וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: הפארק נפתח - ונסגר שוב מחשש להפגנות

8.7.2013 / 20:43

השוטרים באיסטנבול פיזרו גז מדמיע וירו כדורי גומי על אזרחים שתכננו להפגין בפארק גזי, שהיה סגור 3 שבועות. אחד המפגינים: "ארבעה אנשים מתו בשביל הפארק הזה, והוא ייפתח"

המחאה בטורקיה חוזרת? המשטרה באיסטנבול פיזרה הערב (שני) גז מדמיע וירתה כדורי גומי לעבר מפגינים שפרצו לפארק גזי בעיר, שם התקיימו בחודש שעבר הפגנות המוניות נגד ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן. מכליות מים התיזו מים לעבר המפגינים בפארק, שנסגר במפתיע אחר הצהריים, שעות לאחר שנפתח.

מפגינים נגד ממשלת ארדואן באיסטנבול, 7 ביולי 2013. AP
המחאה תתחדש? שוטרים יורים גז מדמיע לעבר מפגינים בפארק גזי/AP

היום הודיע מושל איסטנבול, חוסיין אבני מוטלו, על פתיחתו של הפארק, שהיה סגור בשלושת השבועות האחרונים. ואולם, הפגנה שתוכננה להתקיים הערב הביאה להחלטת המשטרה לסגור אותו פעם נוספת. עוד קודם לכן הזהירו הרשויות שלא יגלו סובלנות כלפי הפגנות נוספות בפארק. "פארק גזי נפתח לציבור, אולם נשמעות קריאות שונות למחאות בלתי מורשות", כתב המושל בחשבון הטוויטר שלו. המפגינים שהגיעו למקום ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה. "ארבעה אנשים מתו בשביל הפארק הזה, הפארק הזה ייפתח", אמר אחד מהם.

מפגינים נגד ממשלת ארדואן באיסטנבול, 7 ביולי 2013. AP
מכליות להתזת מים באיסטנבול/AP

ההפגנות באיסטנבול, שמרכזן היה בכיכר טקסים הסמוכה לפארק, החלו בסוף חודש מאי במחאה על הכוונה לעקור כ-600 עצים על מנת לבנות במקום מרכז קניות. המפגינים הקימו אוהלים ושהו במקום שלושה שבועות, עד שפונו בכוח באמצע החודש שעבר. במקביל התקיימו הפגנות נגד הממשלה בערים נוספות ברחבי טורקיה, בהשתתפות מאות אלפים. בסך הכל נהרגו ארבעה בני אדם במחאה, וכ-8,000 נפצעו. ביום רביעי ביטל בית המשפט בטורקיה את תכנית הבנייה בפארק.

מפגינים נגד ממשלת ארדואן באיסטנבול, 7 ביולי 2013. AP
מפגינים נגד ממשלת ארדואן באיסטנבול, 7 ביולי 2013/AP

כמה ימים אחרי תום ההפגנות אמר ארדואן כי אלימות המפגינים נגד ממשלתו שירתו את אויביה של טורקיה. "מי יצא מנצח משלושת השבועות של ההפגנות? אויביה של טורקיה", אמר ארדואן, "ומי שהפסיד הן הכלכלה והתיירות". התייחסות מעניינת יותר הייתה זו של סגנו, בשיר אטלאי, שהאשים את היהודים ואת הקהילה הבינלאומית במהומות. "לצד היהודים, יש כמה חוגים שמקנאים בצמיחתה של טורקיה והם מתאחדים", אמר אטלאי. הוא הוסיף כי כלי התקשורת בעולם תרמו גם הם ל"קונספירציה" שהביאה להפגנות. "מי שמנסה לעמוד בדרכה של טורקיה האדירה לא יצליח", התריע.

הפגנות ועימותים עם שוטרים מול כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. 11 ביוני 2013. רויטרס
"הכלכלה והתיירות הפסידו". עימותים בפארק גזי, באמצע חודש יוני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully