וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קרי התעקש לתקוף מיד בסוריה - הרמטכ"ל דמפסי התנגד והמבצע נדחה"

העיתונאי ג'פרי גולדברג חשף ויכוח סוער בין שר החוץ לגנרל דמפסי, בו דרש קרי לצאת לאלתר לתקיפה של שדות התעופה הצבאיים של אסד. הרמטכ"ל האמריקני הזהיר: לא נעמוד בזה

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, טען כי ארצות הברית צריכה לצאת לאלתר לפעולה צבאית בסוריה, ואילו ראש המטות המשולבים התנגד - ולכן התקיפה נדחתה. את הוויכוח הסוער בין השניים, שהיה בשבוע שעבר, חשף לפנות בוקר (רביעי) ג'פרי גולדברג, העיתונאי הנחשב מקורב לבית הלבן, בכתבה שפרסם בסוכנות הידיעות בלומברג.

על פי הפרסום, במהלך דיון סוער בחדר המצב בבית הלבן ביום רביעי שעבר, קרא שר החוץ קרי לתקוף מיידית את שדות התעופה הצבאיים של סוריה, בדגש על אלה מהם ממריאים מטוסי חיל האוויר של המשטר לבצע תקיפות באמצעות נשק כימי.

הגנרל דמפסי, ראש המטות המשולבים (הרמטכ"ל) של הצבא, התנגד נחרצות, והבהיר שמדובר בפעולה צבאית מורכבת וארוכה, בשל מערכות ההגנה האווירית הכבדות של צבא סוריה. דמפסי טען כי מחלקת המדינה אינה מודעת להשלכות המלאות של מבצע שכזה, ודרש לדעת מהן התכניות של קרי ליום שאחרי התקיפה.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. GettyImages
הוא התעקש לתקוף, הנשיא שלו כנראה חשב אחרת. ג'ון קרי/GettyImages

על פי כמה גורמים שצוטטו בידיעה, דמפסי אמר לקרי כי חיל האוויר האמריקני "אינו מסוגל פשוט להטיל כמה פצצות או טילים", אלא יאלץ קודם לכן לפגוע בכל מערכת ההגנה האווירית של סוריה, ובכך יהפוך את העניין למבצע שיערב יותר מ-700 גיחות. בין היתר, אמר דמפסי כי אין זו העת למבצע שכזה, בשל האילוצים הכלכליים שעמם מתמודד הפנטגון. כפי שהתוצאות מראות, נראה כי עמדת הנשיא אובמה קרובה יותר לזו של הרמטכ"ל שלו, מאשר של שר החוץ שלו.

אובמה ופוטין לא הגיעו להסכמה על חימוש המורדים

מלחמת האזרחים בסוריה עמדה במוקד ועידת שמונה המדינות המתועשות (G8) שהתכנסה בתחילת השבוע באירלנד הצפונית. בפגישה הפרטית בין אובמה לעמיתו הרוסי, ניסה הנשיא האמריקני להשיג את הסכמתו של פוטין לשלוח תחמושת למורדים. זאת, בזמן שנשיא סוריה, בשאר אסד, הזהיר כי "אירופה תשלם את המחיר" אם המורדים יקבלו משלוחי נשק ממדינות המערב.

הפגישה הייתה מתוחה מאוד בשל התנגדותה של מוסקבה לצעד זה, שעליו הכריז הממשל האמריקני בשבוע שעבר, שכן רוסיה חוששת שמדובר במסלול שיוביל להטלת סגר אווירי בשמי סוריה. גם מסיבת העיתונאים שכינסו אובמה ופוטין בתום הפגישה התנהלה באווירה מתוחה, ואת מרבית הזמן העביר פוטין בבהייה עצבנית ברצפת החדר.

אובמה אמר כי שני המנהיגים מתכוונים לפעול לכונן בז'נבה פסגת שלום בנושא הסורי, ומסכימים שיש למנוע שימוש בנשק כימי במדינה. "אכן יש לנו השקפות שונות באשר לבעיה, אולם אנו חולקים אינטרס משותף", אמר אובמה. פוטין אמר: "אנחנו רוצים לעודד את שיחות השלום ולהפציר בשני הצדדים לשוב לשולחן המו"מ". הוא הוסיף כי רוסיה וארה"ב אמנם אינן מסכימות לגמרי בנושא הסורי, אך כי שתי המדינות "מאוחדות ברצון לשים קץ לאלימות ולמוות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אירלנד הצפונית, יוני 2013. רויטרס
פרצופים חמוצים. פוטין ואובמה בפסגת G8 באירלנד הצפונית/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully