וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תא הגזים עושה קאמבק: לא אכזרי, סתם הוגן וסביר

8.7.2013 / 13:21

הרשויות במיזורי נקלעו לתסבוכת משפטית, אחרי שוויתרו על זריקת הרעל הרגילה לטובת המתה באמצעות הסם שהרג את מייקל ג'קסון. עתירה של נידונים למוות העלתה מהאוב רעיון מטופש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תא גזים במחנה ההשמדה בירקנאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדינת מיזורי שבארצות הברית מאיימת להשיב לשימוש את תאי הגזים. לא מדובר במחווה לימי הנאצים, אלא בתסבוכת משפטית שגרם תובע עקשן.

הפעם האחרונה שתא הגזים הופעל כדי להמית אסירים במיזורי הייתה ב-1965. לאחר מכן קבע בית המשפט העליון של ארה"ב כי על רוב המדינות לעבור לשיטות אחרות להוצאות להורג, אך הותיר למיזורי ולעוד ארבע מדינות פתח להשתמש בגז כאמצעי נוסף.

במיזורי, כמו במרבית המדינות, העדיפו להשתמש בשנים האחרונה בעיקר בזריקה הקטלנית, אך בחודש מאי 2012 החליטו הרשויות לשנות שם את הרכב הזריקה, ו"להוציא לגמלאות" את הקוקטייל המורכב משלושה חומרים: חומר הרדמה, חומר משתק-שרירים ורעל ממית. מסיבה לא ברורה, קבע בית המשפט המקומי כי מיזורי תהיה למדינה היחידה בארה"ב שתשתמש דווקא בזריקה המכילה חומר יחיד: פרופופול, סם ההרדמה הבעייתי שתרם למותו של הזמר מייקל ג'קסון. אולי כי מוכרים אותו במארז חיסכון, אולי כדי לעשות "דווקא". מי יודע.

בזמן הקביעה, 19 אסירים המתינו להוצאה להורג במיזורי. כעת, כבר 21 אסירים שוהים באגף הנידונים למוות, והקבוצה הגישה תביעה נגד השימוש בסם ההרדמה הידוע לשמצה. הרשויות במדינה גלגלו את ההכרעה בעניין לבית המשפט העליון של מיזורי. בינתיים, חברות התרופות הודיעו שהן מסרבות לספק ולמכור פרופופול כאמצעי להוצאה להורג. תרופה היא תרופה ורעל הוא רעל.

הוגן וסביר

מיזורי נמצאת בבעיה: יש נידונים למוות ואין איך להמיתם. התובע הכללי של מיזורי, כריס קוסטר, מצא פתרון פלא: הוא דורש כעת מבית המשפט העליון במדינה לדחות את הדיון בתביעת האסירים, ולהקדים את מועד ההוצאות להורג שלהם, לפני שמלאי הפרופופול בבתי הכלא יגיע לתאריך התפוגה שלו.

לדבריו, המאבק המשפטי הוא בעצם מזימה שתכליתה לבטל לגמרי את עונש המוות במדינה. קוסטר אינו מסתפק בנבואה הפרנואידית, אלא גם מציע פתרון אלטרנטיבי: אם לא רעל, נהרוג בגז. הוא מאיים להשיב לשימוש את תאי הגזים, למרות שהם נחרבו לפני עשרות שנים.

האדם האחרון שהוצא להורג בגז בארה"ב היה וולטר לגראנד. הוא סיים את חייו ב-3 במרץ 1999 באריזונה. במיזורי עצמה, הומתו בסך הכל 39 אסירים בשיטה זו, בשנים 1965-1938. בתאי הגז במיזורי, האסיר נכפת לכיסא ברצועות עור, ובחדר מעורבבים ציאניד וחומצה גופרתית כדי ליצור את האדים הקטלניים.

כשנשאל התובע אם לדעתו תאי הגזים נחשבים לעונש אכזרי וקיצוני במיוחד, הוא השיב: "רצח בכוונה תחילה של אזרח מיזורי הוא אכזרי; אך ישום חוקי של עונש מוות - כפוף למשפט הוגן וסביר - איננו כזה".

אם לא אכזרי, לפחות יעיל ומהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully