וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים בלהבות: כרבע מהשריפות - הצתות מכוונות

7.7.2013 / 11:13

כבכל שנה, עם הגעת הקיץ נפתחת עונת השריפות בירושלים. כבאי הבירה נאלצים להתמודד עם עשרות אירועים בחודש, דבר הגורם לשחיקת כוחם. השנה הם גם משמשים לראשונה יעד לתקיפה

גל הצתות פוקד את הבירה. מתוך 4,129 אירועים שנרשמו מתחילת השנה בכבאות מחוז ירושלים, כאלף הן הצתות מכוונות. מדובר בעלייה מדאיגה של 30%. מיפוי האזורים המועדים לפורענות מראה שהם מתרכזים בצפון העיר, בוואדי המפריד בין מחנה הפליטים שועפט לשכונת פסגת זאב, באזור עיסאוויה ובדרום העיר באזור ג'בל מוכבר.

רק בשבוע שעבר פרצה שריפה גדולה בעמק המצלבה בעיר. תשעה צוותי כיבוי פעלו במקום בניסיון להשתלט על האש. משטרת ירושלים סגרה לתנועה את שדרות רופין ופינתה את יושבי המנזר שנמצא בעמק וחניכי שבט צופים. בשריפה עלו באש 25 דונמים של חורש טבעי ונבדק חשד כי מדובר בהצתה.

שריפת יער גדולה משתוללת בהרי ירושלים. קובי נתן
מטוס כיבוי פועל בשריפות הענק בירושלים בשנה שעברה/קובי נתן

חשוב לציין שבהשוואה לשנים קודמות לא מדובר בעלייה כללית במספר האירועים – ממוצע השריפות השנתי באזור ירושלים עומד על כ-8,000 דליקות בשנה. מתוך 4,129 האירועים שנרשמו השנה - 1,276 הוגדרו כשריפות שדה וקוצים, 45 שריפות יערות וחורש טבעי ושמונה שריפות גזם. מפילוח ראשוני של הגורמים לשריפות בחיק הטבע עולה שכ-10% מתוכם מקורם במשחקי ילדים, 10% רשלנות של מטיילים, 5% שריפות יזומות שיצאו משליטה ו-75% הנותרים (כמעט אלף אירועים) הינם הצתות. מדובר בעלייה ניכרת משנה שעברה, שנחשבה "עשירה" במיוחד בהצתות, שמסתכמת בכ-300 הצתות שנוספו השנה. ניתן לסכם ולומר – בעוד שמספר האירועים הכלליים קטן, מספר ההצתות המכוונות גדל וכך הגענו לממוצע אירועים שנתי "רגיל".

הכבאים, אשר מתמודדים עם עשרות שריפות בחודש, רצים מאירוע לאירוע ולעתים אף מוצאים שאריות של גפרורים, מכלי דלק, צמיגים בוערים או בקבוקי תבערה. "עם התופעה הזו אנו מתמודדים בכל שנה, עם בוא הקיץ", סיפר רשף-משנה אסף אברס – דובר שירותי כבאות והצלה ירושלים. "אלא שהשנה הפכנו ליעד של ממש, כמעט בכל אירוע בעוטף ירושלים – אם זה מחנה הפליטים שועפט, אזור עיסאוויה ועטרות, שם ממתינים לנו במארבים מתוכננים וממטירים עלינו אבנים, בקבוקי תבערה וחפצים שונים".

אברס מסביר כי הדבר מקשה על כיבוי האש, הכבאים נאלצים לסגת לאחור ובמרבית המקרים הכבאיות חוזרות עם שמשות מנופצות, פנסים, מראות ופלסטיקים שבורים. לפני שלושה שבועות, נפצע קל בחזהו הכבאי סמי אבו-כמילה במהלך פעילות סמוך למחנה הפליטים פסגת זאב. אבן פילחה את אחד מחלונות הצד של ניידת הכיבוי, פגעה בחזהו ואבו-כמילה פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים. "זהו טאבו שנשבר", ממשיך אברס. "עד כה היה ברור שאנו מגיעים בשביל להציל חיים ומעטים המקרים בהם הותקפנו. אפשר לומר שהטאבו הזה נשבר השנה. הפעם זה פגע בחזה ונגמר בפציעה קלה, אולם בפעם הבאה שהכבאי יחטוף סלע כזה בפנים התוצאות יכולות להיות אחרות לגמרי. הם מציתים, וממתינים לנו שנגיע על מנת לתקוף אותנו".

שריפה באבן ספיר ירושלים. עומר מירון
שריפה באזור אבן ספיר בירושלים בשנה שעברה/עומר מירון

המשטרה נוהגת ללוות את הכבאיות שיוצאות לאירועים בעוטף ירושלים, אלא שפעמים רבות אין די בכך. שירותי הכבאות בעיר יחד עם גורמים בעירייה ומשטרת ירושלים קיימו עשרות דיונים בנושא החל מהערכות לקיץ ועד תרגילים משותפים ועצות כיצד להתמודד עם מכת ההצתות. קיים גם שיתוף פעולה בין קציני המודיעין של המשטרה לכבאים שהביא ללא מעט תוצאות: 19 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בגל ההצתות, מעצרם של שבעה מהם הוארך בבית משפט השלום בעיר והשאר שוחררו בתנאים והגבלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחנה הפליטים שועפט

אחד המקומות בעל מספר ההצתות הגדול ביותר נמצא כאמור בוואדי המפריד בין מחנה הפליטים שועפט לשכונת פסגת זאב. ההצתות במקום זה מאופיינות ביידוי בקבוקי תבערה לעבר הוואדי הסמוך על ידי צעירים מהמחנה אשר מתקרבים אל גדר ההפרדה. הרוחות והטופוגרפיה של המקום גורמות להתקדמות מהירה של הלהבות לעבר בתי השכונה. באופן כמעט קבוע, אותם צעירים ממתינים לכבאיות ומיידים לעברן אבנים ולעתים בקבוקי תבערה. "אנו מקבלים מהם קבלת פנים חמה וכמובן 'עזרה' בפעולות הכיבוי", אומרים בשירותי הכבאות, "לעתים תוך כדי פעולות הכיבוי הם מיידים בקבוקי תבערה נוספים לעבר אזורים שונים בוואדי על מנת ללבות את האש".

בסיס עופרית

במרחק של 200 מטרים בלבד מבתי שכונת עיסאוויה, ממוקם בסיס צבאי המהווה יעד קבוע להצתות על ידי צעירי השכונה. גם כאן נעזרים המציתים בוואדי שיוצר תנאי טופוגרפיה נוחים עבורם, אלא שבעוד שאופן ההצתות שנה שעברה היה "קלאסי" (דלק וגפרורים), השנה מעדיפים השכנים לירות לעבר הבסיס זיקוקים בכינון ישיר. במהלך חודש מאי בלבד נרשמו 15 אירועים כאלה, במסגרתם פגיעה ישירה בעמדת ה-ש.ג. ופגיעה באחד ממתקני הבסיס, כאשר רק בנס איש לא נפגע. בשנה שעברה אחת השריפות התפשטה במהירות ונבלמה בבסיס עצמו לאחר שגרמה להתלקחות מספר מבנים ולפציעתם של 14 חיילים באורח קל משאיפת עשן. "מפקד המחוז נמצא בקשרים טובים עם גורמי הצבא ובפעילות יזומה שביצענו מסביב לבסיס שרפנו עשבים יבשים על מנת ליצור שבילי אש", מסביר אברס, "יחד עם זאת, הבעיה לא תיפטר עד שלא תתבצע בוואדי פעילות הנדסית באמצעות טרקטור שייצור שביל אש רחב ונקי מעשבים. זה דבר שעשוי להציל חיים".

יער השלום (בין טיילת ארמון הנציב לשכונת אבו-תור)

גם כאן מעדיפים המציתים לשמור על מרחק בטוח ומגלגלים משכונת אבו-תור הסמוכה צמיגים בוערים לעבר היער. בחודש מאי האחרון נרשמו 14 מקרים כאלו שהסתיימו עד כה ללא נפגעים או נזק.

יער ירושלים (הרי ירושלים)

עשרות הצתות שאירעו בחודש האחרון הביאו את כבאות ירושלים למסקנה כי במקום פועל מצית סידרתי שככל הנראה פועל לבד, כאשר יתכן ומדובר בפירומן. ההצתות נגרמות כמעט מדי יום, לעיתים בטווח של שעות בודדות בין אירוע לאירוע. "בעוד אנו פועלים לכיבוי אירוע אחד כבר מתגלה מוקד נוסף כמה מטרים משם", מספרים בכבאות. "במספר פעמים מצאנו שרידים של גפרורים ומכלים שהכילו חומרים דליקים". ביום שני לפני שלושה שבועות אירעה במקום שריפת ענק שהחלה ביער ונמשכה אל מצבורי גזם של העירייה. עשן שנוצר עקב שריפת הגזם כיסה חלקים מהעיר וגרם לזיהום קשה. באירוע זה פעלו במשך 18 שעות שבעה צוותים, שתי מכליות וטרקטור של העירייה ובנס השרפה לא התפתחה לאירוע קשה שיכול היה לסכן את הבתים הסמוכים. המשטרה מעריכה כי מדובר בפעילות על רקע ונדליסטי ולא לאומני וחקירה אינטנסיבית מנוהלת בימים אלה על מנת ללכוד את המעורבים.

מעלה החמישה ונטף

מדובר ביישובים שנבנו בתוך יער ומאופיינים בחצרות שנמשכות לעצים ללא גבולות ברורים. קרבתו של קיבוץ מעלה החמישה לכפר קטנה הפלסטיני מביאה צעירים מהכפר להתקרב אל גדר ההפרדה וליידות בקבוקי תבערה לכיוון הקיבוץ. הרוחות העזות במקום בשילוב הוואדי יוצרים תנאים נוחים להתפשטות האש במהירות לעבר בתי הישוב ובשנה שעברה כמעט כילתה שריפה כזו את הקיבוץ. באותו אירוע שהיה במקביל לשריפה גדולה באזור מוצא, פעלו מעל ל-40 צוותי כיבוי מכל אזור המרכז ובסופו נמצאו שרידי בקבוק תבערה שבור שהחל את השריפה. בישובים אלו, למרות הסיכון הרב ומספר אירועים גדול לא נעשו כל פעולות למניעת דליקות כגון גיזום או יצירת שבילי אש מסביב ליישוב. בחודש מאי האחרון נרשמו שני אירועים דומים של יידוי בקבוקי תבערה שניסו לשחזר את "ההצלחה" בשנה שעברה.

בית נקופה וקריית ענבים

גם כאן ישנן גינות פרטיות רבות מרובות עשבים ובקרבה רבה לעצי חורש. לפני שבועיים פעלו תשעה צוותי כיבוי בשריפה בבית נקופה שהצליחו בקושי לבלום את הלהבות על גדרות הגינות ממש. גם כאן לא נעשתה שום פעילות למניעת דליקות או יצירת שבילי אש שעשויים לחצוץ בין הישוב ליער.

אזור בית שמש

באזור נרחב זה הנמצא סמוך ליערות גדולים, שדות וחורש, מצויים מספר רב של ישובים קטנים אשר בחלקם לא נעשה די בכדי למנוע דליקות. "ישנם ישובים שקוצים בגובה מטר וחצי מגיעים עד חלונות הבתים ממש", מספרים בכבאות. כבאות בית שמש פעלה בחודש מאי במספר דליקות גדולות באזור, הגדולה שבהם באזור הישוב זנוח. בנושא זה משטרת בית שמש עצרה כבר שני קטינים - בדווי וחרדי, בחשד לביצוע ההצתות.

טפסר בכיר אלי פרץ, מפקד כבאות והצלה ירושלים, סיפר בראיון לוואלה! חדשות על התמודדות הכבאים עם "סגנון" ההצתות החדש: "ביום שלישי לפני שלושה שבועות הצגנו את הנתונים הקשים לנציב הכבאות. לי באופן אישי הייתה ישיבה עם מפקד מחוז ירושלים בנושא ואנו מחפשים דרכים להגן על הכבאים. הבעיה היא שגם המשטרה שמלווה אותנו מותקפת. לאחר האירוע בו נפצע כבאי שלנו החלטתי לפנות בבקשה לנציבות למגן מאבנים את רכבי הכיבוי באזור העיר העתיקה. במקביל אני בטוח שהמשטרה תתגבר את הכוחות שלה כדי שיוכלו לבצע את תפקידם. אני מעריך שזה קשור להלך הרוח הכללי שקיים כרגע בשטחים, שחודר גם למזרח ירושלים. צריך להבין שהצתות של שטחים פתוחים קלות מאוד לביצוע, לאחר מכן מושקעים אמצעים רבים לכיבויים. למעט סיורים ביערות ובשטחים מועדים על מנת להרתיע אין הרבה מה לעשות".

עו"ד אלישע פלג, מחזיק תיק הספורט, חירום וביטחון ושרותי כבאות והצלה בעיריית ירושלים התייחס גם הוא לנושא ואמר: "אנו מעלים דרישות למשרד הפנים לביצוע יותר תיאום ושיתוף פעולה בין הכבאות למשטרת ישראל על מנת שתהיה יותר פעילות סמויה של תצפיות ומודיעין על אזורים שמועדים להצתות, בעיקר אזורי התפר. בכל אותם מקומות מיידים פלסטינים מעבר לגדר בקבוקי תבערה לתוך שדות קוצים על מנת לגרום לשריפות. ידוע לנו שכמעט כל ההצתות באזור ירושלים הן פעילות חבלנית עוינת של פלסטינים כנגד מדינת ישראל. הם מתקשים לעשות את זה באמצעות פיגועים או בזריקות בקבוקי תבערה באזורים מיושבים אז הם עושים את זה בטכניקה של הבערת שדות. הם רוצים להבעיר את המדינה. אנו נמצאים בתחילתו של הקיץ והמשטרה יכולה וצריכה להגביר את האכיפה בנושא. המדינה צריכה לטפל בתופעה גם בצורה כוללת שתערב את בתי המשפט והפרקליטות בכדי להחמיר משמעותית את הענישה של המציתים בזדון. יחד עם האכיפה הדבר יצור הרתעה שבהחלט יכולה לצמצם את התופעה הזו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צריך להבין שהצתות של שטחים פתוחים קלות מאוד לביצוע, לאחר מכן מושקעים אמצעים רבים לכיבויים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממשטרת ירושלים נמסר כי "המשטרה בשיתוף כיבוי אש וקרן קיימת לישראל פועלים למניעה וכיבוי שריפות בתחומי המחוז. הפעילות מורכבת מסיורים גלויים וסמויים, מארבים ותצפיות ביערות, מודיעין וחקירות. מחקירת השריפות עולה כי חלקן הן הצתות על רקע לאומני, חלקן רשלנות וחלקן ונדליזם. עד כה נעצרו 19 חשודים יהודים וערבים, חלקם קטינים. לשבעה מהם הוארך מעצר והשאר שוחררו על ידי בית המשפט בתנאים מגבילים. נגד כל החשודים יוגשו כתבי אישום. כוחות משטרה ולוחמי מג"ב מלווים את לוחמי האש למקומות בהם עלולות להיווצר הפרות סדר ומאבטחים אותם עד לגמר הטיפול. באף לא אחד מן המקרים, נעשה שימוש בירי חי נגד מיידי האבנים שבדרך כלל נמלטים מהמקום עם הגעת כוחות הביטחון. באשר להצתות שאירעו לאחרונה בשכונת ארמון הנציב ויער ירושלים, במשטרה מעריכים כי מדובר בוונדליזם ולא הצתות על רקע לאומני ונפתחה חקירה נמרצת ללכידת החשודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully