וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מחיקת זיכרונות תסייע לנגמלים מאלכוהול

24.6.2013 / 4:25

חוקרים ישראלים גילו כי באמצעות מחיקת זיכרונות הקשורים בשתייה ניתן יהיה למנוע "נפילה" חוזרת לטיפה המרה, שממנה סובלים רוב המכורים. "אם נצליח, זו תהיה מהפכה אמיתית"

האם מחיקת זיכרונות עשויה לעזור בגמילה מאלכוהול? חוקרים ישראלים גילו כי באמצעות מחיקת זיכרונות הקשורים לאלכוהול ניתן למנוע את ההישנות של תופעת האלכוהוליזם (נפילה, relapse), שממנה סובלים רבים מהנגמלים. נכון לעתה מדובר במחקר בחולדות, אולם החוקרים טוענים כי לא מן הנמנע שבקרוב ייערכו מחקרים דומים גם בבני אדם, וכי המחקר סולל את הדרך לטיפול בהתמכרויות נוספות. המחקר, שהתפרסם בכתב העת Nature Neuroscience, נערך באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, בראשות פרופ' דורית רון ממכון "גאלו" לחקר ההתמכרות, ובהובלתו של ד"ר שגב ברק, כיום חוקר בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה ובבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב.

"התמכרות לסמים ולאלכוהול היא מחלה עם בסיס ביולוגי, הגורמת סבל עצום ונזקים בריאותיים וכלכליים כבדים", הסביר ד"ר ברק. "סמים ואלכוהול עובדים על המנגנונים המוחיים הנורמליים של למידה וזיכרון, ועלולים ליצור בהם שינויים ארוכי טווח המביאים להישנות המחלה ('נפילה לסם'), אפילו לאחר שנים של גמילה, וגם לאחר טיפולים תרופתיים ופסיכולוגיים. למעשה, 80-70% מהמכורים לאלכוהול ולסמים 'נופלים' וחוזרים לסם או לאלכוהול בתוך שנה מהגמילה, אפילו לאחר טיפול גמילה מוצלח".

לדברי ד"ר ברק, "אחד הגורמים העיקריים להישנות המחלה בקרב אלכוהוליסטים הוא אותם זיכרונות עיקשים הקושרים חפצים ומקומות לאלכוהול, דוגמת פאב, בקבוקי משקה, וכמובן הריח והטעם האופייניים לאלכוהול. לכן הממצא שלנו, שלפיו אפשר למחוק את הזיכרונות האלה באופן סלקטיבי ולמנוע את הנפילה, מהווה אסטרטגיה חדשנית לטיפול".

החולדות פשוט לא חזרו לאלכוהול

במהלך המחקר הציעו החוקרים לחולדות אפשרות לבחור בין מים לאלכוהול בריכוז של 20%. החולדות בחרו באלכוהול, שהיווה 50% מתצרוכת השתייה היומית שלהם במשך חודשיים. בהמשך אימנו החוקרים את החולדות ללחוץ על דוושה כדי לקבל את מנת האלכוהול היומית, והן עשו כן. אחר כך העבירו החוקרים את החולדות תהליך גמילה בן עשרה ימים, שבמהלכו לא ניתן לחולדות אלכוהול כלל. לאחר הגמילה הציגו החוקרים לחולדות ריח וטעם של אלכוהול וסרקו את המוח שלהם. בסריקה התברר כי הריח והטעם מעוררים אצלם עיבוד מחדש של זיכרון האלכוהול מהעבר.

אילוסטרציה. ShutterStock
הזיכרונות שאינם קשורים לאלכוהול לא נפגעו. כוס בירה/ShutterStock

"כאשר אנחנו שולפים זיכרון נפתח חלון הזדמנויות בן כמה שעות, שבו הזיכרון הופך פגיע למניפולציות, כיוון שהוא עובר עדכונים ועיבוד מחודש הקרוי רה-קונסולידציה", הסביר ד"ר ברק על הגילוי. "מצאנו שבזמן התהליך הזה ישנה הפעלה מאוד חזקה של חלבון בתוך תא העצב הקרוי mTORC1, האחראי על תהליך היצירה של חלבונים חדשים בנקודות החיבור בין תאי העצב במוח – הסינפסות – וממלא תפקיד חשוב בעיצוב הזיכרון".

החוקרים סרקו את המוח כולו וגילו שזיכרונות הקשורים לאלכוהול גורמים להפעלה של החלבון באזורים מסוימים בקליפת המוח הקדמית הקשורים לעיבוד זיכרונות, ובנוסף בגרעין האמיגדלה, האחראי על זיכרונות רגשיים, ומעורב בתסמיני הגמילה מאלכוהול. לדברי ד"ר ברק, הפעלה ממוקדת וחזקה כל כך של חלבון באזור ספציפי במוח היא נדירה ביותר. "מיד ידענו שקורה שם משהו קריטי, ולכן בדקנו אם מניעת ההפעלה הממוקדת הזו יכולה לפגוע ביציבותו של הזיכרון, ותעזור למנוע הישנות של חיפוש וצריכת אלכוהול".

ואכן, החוקרים מצאו שהשתקה ממוקדת של התהליכים הללו במוח מיד לאחר שליפת הזיכרון גורמת למחיקה של הזיכרון, ולמניעה ארוכת טווח של חיפוש וצריכת אלכוהול בימים שלאחר מכן. ההשתקה הזו נעשה באמצעות התרופה ראפמיצין, המאושרת על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקני למניעת דחייה של השתלות. "חשוב לציין, שמצאנו שזיכרונות אחרים שאינם קשורים לאלכוהול, כגון זיכרונות הקשורים לתגמולים טבעיים כמו סוכר, לא נפגעו כלל", הוסיף ד"ר ברק. "הפגיעה הייתה ממוקדת בזיכרונות לאלכוהול, והייתה מאוד חזקה. החולדות האלה פשוט לא חזרו לחפש אלכוהול".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully