וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מדליף מסמכי ה-NSA מואשם בריגול ובגניבה

כתב אישום הוגש נגד אדוארד סונדן, שהדליף מסמכים מסווגים על תכניות ריגול אמריקניות. ארה"ב אף ביקשה מהונג קונג לעצור אותו. במקביל, עולה כי גם בריטניה ביצעה מעקבים

כתב אישום הוגש נגד אדוארד סנודן, עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי (NSA) שהדליף מסמכים מסווגים על תכניות ריגול אמריקניות – כך הודיעו הלילה (שבת) גורמים רשמיים בארה"ב לוושינגטון פוסט. סנודן מואשם בריגול, גניבה והחזקה ברכוש ממשלתי מסווג. ארה"ב אף ביקשה מהונג קונג, שם שוהה סנודן, לעצור אותו בעזרת צו מעצר זמני. התלונה נגד סנודן הוגשה במחוז המזרחי של מדינת וירג'יניה, שם הסמכות השיפוטית של מעסיקו לשעבר. דוברת משרד המשפטים סירבה להגיב לדברים.

אדוארד סנודן, מדליף פרשת הריגול האלקטרוני בארצות הברית. הונג קונג, מאי 2013. רויטרס
ביקש להיחשף. סנודן/רויטרס

סונדן המריא להונג קונג בחודש שעבר לאחר שעזב את עבודתו במתקן ה-NSA שבהוואי כשברשותו מספר רב של מסמכים מסווגים אליהם נחשף במהלך עבודתו כמנתח מערכות. במסמכים, שחלקם התפרסמו בוושינגטון פוסט ובגארדיאן הבריטי, נחשף פירוט סודי של תכנית ריגול אמריקנית ובריטית ומזכרים משפטיים מסווגים וצווי בית משפט.

המדליף בן ה-29 נחשף בראיון ל"גרדיאן" ואמר שהוא נסע להונג קונג שסיפקה לו "מסגרת תרבותית ומשפטית שתאפשר לו לעבוד מבלי שייעצר מיד." סנאודן נעלם לאחר מכן ועל פי ההערכות הוא עדיין בשטחה של סין.

הפרשה עוררה ויכוח לאומי ובינלאומי בנוגע ל"כוחות החשאיים" של ה-NSA הפוגעים בפרטיותם של אזרחים אמריקנים ואזרחי מדינות אחרות. גורמים רשמיים המקורבים לנשיא אובמה אמרו כי הם מקדמים בברכה את ההזדמנות להסביר את החשיבות של התוכניות הללו. הספקנים מהצד השני, בהם חברי קונגרס, אמרו כי ה-NSA לקח בידיו כוח לאסוף נתונים על אמריקנים שמעולם לא היה צורך חוקי בכך.

"בריטניה גרועה מארה"ב"

בתוך כך, ממסמכים שהעביר סנודן בשבועות האחרונים ל"גרדיאן" הבריטי, עולה כי סוכנות המודיעין הבריטית GCHQ השיגה גישה לרשת של סיבים שדרכם עוברות שיחות טלפון בינלאומיות ותעבורת אינטרנט. ממסמכים שחשף סנודן עולה כי הסוכנות ניצלה לכאורה את הגישה על מנת לבצע מעקב אחר כ-600 מיליון פעולות טלפוניות מדי יום, וכן הצליחה להגיע למידע שעבר דרך 46 סיבים אופטיים שונים.

"זו לא רק בעיה אמריקנית", אמר סנודן ל"גרדיאן", "לבריטניה יש חלק גדול בזה". הוא אף טען כי סוכנות ה-GCHQ "יותר גרועה מארצות הברית". אתמול טען גורם המקורב למודיעין הבריטי כי המידע נאסף כחוק, וכי הפרטים שנאספו הובילו לזיהוי ולמניעה של פשע חמור.

על פי הדיווח האחרון, סוכנות הביון הבריטית ה-GCHQ השיגה גישה באופן סודי לרשת של כבלים שמהווה בסיס לתעבורת הסלולר והאינטרנט והתחילה בעיבוד נתיבים עצומים של מידע אישי רגיש, ובמקביל חלקה אותו עם מקבילתה בארה"ב, הסוכנות לביטחון לאומי - ה-NSA. לשתי הסוכנויות הייתה גישה לנתונים אודות אזרחים חפים מפשע, כמו גם חשודים.

"טמפורה" הוא שם הקוד שניתן לתכנית של סוכנות הביון במסגרתה הייתה בידה היכולת להגיע לכמויות אדירות של נתונים שנלקחו מכבלי סיבים אופטיים ולאחסן אותם לתקופה של עד חודש, לצורך ניתוח המידע. התכנית התנהלה בשנה וחצי האחרונות, ובמסגרתה נשמרו שיחות מכשירים סלולריים, הודעות דואר אלקטרוני, כניסות לפייסבוק והיסטוריית גלישה של משתמשים ברשת – פעולות הנחשבות לחוקיות, אך מערכת החוק הייתה אמורה להגביל את הפלישה לפרטיותם של כלל האזרחים.

300 אנליסטים מסוכנות הביון הבריטית ו-250 מה-NSA מונו לסקור את המידע הרב שהצטבר, מאז מאי 2012.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully