וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זיגייר חשף מבצע של המוסד לחילוץ נעדרי סולטן יעקוב"

רשת ABC האוסטרלית דיווחה כי הסיבה לכליאתו בבידוד של "האסיר איקס", נעוצה במבצע סודי שחשף לאחר שניסה לגייס לשורות המוסד איש חיזבאללה שגרם לכליאתו של סוכן מוסד בלבנון

נחשפה סיבת כליאתו בבידוד של "האסיר X"? סוכן המוסד בן זיגייר חיבל במבצע סודי של המוסד להחזרת שלושת חטופי "קרב סולטן יעקוב" - זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן - שנשבו במלחמת לבנון ביוני 82' ונעדרים עד היום. רשת ABC האוסטרלית דיווחה היום (שלישי) כי פזיזותו של זיגייר הפילה את המבצע וגרמה לכליאתו של הסוכן שהתאבד בשנת 2010 בתאו בכלא איילון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשף מבצע להשבת גופות הנעדרים. בן זיגייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיווח נחשף תחקיר שבמהלכו נפגש כתב הרשת את זיאד אל-חומסי, אזרח לבנון שלטענתו גויס למוסד ב-2007. לפי התחקיר, הוא התבקש לחפור בקברי שלושת הנעדרים, לחלץ משם את הגופות ולהמתין להוראה שתארגן את העברתן לשטח ישראל. אלא שלאחר שקיבל את מיקום הקברים המדויק מהמוסד, נפל המבצע. לטענת אל-חומסי, המבצע בוטל בגלל זיגייר, שחשף אותו. על פי הדיווח, במהלך ניסיונותיו של זיגייר לגייס איש חיזבאללה כסוכן כפול, לא ידיעת הממונים עליו, הופעל עליו לחץ לחשוף פרטים שיוכיחו לכאורה כי הוא אכן איש מוסד. בשל כך זיגייר גילה לאיש ארגון הטרור השיעי – אותו ניסה לגייס, את שמו של אל-חומסי, והמבצע בוטל.

יהודה כץ, זכריה באומל, צבי פלדמן, נעדרי קרב סולטן יעקב. מאי 2013. באדיבות המשפחה
נעדרי קרב סולטן יעקוב - זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן/באדיבות המשפחה

אל-חומסי, שגויס למוסד לאחר שהיה מעורב בפעולות נגד ישראל, נעצר בלבנון ב-16 במאי 2009. הוא נידון ל-15 שנות מאסר וריצה מתוכן שלוש שנים בלבד, כשלטענתו הסיבה לכך היא שממשלת לבנון רצתה להשתמש בגופות שלושת הנעדרים לטובת שחרור אסירים פלסטינים בעתיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש שעבר התיר בית משפט השלום בראשון לציון לפרסם את מרבית דוח חקירת נסיבות מותו של זיגייר, אשר התאבד בתאו בכלא אילון בדצמבר 2010. מהדוח עולה כי בשעות הבוקר של 15 בדצמבר 2010, נפגש זיגייר בתאו עם רעייתו ובתו הקטנה. בתום הפגישה, במהלכה ביקשה אשתו להעביר לו הודעה "קשה", הוא נראה "נסער ועצבני". עוד הותר לפרסום כי שלושה אנשי שב"ס, בהם שני קצינים, נחקרו בחשד לגרימת מותו ברשלנות של זיגייר, אך הפרקליטות החליטה שאין מקום להגיש נגדם כתבי אישום בטענה שגם אם הייתה התרשלות בהשגחה על האסיר, לא היה ניתן למנוע את התאבדותו. עם זאת, חומר החקירה הועבר לגורמים האחראיים בשב"ס שיחליטו האם לנקוט בהליך משמעתי נגד השלושה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסה לגייס סוכן כפול מחיזבאללה. זיגייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כחודשיים וחצי הותר לפרסום כי זיגייר, ששמו עדיין לא הותר לפרסום באופן רשמי, נמצא תלוי במקלחת בתאו, כשעל צווארו כרוך סדין רטוב הקשור לחלון תא השירותים. עוד נכתב, כי חקירת מותו "העלתה כי קיימות ראיות לכאורה לכך שמחדלי גורמים שונים בשירות בתי הסוהר גרמו למותו". עם זאת, לצד החשד לרשלנות, צוין כי מותו של זיגייר לא נגרם על ידי התערבות גורם חיצוני. עוד פורסם, כי "חומר הראיות מלמד כי כל אנשי שב"ס שתפקדו במשמרת בעת האירוע האובדני, עבדו בכוונה מלאה לקיים משימותיהם, ואולם עובדה היא כי משימות הפיקוח על המנוח, על פי ההוראות הידועות, לא קוימו".

באומל, כץ ופלדמן מוגדרים כשלושת הנעדרים הוותיקים ביותר בצה"ל, מאז מבצע שלום הגליל. בליל 11-10 ביוני 1982, נכנס כוח שריון לאזור הבקעא בגזרת סולטן יעקוב שבלבנון. במהלך קרב עם הצבא הסורי, נהרגו למעלה מעשרה חיילי צה"ל ועשרות נפצעו. שני לוחמים נפלו בשבי, ושלושה לוחמים נותרו בזירת הקרב. כוח מגדוד טנקים, שפעל בשטח טופוגרפי נחות מול כוחות סורים וכוחות מחבלים, קיבל פקודה בשעת בוקר מוקדמת לצאת מהשטח, ולנוע דרומה במטרה לחבור לכוחות האחרים. מטנק אחד נעדר התותחן יהודה כץ, ומהטנק השני נעדרו הנהג זכריה באומל והטען-קשר צביקה פלדמן. ב-11 ביוני 1982, נכנסה הפסקת האש בלבנון וביום הזה הוכרזו השלושה כנעדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully