועל ביטחון המדינה, אולם לדבריו "מדינת ישראל אינה פועלת במחשכים".

יור ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן,  במסיבת עיתונאים שכינס בכנסת, מרץ 2013. טלי מאייר
"כל המקרים האלה נמצאים בפיקוח כפול, הן של המערכת המשפטית והן של המערכת הפרלמנטרית". ליברמן/טלי מאייר

כאמור, אתמול הותרו לפרסום חלקים מדוח הבדיקה של שירות בתי הסוהר שבחן את התנהלות השירות במקרה זיגייר. מהדוח עלה כי לטענת הסוהרים, בשל מצוקת כוח אדם ובשל תקלות בציוד לא נמנעה התאבדותו של זיגייר. על פי מסמך שהגישו עורכי דינו של זיגייר, רועי בלכר, בועז בן צור ומשה מזור, לבית משפט השלום בראשון לציון במסגרת הליך שמנהלת משפחתו של זיגייר נגד המדינה, בחומר חקירת מותו של זיגייר קיימים "נהלים ספציפיים וייעודיים ארוכים ומפורטים ביותר הן לגבי דיירו הקודם של אגף 15 (יגאל עמיר) והן לגבי אסיר נוסף השוכן באגף 13 – אגף ביטחוני שמאפייניו ומאפייני הדייר בו דומים ביותר למאפיינים של אגף 15 ודיירו".

בשלב זה לא ברור מיהו האסיר המוחזק באגף 13, אך נראה כי תנאי מאסרו דומים לאלה שהיו לזיגייר – הוא נתון למעקב 24 שעות ביממה, ונמצא בבידוד. גם לא ברור מיהו, או מהן העבירות לכאורה שבגינן הוא מוחזק בתנאים כאלה. לא ניתן לשלול מכלל אפשרות כי מיוחסות לו עבירות דומות לאלה של זיגייר, כלומר הוא מוחזק על רקע ביטחוני כלשהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שורת מחדלים אפשרה את התאבדותו. זיגייר, ביום חתונתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחומר החקירה שהותר לפרסום עולה בצורה ברורה שורת המחדלים שאפשרו את התאבדותו של זיגייר. בין השאר, עולה כי מרכז השליטה באגף, ממנו השגיחו הסוהרים על זיגייר, היה מאויש על ידי ארבעה סוהרים בלבד, במקום חמישה, וזאת בשל מחסור בכוח אדם. אחד הסוהרים, מפקח מ.ע, ביצע בעת ההתאבדות משמרת כפולה, לבקשתו. הסוהר סיפר כי בשל המחסור בכוח אדם, לא ניתן היה להקציב אדם שיפקח באופן קבוע על המתנהל באגף 15 בו שהה זיגייר. במקום זאת, המפקח ישב בחדר הבקרה המרכזי וצפה במצלמות של כל בית הסוהר. לאחר התאבדותו של זיגייר נקבע כי עמדת המפקח תאוייש 24 שעות ביממה. בזמן ההתאבדות, נטען כי אחד הסוהרים נלקח לסיור של כרבע שעה, וכך נוצר מצב שבפועל בעמדת השליטה היו רק שלושה סוהרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully