וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לבריטניה: "יד ימינו של בן לאדן" יוסגר לירדן

בתום מאבק ממושך בין הרשויות בבריטניה לארגוני זכויות אדם, המטיף הפלסטיני הקיצוני אבו קתאדה, שעצור זה יותר מעשור, צפוי לעבור לירדן ולעמוד למשפט בגין מעורבות בפיגועים

יותר מעשור לאחר שנעצר על ידי הרשויות, יגורש מחר (ראשון) מבריטניה המטיף הפלסטיני הקיצוני שייח אבו קתאדה – שזכה לכינוי "יד ימינו של אוסמה בן לאדן". עם נחיתתו בעמאן בירת ירדן, הוא צפוי לעבור לבית-סוהר במדינה. אבו קתאדה בן ה-53 ואב לחמישה, מוחזק בבית כלא בפרבר של לונדון, ובשעות הערב הוא ייצא תחת אבטחה כבדה ויועבר למטוס פרטי שייקח אותו לירדן – הודות להסכם ההסגרה שנחתם בין בריטניה לבין הממלכה ההאשמית.

אבו קטאדה. AP
הצדיק את מתקפת הטרור בארצות הברית. אבו קתאדה/AP

אבו קתאדה, ששמו האמיתי הוא שייח עומר מחמוד אבו עומר, הוא פלסטיני יליד ירדן שקיבל מקלט מדיני בבריטניה ב-1994. השלטונות בירדן הרשיעו אותו שלא בנוכחותו במעורבות בכמה פיגועי טרור בשנת 1998. בתחילה נגזר עליו עונש מוות, שבהמשך הומר למאסר עולם עם עבודות פרך. הוא נחשד גם בקשרים עם ריצ'ארד ריד, שהתכוון לפוצץ מטוס לאחר שהטמין פצצה בנעליו, ולזכריאס מסאווי, שהועמד לדין בארצות הברית בגין מעורבותו בפיגועי 9\11 ב-2001. בתחילת העשור הקודם אבו קתאדה הפיץ ברשת האינטרנט מכתב שבו הצדיק את הבסיס המוסרי לאירועי הטרור שאירעו בארצות הברית בספטמבר 2001.

אבו קתאדה נעצר על ידי הרשויות בבריטניה כבר בפברואר 2001, בחשד שקיים קשרים עם גורמי טרור, אך שוחרר מבלי שהוגש נגדו כתב אישום. לאחר מתקפת הטרור שיזם ארגון אל קאעדה בארצות הברית הוחרם דרכונו של אבו קתאדה , ונכסיו הוקפאו. הרשויות אף אסרו עליו לצאת מביתו, אך בחודש דצמבר באותה שנה הוא נעלם. העיתון "טיימס" דיווח כי הוא נעצר בסוף שנת 2002 בבית בברמונדסי, שבדרום לונדון, במבצע משותף לסקוטלנד-יארד ול-MI5. מאז כאמור הוא נותר במעצר.

אבו קטאדה. AP
אבו קתאדה/AP

העברת המטיף לירדן היא ניצחון גדול לשרת הפנים הבריטית, תרזה מיי – שכן ניסיונות קודמים לגרשו עלו בתוהו הודות להתערבות של גורמים למען זכויות אדם. בשבוע שעבר חתמו בריטניה וירדן על הסכם הסגרה שסלל את הדרך להעברתו של אבו קתאדה. לפי ההסכם, ההודאות שנגבו ממנו בעינויים לא ייכללו במשפט החוזר שייערך לו בירדן. השלטונות בבריטניה שעמלו לגיבוש בסכם ההסגרה סירבו להתייחס לדיווח על גירושו של אבו קתאדה, מחשש שהמהלך ייפגע. בארגון עדאללה, הפועל לקידום זכויות אדם בירדן, סירבו להגיב לדיווח גם כן, אך לפני כשנה הסביר מנכ"ל הארגון כי אנשיו נערכים לקראת הסגרתו של אבו קתאדה. "יש לנו צוות רפואי שיערוך לו סדרת בדיקות עם הגעתו", אמר אז מנהל הארגון. כמו כן למטיף הקיצוני יוצמדו ארבעה משגיחים, פסיכיאטר ועורך דין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully