וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי: "טעיתי, אך העימותים מאיימים על הדמוקרטיה"

נשיא מצרים נשא נאום במטרה להרגיע את הרוחות לקראת "הפגנת המיליון" נגדו ביום ראשון. "יש צורך ברפורמות מקיפות", הודה. בינתיים, שני הרוגים וכ-240 פצועים במהומות אמש

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(שר החוץ האמריקני קרי דוחק במצרים שלא להידרדר לאלימות)

על רקע העימותים הגוברים במדינה, נשא אמש (רביעי) נשיא מצרים מוחמד מורסי נאום לאומה בפני מאות בני אדם בקהיר. "טעיתי, פגעתי וחובה עליי לתקן את הטעויות", הודה מורסי בפני הקהל, שבו נכחו גם ראש ממשלת מצרים והנהגת הצבא. "היום, אני כנשיא עורך חשבון נפש של השנה הראשונה, בשקיפות מלאה. חלק מהדברים הושגו, בעוד שאחרים לא". מורסי הביע הזדהות עם הצעירים המצרים שתלו תקוות במהפכה שהביאה אותו לכס השלטון, ואמר כי בכוונתו לערוך רפורמות ולהביא בעתיד להעלאת שכר המינימום. עם זאת, הוא קרא להשיב את השקט לרחובות. "מצרים נמצאת כעת בצומת דרכים, בסכסוך פוליטי המאיים על הדמוקרטיה", הוסיף. "להשגת מטרות המהפכה יש צורך ברפורמות מקיפות ומיידיות". לדבריו, "שרידי המשטר הקודם אינם רוצים בתחיית מצרים".

נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר, יוני 2013. רויטרס
מתרכך? מורסי/רויטרס

האופוזיציה החילונית, בראשות "חזית ההצלה" שמאגדת בתוכה את הקבוצות המתנגדות ל"אחים המוסלמים", שוקדת זה כמה שבועות על "הפגנת המיליון" שצפויה להתקיים ביום ראשון הקרוב - שנה לאחר עלייתו של מורסי לשלטון. אנשי האופוזיציה דורשים לחבר חוקה חדשה במקום זו שקיבלה הוועדה הנשלטת על ידי מפלגת "האחים המוסלמים", וכי מורסי יסכים להקדמת הבחירות לנשיאות ויעכב את הבחירות לפרלמנט. מורסי ומפלגתו דוחים דרישות אלה.

בתוך כך, בעימותים אמש בין תומכיו האיסלאמיסטים של הנשיא מוחמד מורסי לבין מתנגדיו בעיר מנסורה שמצפון לקהיר, נהרגו שני בני אדם וכ-240 נוספים נפצעו. מאות אזרחים השתתפו במהומות, שכללו יידויי אבנים, ולפי דיווחים שונים גם ירי של אש חיה. מהומות אירעו גם בעיר טנטה שליד דלתת הנילוס.

הפגנה במצרים נגד הנשיא מוחמד מורסי, 26 ביוני 2013. רויטרס
מתכוננים למחאה הגדולה. אזרחים מצרים מפגינים, אמש/רויטרס

בתחילת השבוע הזהיר שר ההגנה עבד אל-פתאח סיסי כי צבא מצרים לא יעמוד מנגד אם ההפגנות הבאות יידרדרו לאלימות. בהודעה שפרסם קרא סיסי לפוליטיקאים ולמפלגות השונות להגיע להסכם שיביא לפתרון המצב, עוד לפני "הפגנת המיליון". "לא נתיר התקפה על רצון העם המצרי", נכתב בהודעה. הוא הציב לנשיא ואנשיו שבוע למציאת פתרון למחלוקת. מההודעה לא השתמע בבירור אם הצבא המצרי יתייצב לצד המפגינים החילונים או יגן על מוסדות הממשלה שמזוהה עם מפלגת "האחים המוסלמים". הודעתו של השר היוותה רמיזה ברורה כי הצבא ייטול לעצמו את השלטון במדינה במקרה שההפגנות ייצאו מכלל שליטה.

לאחר ההודעה נפגש הנשיא מורסי עם השר סיסי. דובר מטעם הנשיא סיפר כי הפיקוד העליון של הצבא מתואם עם הנשיאות באשר לפעולות הנדרשות למניעת הסלמה במהלך אירועי יום ראשון הקרוב. דוברי האופוזיציה, לעומת זאת, שיבחו את סיסי על שהבהיר שבכוונתו "להגן על העם המצרי" ואף רמז כי לא ינסה להגן על מוסדות השלטון של "האחים המוסלמים".

הפגנה במצרים נגד הנשיא מוחמד מורסי, 26 ביוני 2013. רויטרס
הפגנה במצרים נגד הנשיא מוחמד מורסי, 26 ביוני 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully