וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצה"ל: "אינתיפאדה ימית" מול חופי עזה

18.6.2013 / 11:48

לאחרונה גבר החיכוך בין חיל הים לדייגים פלסטינים שחרגו מהשטח המותר לדיג. ארגון זכויות אדם פלסטיני טוען ל-29 אירועי ירי. גורם צבאי: "החריגות – בקריצת עין של חמאס"

האם ההרתעה של חיל הים ברצועת עזה נשחקת? בצה"ל גובר החשש מאפשרות של פיגוע דרך הים מרצועת עזה, בשל המרחק הקטן מהחוף הפלסטיני לחוף הישראלי ולמתקנים הרגישים הנמצאים באזור. בשל כך, נשמרת רמת דריכות גבוהה מאוד לאורך האזור המותר לדיג פלסטיני, המסתכם בשישה מיילים מהחוף בשל הסגר הימי שהטילה ממשלת ישראל.

צה"ל ירה לעבר ספינת דייג פלסטינית. רויטרס
ספינת דיג פלסטינית בחופי עזה/רויטרס

הפלסטינים לא מסתפקים בכך ושואפים לממש את "הסכם יריחו" שלפיו מותר לדיג במרחק של 20 מיילים מהחוף, וזאת במטרה להגדיל את פעילותו של ענף הדיג. בחודש האחרון גבר החיכוך בין צה"ל לבין דייגים שחרגו מהאזור המותר לדיג, ובמקרים רבים נפתחה אש סמוך לכלי השיט.

גורם צבאי המצוי בפרטי האירועים, הסביר כי הדייגים הפלסטינים "יודעים היטב היכן מותר להם לדוג והם חורגים כדי לאתר לטענתם דגים טובים יותר וכמויות גדולות". לדברי אותו גורם, "החריגות הללו נעשות בקריצת עין של חמאס ולכן אנחנו רואים בכך כרסום של הסכם ההסדרה וניסיון לשחוק את ההרתעה של חיל הים". הוא הדגיש כי קיים נוהל תגובה מסודר, וכי אש נפתחת רק באישור דרג בכיר או במקרה קיצוני.

ארגון זכויות האדם הפלסטיני (Palestinian Center for Human Rights) פרסם בימים האחרונים דוח המחזק את הנתונים בישראל שלפיהם החיכוך בין צה"ל לבין הדייגים נמצא בעליית מדרגה. לפי הדוח, חיל הים היה מעורב ב-29 מקרי ירי בשלושת החודשים האחרונים. במקרה אחד נפצע דייג ובשני מקרים אחרים הוחרמו כלי שיט והדייגים הובאו לחקירה בישראל. הארגון מתח בדוח ביקורת חריפה על התנהלות צה"ל בטענה כי הוא חורג מהדין הבינלאומי בשימוש באש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, בעקבות מבצע "עמוד ענן" בחודש נובמבר האחרון וההסכם שהושג בין חמאס לישראל בתיווך מצרים, הוחלט על הרחבת אזור הדיג משלושה מיילים לשישה. בדוח מצוין כי פעילות חיל הים הישראלי פוגעת בענף הדיג הפלסטיני, המהווה הכנסה עיקרית ליותר מ-70 אלף פלסטינים בעזה. גורם ביטחוני הוסיף כי במסגרת הידברות בין גורמים ברצועה לישראל, הוצע לדייגים אזור דיג גדול יותר – ובלבד שלא יתקרבו לגבול הימי עם ישראל, אולם הם סירבו.

צה"ל: "שימוש בירי חי – מוצא אחרון בלבד"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים: "הנתונים המובאים בדוח אינם נכונים. ארגון PCHR התבקש להעביר לבדיקת צה"ל טענות הנאספות על ידו בנוגע לפעילות צה"ל בטרם יפרסם אותן לציבור. בפועל, הארגון בחר שלא להעביר לצה"ל את החומר שאסף, על מנת שיתבצע בירור ענייני של הטענות, אלא להעבירו לגורמי התקשורת. לגופו של עניין, לאור העובדה כי ארגוני הטרור פועלים מרצועת עזה ומהמרחב הימי שמול חופיה, כדי לבצע פעילות חבלנית עוינת נגד אזרחי ישראל וכוחות צה"ל, הוחלט על הטלת מגבלות ביטחוניות על השיט מול חופי הרצועה".

מבלי להתייחס למקרים פרטניים, ייאמר באופן כללי כי חיל הים פועל בשטחים אלו בהתאם להוראות המשפט הבינלאומי ונוקט אמצעים שונים לשם אכיפת המגבלות הביטחוניות. בין היתר, נעשה שימוש בכריזה, על מנת להזהיר את כלי השיט החורגים מהאזור המותר לשיט. במקרים מסוימים, כלי שיט שאינם נענים להנחיות ומוסיפים להפר את המגבלות הביטחוניות נתפסים ומטופלים על ידי כוחות חיל הים בהתאם לדין. שימוש בירי חי נעשה כמוצא אחרון בלבד, באופן מושכל וזהיר, בהתאם להוראות הפתיחה באש של צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully