וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבע תגליות מדהימות: די.אן.אי של סוס בן 700 אלף שנה

האיראנים התגלו כראשוני החקלאים, כבדים אנושיים זעירים הושתלו בעכברים, ומשחקי וידאו אלימים לא פגעו בנימוסים. ויש גם בונוס מהחלל החיצון

1. איך ומתי הומצאה החקלאות?

מתברר שחקלאות זה כזה שוס, שהיא התפתחה יותר מפעם אחת. ארכיאולוגים גרמנים ואיראנים שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Science שופכים אור חדש על המעבר שעשתה האנושות מחברה של ציידים-לקטים לחברה חקלאית. אם עד כה העריכו חוקרים כי ביות צמחים ובעלי חיים החל בצפון ובמערב הסהר הפורה (ובין היתר בארץ ישראל), כעת מצטרף לאזורים אלו אזור נוסף, למרגלות הרי זגרוס באיראן, במזרח הסהר הפורה. פירוש הדבר שהחקלאות התפתחה בכמה מקומות במקביל ולא במוקד אחד. החוקרים גילו באתר באיראן מרבץ עשיר ביותר של שרידי בעלי חיים וצמחים שגילם נע בין 9,800 ל-11,700 ולצדם כלים העשויים אבן ועצם. מיני צמחים רבים – ובהם שעורת בר ועדשים – נמצאו בשפע בכל השכבות באתר הארכיאולוגי, החל מהקדומה שבהן. לדברי החוקרים, מדובר באתר ייחודי שכן הוא מאפשר להתחקות אחר יותר מאלפיים שנה של הפרקטיקה החקלאית הקדומה, שהתפשטה לאטה מאזור המזרח התיכון וחוללה שינוי עצום בעולם כולו.

הרי זגרוס באיראן:

2. כבד אנושי לעכבר

מאז החלו רופאים לבצע ניתוחי השתלת כבד בשנות ה-60, סומכים החולים על טוב לבם של תורמים מתים ובאחרונה גם של תורמים חיים. מחקר חדש שפורסם ב-Nature מעורר את התקווה שבעתיד מי שיזדקק להחלפת כבד לא יהיה תלוי בתרומות איברים, משום שניתן יהיה לגדל כבדים במעבדה: מדענים יפנים השתילו "ניצני כבד" זעירים העשויים מתאי גזע אנושיים בגופם של עכברים. השתלים נקלטו והצליחו לעכב את מותם של העכברים מאי-ספיקת כבד. השתלים, שגודלם ארבעה מילימטרים בלבד, התחברו לכלי דם והמשיכו לגדול בגוף העכבר, ואף ייצרו חלבונים שכבד אנושי מייצר בדרך כלל. הפרויקט החל כאשר אחד החוקרים שם לב שכאשר הוא מגדל יחד כמה סוגים של תאים אנושיים, הם מתחילים להתארגן במבנה תלת-ממדי. מכאן הגיע הרעיון ליצור "ניצני כבד". החוקרים כמובן עמלו רבות על ההרכב המדויק של הרקמה שלבסוף ניתן היה להשתיל בהצלחה בחלל הבטן של העכברים. מדובר בתוצאות ראשוניות בלבד, אך המדענים מקווים שבעתיד, לאחר מחקר נוסף, ניתן יהיה לגדל בשיטה דומה איברים להשתלה בבני אדם.

3. די.אן.אי של סוס בן 700 אלף שנה

צוות חוקרים בינלאומי שפרסם את ממצאיו בכתב העת Nature מיפה את הגנום הקדום ביותר שמופה עד כה: גנום של סוס שחי לפני כ-700 אלף שנה. החוקרים הצליחו לחלץ את הדי.אן.אי של הסוס הקדום מעצם שנמצאה ב-2003 באדמה הקפואה ביוקון, קנדה. הם השוו את הגנום שלו לאלה של סוס בן 43 אלף שנה, של חמישה מיני סוסים מבויתים, של סוס בר ושל חמור, ושחזרו את האבולוציה של הסוג סוס (Equus), הכולל כיום את הסוסים, הזברות והחמורים. החוקרים סבורים כעת כי הסוג התפתח לפני כ-4 מיליוני שנים, והוא עתיק בערך פי שניים ממה שחשבו עד כה. לדברי החוקרים, הם "שברו את המחסום" בכל הנוגע למיפוי גנים יצורים קדומים ונכחדים; הגנום העתיק ביותר שפוענח לפני המחקר הנוכחי הוא של דוב קוטב שחי לפני יותר ממאה אלף שנה. התנאים השוררים בחוג הארקטי – היובש והקור – תרמו כמובן רבות להישג משום שהם עיכבו את התכלות החומר הגנטי, אך החוקרים גם שכללו את שיטות הפקת הדי.אן.אי והכנתו לבדיקות. האתגר כעת הוא לעשות אותו הדבר לשרידים שלא התמזל מזלם להישמר באדמה קפואה, ובהם שרידים של מיני אדם קדומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
סוסי פז'בלסקי, סוסי הבר היחידים שקיימים כיום, במונגוליה. AP
סוסי פז'בלסקי במונגוליה הם סוסי הבר היחידים הקיימים כיום/AP

4. משחקים אלימים - ולא מזיקים

הדיון על השפעתם של משחקי וידאו אלימים על גילויי אלימות בעולם האמיתי מלווה את תעשיית המשחקים המשגשגת כנראה מראשיתה. הוא שב ומתעורר אחד לכמה שנים לאחר עוד מסע קטל שעורך גבר צעיר ומשונה כמו אנדרס ברייוויק הנורבגי או אדם לנזה האמריקהי. מחקר אוסטרלי חדש שהתפרסם בכתב העת PLOS ONE חוזר לשאלה הוותיקה ומשחזר ניסוי שנערך במחקר קודם, ניסוי שמצא כי נבדקים ששיחקו במשחק קלאסי המדמה פעילות חברתית חיובית ("למינגס"), נטו לסייע לבוחן שלומפר שפיזר את עטיו בכל החדר, יותר מנבדקים ששיחקו במשחק אלים. ההנחה הייתה שהיעדר התנהגות חברתית חיובית מקביל להתנהגות חברתית שלילית. במחקר החדש, שיחקו הנבדקים במשך 20 דקות באחד מארבעה משחקי וידאו חדשים, כאלה שאנשים באמת משחקים בהם: "גרנד ת'פט אוטו 4", שהוגדר אנטי-חברתי, "קול אוף דיוטי: בלק אופס" האלים וכן משחק לבניית גן חיות שהוגדר פרו-חברתי ומשחק חידה נייטרלי. הנבדקים היו סטודנטים שקיבלו הסבר כוזב על מטרת המחקר. לאחר ששיחקו, הבוחן שאל אותם שאלות שונות ולפתע נזכר שהוא מאחר לפגישה בצד השני של הקמפוס. הוא אסף את הקלסרים שלו, את העטים ואת כוס הקפה, וכשחלף על פני הנבדק נתקל בו והפיל את עטיו. המטרה הייתה לבדוק אם הנבדק יסייע לבוחן ללקט את העטים, ואם יהיה הבדל בין נבדקים ששיחקו במשחקים השונים. התוצאה: לא נמצא קשר מובהק בין סוג המשחק לנכונות לעזור לזולת. עוד נקודה לזכותם של חובבי משחקי המכות והיריות.

דוגמנית לבושה כדמות במשחק המחשב "דיאבלו". AP
דוגמנית מחופשת לדמות ממשחק המחשב "דיאבלו"/AP

בונוס: הכירו את קרברוס וסטיקס

לפני חודשים אחדים סיפרנו לכם על המיזם המקוון לבחירת שמות לשניים מחמשת ירחיו של פלוטו, שהתגלו רק בשנים האחרונות. קרוב ל-500 אלף איש הצביעו, ולבסוף הגיע הזמן לקבל החלטה. השבוע הודיע איגוד האסטרונומיה הבינלאומי (IAU) כי שני הירחים קיבלו את השמות שהגיעו למקומות השני והשלישי בהצבעה הציבורית: קרברוס (כלבו של אל השאול בעל שלושת הראשים) וסטיקס (הנהר שזורם בגבול השאול). האיגוד פסל את השם וולקן שהגיע למקום הראשון בזכות מעריצי הסדרה "מסע בין כוכבים" שביקשו לקרוא לירח על שם מכורתו של ד"ר ספוק. הסיבה: כבר נעשה שימוש בשם זה באסטרונומיה, ובעוד יתר הירחים נקראים בשמות הלקוחים מעולם השאול במיתולוגיה היוונית והרומית – לאל הרומי וולקן אין ממש קשר לאל השאול, הוא פלוטו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פלוטו וירחיו, כפי שצולמו בטלסקופ החלל האבל/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully