וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקוודור: המדליף האמריקני סנודן ביקש מקלט מדיני

שר החוץ האקוודורי אישר כי חושף מערכת המעקב האלקטרונית, אדוארד סנודן, הגיש בקשה רשמית לשהות במדינה. בנוסף, אתר "ויקיליקס" דיווח כי אנשיו מסייעים לסנודן להגיע לשם

אדוארד סנודן, האמריקני שהדליף את המסמכים המסווגים אודות מערכת המעקב האלקטרונית "פריזם" ומואשם בריגול, ביקש מאקוודור מקלט מדיני – כך חשף אמש (ראשון) שר החוץ האקוודורי, ריקרדו פאטינו, בחשבון הטוויטר שלו.

מוקדם יותר אתמול דווח ברשת RT הרוסית כי עובדי אתר הדלפות "ויקיליקס" מסייעים לסנודן, שנמצא ברוסיה, בחיפוש אחר מקלט מדיני "במדינה דמוקרטית". אמש, בהודעה רשמית מטעם האתר, נאמר כי סנודן "עושה דרכו לאקוודור דרך נתיב בטוח לשם קבלת מקלט מדיני, והוא מלווה על ידי דיפלומטים ויועצים משפטיים של ויקיליקס".

נתיב הבריחה האפשרי

ארצות הברית ואקוודור חתומות על הסכם הסגרה משותף, אולם הוא אינו מתייחס ל"פשעים או התקפות של אישיות פוליטיות". לכן, לא ברור אם תוכל וושינגטון לבקש את הסגרתו של סנודן לידיה. עם זאת, גורמים במשרד המשפטים האמריקני טענו אתמול, טרם דווח על עזיבת סנודן את הונג קונג, שהממשל יבקש עזרה מכל מדינה שאליה הוא יגיע. "אנחנו נמשיך לדון על הנושא הזה עם הונג קונג ונשאף לשיתוף פעולה משפטי עם מדינות אחרות אליהן יגיע סנודן במסעו", אמרה ננדה צ'יטרה, דוברת משרד המשפטים.

אתמול בבוקר עזב סנודן את דירת המחבוא שלו בהונג קונג, והגיע למוסקבה בטיסה אזרחית. העיתון "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט", הרואה אור בהונג קונג בשפה האנגלית, דיווח כי סנודן המריא לרוסיה בטיסת "אירופלוט" SU213. מאוחר יותר אישר הממשל המקומי בהונג קונג את הדיווח. "סנודן יצא את הונג קונג באופן חוקי ועצמאי", מסר דובר הממשל בהונג קונג. "בקשת ההסגרה של ארצות הברית לא ענתה על כל התנאים החוקיים שאנו מציבים".

סנודן עזב את ביתו בהוואי ב-20 במאי להונג קונג כדי להתראיין משם לעיתון "הגרדיאן" הבריטי. שלשום נודע כי ארצות הברית האשימה אותו בחשאי בריגול, ופנתה לרשויות בהונג קונג בבקשה להסגירו. בראיון שפורסם בסוף השבוע אמר סנודן כי ארצות הברית אספה מידע מחברות סלולר בסין וכי היא פרצה למחשבים של אוניברסיטאות בהונג קונג. שלשום חשף "הגרדיאן", בהתבסס על ראיונות עם סנודן, כי סוכנות הביון הבריטית (GCHQ) אספה ואגרה כמויות ענק של תכתובות מייל והודעות פייסבוק, וחלקה את המידע עם הרשויות בארצות הברית.

הלילה הביעה ארצות הברית מורת רוח מהחלטתה של הונג קונג שלא לעצור את סנודן כשזה היה בשטחה. "ארצות הברית מאוכזבת ולא מסכימה עם החלטת הרשויות בהונג קונג שלא לכבד את בקשת ארצות הברית לעצור את סנודן", אמר גורם רשמי במשרד המשפטים של ארצות הברית. הוא הוסיף כי בשום שלב בשיחות שהתקיימו ביום שישי, הונג קונג לא הביעה ספק באשר לבקשת ההסגרה. "לאור זאת, אנו רואים את החלטתם מטרידה במיוחד", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully