וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד לחיילת: "אם תחתכי ורידים, אל תלכלכי לי את הרצפה"

18.6.2013 / 17:00

"נראה אם יש לך אומץ להתאבד", "מספיק בן עדה אחד לקלקל את הנוף" - אלה כמה מההשפלות שהוטחו בלובשי מדים, כפי שעולה מדוח נציב קבילות החיילים. החדשות הטובות: פחות זובורים

נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון, אלוף במיל' יצחק בריק הגיש היום (שלישי) את הדוח השנתי לשנת 2012. הדוח מצביע על סדרת מקרים קשים של שימוש בשפה בוטה וגסה כלפי חיילים, תוך פגיעה חמורה בכבודם. "כושי", "אני אשבור לך את השיניים", "צ'חצ'ח", "אם את חותכת ורידים, אז אל תלכלכי לי את הרצפה", "אתה כישלון, תינוק בכיין", "אם אתה רוצה לירות לעצמך ברגל, קדימה", "בוא נראה אם יש לך אומץ, בחיילים כמוך שאיימו להתאבד כבר נתקלתי הרבה", "מספיק אחד מבני העדה כדי לקלקל את הנוף" – אלה רק חלק מהביטויים בהם נעשה שימוש כלפי חיילים, כאשר הנציב הדגיש במסמך כי היו דוגמאות רבות נוספות שהנייר לא יכול לסבול.

כיפת ברזל במפרץ חיפה, ינואר 2013. ערן גילווארג
החיילים שמפעילים את גאוות מבצע "עמוד ענן" זוכים לתנאים מחפירים. סוללת כיפת ברזל פרוסה בשטח/ערן גילווארג

מהנתונים שהציג הנציב עולה כי 6,861 קבילות התקבלו בשנת 2012, ירידה קלה לעומת 6,940 קבילות ב-2011. 59.7% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות. בריק הדגיש בפתח דבריו כי נושאי הטיפול העיקריים בשנת 2012 היו יחסי מפקד-פקוד, בדגש על אלימות מילולית של מפקדים, מפגעי תשתית חמורים בבסיסי צה"ל - עם התייחסות נרחבת לסוללות 'כיפת ברזל', "קשר השתיקה" בתוך היחידות, קבילות אנשי מילואים וקבע והשפעות של הטיפול בקבילות על המערכת הצבאית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחום נוסף בו התמקד נציב קבילות חיילים היה הפגיעה בכבוד האדם וחירותו. לדבריו, במספר קבילות שטופלו השנה עלו ממצאים מטרידים ביותר בנוגע להגבלת חופש התנועה של חיילי צה"ל ומועמדים לשירות ביטחון. דוגמא בולטת עסקה בחייל בן העדה האתיופית שמפקדיו נהגו בן באופן נוקשה וכוחני ללא צורך, עד כדי כבילתו באזיקים לכיסא באופן משפיל ובניגוד לפקודות הצבא. עוד עסק הנציב ב'קשר השתיקה' שבמסגרתו מפקדים ולוחמים מחפים האחד על השני על מעשים פסולים שביצעו. לדוגמה, מפקד שנהג באלימות כלפי לוחם וכשניסו לברר אודות המקרה, סירבו הלוחמים לפרט על המקרה. מקרה נוסף בו נשמרה השתיקה היה בבסיס טירונים של חטיבת חי"ר, כשמפקדים השפילו חייל עד שהתעלף, ובהמשך סבל מסיוטים וחוסר מוטיבציה לשרת בצבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקרה התעללות בחטיבת גבעתי שנחשף לפני כשנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדוח מתוארת קבילה של קצין שקבל נגד סגן מפקד הגדוד, שנהג לעשות שימוש באמירות בוטות, להכות ולהשפיל מפקדים מול חבריהם. במקרה אחר, קבלה קצינת מילואים כי בנוכחות אחרים, נגד מיחידתה השתמש באמירות גזעניות ומשפילות נגדה. כמו כן, מש"קית הוראה התלוננה נגד קצינת ניהול שסירבה לקלוט ליחידה חיילים אתיופים. במקרה נוסף, קבלה קצינה לאחר שנגד בכיר בחטיבה מרחבית פנה אליה בהערות גזעניות כמו, "לכי לאור כדי שאני אראה אותך".

"קשר השתיקה"

הדוח מציג עוד סדרה של קבילות קשות, ביניהן קצין שחזר מאפטר שיכור, נכנס לחדרה של קצינה אחרת והעיר לה הערות מיניות בשני מקרים שונים שלא זכו לטיפול המפקדים. באירוע נוסף, קצין ורב סמל פלוגתי נכנסו לחשבון הפייסבוק של חובש שהשאיר את הפרופיל שלו פתוח במכשיר הסלולארי ללא השגחה, והשפילו אותו ברבים בצורה קשה תוך כדי שהם מעלים בשמו מסרים מביכים ותמונה פורנוגרפית שדומה לתמונת החובש הקובל.

בריק סיפר גם על מקרה בו קצינה בכירה הורתה לנהג שלה לרדת מהרכב והפקירה אותו בדרום הארץ כשהוא ללא אוכל ומדים מתאימים, תוך כדי שהיא מורה לו להגיע באופן עצמאי לבסיס. בקבילה נוספת, התברר כי מפקד פלוגה בבה"ד 1 השליך אבן לעבר פקודו במהלך תרגיל גדודי ופגע בפניו של הצוער. במקרה נוסף, קבלו חיילים מיחידה מובחרת כי התבקשו לגלח זקנים מטעמי דת ומשסירבו, הורחקו מהיחידה. הנציב מצא פגמים חמורים בהתנהלות היחידה.

סרן זיו שילון, שנפגע בגבול עזה ואיבד את ידו, בטקס הענקת סיכות ללוחמיו, ינואר 2013. דובר צה"ל
הנציב התרשם מהפגישות עימו והחליט לשלב את נאומו לחייליו בדוח שהגיש. סרן זיו שילון/דובר צה"ל

לדבריו של נציב קבילות חיילים, פחתו באופן משמעותי הקבילות בנושא 'זובורים', אך עם זאת טען בריק כי בקרב חלק מהמפקדים "קיימת אי הפנמה שאלימות - 'אלימות בצחוק' ואלימות מילולית הפוצעת נפשית - לא מחשלת ולא מכינה חייל לקרב". האלוף במיל' בריק טוען, כי מפגעי תשתית בחלק ממחנות הצבא מהווים גורם לפגיעה במוטיבציה של החיילים לשרת ובאמון בצה"ל כמערכת.

אחת הדוגמאות אותן בחר בריק להבליט נוגעת לסוללות כיפת ברזל. הדוח קובע כי בחלק מהמקרים תנאי השירות אינם ראויים, אך לא הסתפק בכך והדגיש שקיימת פגיעה בזכאות חיילים לטיפול רפואי הולם, תוך כדי שהתנאים הסביבתיים והסניטריים מסכנים את בריאות החיילים וכי אין רצף באספקת המזון. "נחרדתי מאמירות החיילים אשר לתחושתם חיילי כיפת ברזל הינם ילדים חורגים של חיל האוויר", אמר בריק, "הפערים מטרידים מאוד ומעידים על חוסר התייחסות מינימלית לפרט. חיילים אינם מתקלחים במשך שבועות ותאי שירותים לא מוחלפים ". בדוח מתאר הנציב כי עשרה חיילים נאלצו ללון במכולת מגורים שמיועדת לשישה בעוד שציודם האישי נותר בגשם.

בתחום הרפואי, נמצאו ליקויים בהתנהלות מרפאת "ביקורופא", טיפולים לקויים של חובשים ורופאים צבאיים בפציעות שונות של חיילים, מקרים של כמעט גרימת מוות בעקבות התנהלות חמורה של גורמי רפואה, אי אבחון מחלות שונות של חיילים, טיפול רשלני ואי איתור מחלות. כמו כן, התגלו מקרים של חשיפה ללוחות אסבסט ואי שמירה על סודיות רפואית של חיילים. בפן החיובי, ציין הנציב את המנהיגות כמודל לחיקוי והביא כדוגמה את סרן זיו שילון שנפצע מפיצוץ מטען באורח קשה באוגדת עזה. הנציב ביקר אותו בבית החולים וקיים עמו שיחות ממושכות מהם התרשם מאישיותו, ולכן החליט לצרף לדוח שהגיש את נאומו של שילון בפני לוחמי פלוגתו עם סיום תפקידו.

תגובת דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר כי בצבא "מחויבים ללמוד את הדוח ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון. המטרכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, מינה עם קבלת הדו"ח את סגן הרמטכ"ל, אלוף גדי אייזנקוט, לטפל בפערים שהועלו בדו"ח כחלק מתוכנית העבודה לשנה הקרובה".

"הרמטכ"ל נפגש במהלך השבוע שעבר עם נציב קבילות החיילים, אלוף (במיל') יצחק בריק, ושמע ממנו על המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח. הרמטכ"ל אמר כי צה"ל הינו ארגון הפתוח לביקורת ובעקבות המלצותיו ועבודתו מתאפשר מיצוי שירותם של החיילים ללא פגיעה בזכויותיהם".

בדו"ח מצוין כי השנה ירד מספר הקבילות מ-6,940 אשתקד ל-6,856 קבילות השנה, דבר הנובע מירידה בקבילות שהוגשו על-ידי חיילי המילואים ואנשי הקבע.

הנציב הדגיש בדו"ח מספר נושאים אשר זכו לטיפול ולשיפור משמעותי מאז פרסום הדו"ח הקודם כאשר בראשן יחסי ה"וותיקות והצעירות" וה"זובורים" אשר פגעו בכבודם של החיילים, וכיום מטופלים ביד קשה מצד המפקדים. הרמטכ"ל ברך את הנציב על עבודתו המסורה והדגיש את חשיבות תפקידו של נציב קבילות החיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully