וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' ללפיד: "התקציב שלך - ירי ארטילרי על הישראלים"

17.6.2013 / 16:22

לקראת ההצבעה על התקציב הדו-שנתי ועל חוק ההסדרים, התפתח דיון סוער בכנסת. לפיד: "נצא חזקים מהמשבר". יחימוביץ': "הכרזת מלחמה על 99% מהישראלים". הצטרפו לשידור החי

צפו בשידור הישיר מהמליאה

LIVE

"כאב הראש" של לפיד מגיע לכנסת: אחרי שתקציב המדינה לשנים 2013-2014 אושר בממשלה לפני כחודש, הוא יעלה היום (ראשון) להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. בפתח הדיון הציג לפיד את התקציב לחברי הכנסת וזכה לתגובות זועמות מצד חברי האופוזיציה. יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', שהביעה את התנגדותה לתקציב בשם האופוזיציה אמרה כי הוא כמו "ירי ארטילרי על רוב הישראלים". בזמן הנאומים, אגב, נכחו שני חברי כנסת בלבד ממפלגת השלטון - גילה גמליאל, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שניהל את הדיון.

בתחילת הדיון, הציג שר האוצר יאיר לפיד את התקציב. נאומו של לפיד עורר דיון סוער בכנסת, והופסק פעמים רבות בשל צעקות מצד חברי האופוזיציה. לפיד השיב לחברי הכנסת שהפריעו לנאומו: "לא אכנע לרוח הרעה שנושבת בבית הזה. אנחנו רוצים אנשים שמצליחים ומרוויחים טוב. בוחרי יש עתיד מרוצים".

יאיר לפיד שר האוצר נואם לפני הצבעה על התקציב. יוני 2013. טלי מאייר
"הגרעון החמור הזה יכול היה להמשיך ולהתגלגל". לפיד, היום/טלי מאייר

בפתח דבריו בפני מליאת הכנסת אמר לפיד: "במרכז התקציב שמוגש לכם היום, נמצא חזון האדם העובד. הוא בא לידי ביטוי בחיוב לימודי הליבה בכל מוסד חינוכי המתוקצב על ידי המדינה; הוא בא לידי ביטוי בהקמת מרכזי הכשרה והשמה לתעסוקה ובהנעת מערכת של רפורמות ותמריצים שיגדילו את ההשתתפות במעגל העבודה; הוא בא לידי ביטוי ברפורמת המזון וברפורמת הרכב ובמהפכה בתחום התקינה, ובשורה ארוכה של צעדים אחרים שנועדו להוריד את יוקר המחיה; הוא בא לידי ביטוי בזה שהפכנו את מיצוי כושר ההשתכרות לקריטריון המוביל בקבלת הטבות מהמדינה, הטבות כמו הנחה בארנונה וסבסוד מעונות יום. כל זה יוצר תשתית תומכת עבודה. כי אם יותר אנשים יעבדו וישלמו מסים, הנטל יתחלק בין כולנו, היכולת שלנו לעזור לחלשים תגבר, ונוכל להמשיך ליצור פה כלכלה שמבוססת על חדשנות ועל יצירתיות, שזה היתרון היחסי שלנו על העולם".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
יאיר לפיד שר האוצר במליאת הכנסת לפני הצבעה על התקציב. יוני 2013. טלי מאייר
לפיד התעמת עם חברי האופוזיציה/טלי מאייר

לפיד התייחס בדבריו למטרות התקציב הדו-שנתי. "המטרה הראשונה היא לתת מענה מהותי לגרעון המבני העמוק שהמשק הישראלי מצוי בו, גרעון מבני של 35 מיליארד שקלים", הסביר. "הגרעון החמור הזה יכול היה להמשיך ולהתגלגל. המליאה הזו רוויה באנשים פוליטיים שוודאי היו מבינים לו היינו בוחרים בבחירה הקלה, לא לעשות כלום. פשוט לתת למצב שבו הממשלה לוקחת על עצמה יותר התחייבויות מכפי שהיא יכולה לעמוד בהן להימשך".

"תקציב של צמצום פערים"

"אלא שאם לא היינו עושים דבר, הגרעון המבני בשנת 2013 היה מגיע ל- 55.6 מיליארד שקלים, ובשנת 2014 ל-62.2 מיליארד שקלים", המשיך שר האוצר. "אז במקום לחמוק מאחריות, בחרנו לעשות את המעשה האחראי - כי אין למשק הישראלי ברירה אחרת, אלא לסגור את האוברדראפט העצום הזה וכמה שיותר מהר. כל זאת תוך התכנסות ליעד הגרעון ולמגבלת ההוצאה הממשלתית, כפי שאושרו כאן במליאת הכנסת בשבוע שעבר".

לדברי לפיד, "המטרה השנייה בתקציב, אותה יש ליישם במקביל ליציאה מהמשבר, היא הנחת תשתיות לצעדים בוני צמיחה ואמון. למדינת ישראל יש יתרון שיש למעט מאוד מדינות: אנחנו יודעים להשתנות. יש משהו ב-ד.נ.א. שלנו שמאפשר לנו להקים מדינה מכלום, ולקלוט מיליון וחצי עולים מרוסיה כמעט בבת אחת, ולעשות את המעבר מחברה חקלאית לחברה תעשייתית, ומחברה תעשייתית לחברת היי טק, ולהיכנס ממשברים ולצאת מכל אחד מהם חזקים יותר ממה שנכנסנו".

לפיד הוסיף כי התקציב הדו-שנתי הוא "תקציב של צמצום פערים, של הגדלת היקף ההשתתפות בשוק העבודה ורמת הפריון במשק, של נשיאה שווה בנטל הכלכלי, של יציאה מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה, של החזרה של אתוס וערכים משותפים, של צמצום הבירוקרטיה וייעול המגזר הציבורי, של טיפול בריכוזיות במשק וביוקר המחיה כדי שהמחירים ירדו והשקל יהיה שווה לנו יותר, של הורדת מחירי הדיור – במקביל למהפכה שהתחלנו בה בקבינט הדיור, של מאבק חסר פשרות בהון השחור – כדי לייצר פה חברה הוגנת".

את נאומו חתם לפיד במילים: "אני מצטרף בכל לבי לכל מי שנושא עמו את כאבן של השכבות החלשות. הם לא שקופים בעינינו. הם כאן, ואנחנו צריכים לדאוג להם כי זו חובתנו. אבל הדבר שהשכבות חלשות הכי זקוקות לו זו מדינה חזקה עם כלכלה חזקה. מדינה שהשירותים הציבוריים שלה מתמוטטים היא מדינה שפוגעת בחלשים הרבה יותר ואנחנו צריכים לפעול יחד כדי לא לתת לזה לקרות".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' במליאת הכנסת לפני הצבעה על התקציב. יוני 2013. טלי מאייר
"מתק שפתיים וגלגולי עיניים". יחימוביץ'/טלי מאייר

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שעלתה לנאום מיד לאחר לפיד, הביעה את התנגדותה בשם האופוזיציה. "הבטחות, הבטחות, הבטחות, מילים, מילים, מילים, קלישאות, קלישאות, קלישאות. עוד מאותו הדבר. מתק שפתיים וגלגולי עיניים", אמרה יחימוביץ' בפתח נאומה. "אתם הכרזתם מלחמה על 99% מהישראלים. זה מה שעשיתם בתקציב הזה. תאר לעצמך, יאיר לפיד, שבאחד ממופעי הבטחות הסרק שלך ערב הבחירות הייתי ניגשת אליך, ולוחשת לאוזניך בחברות שזה מה שאתה תעשה בסוף. היית מאמין? תאר לך שמישהו היה צופה מראש עד כמה קיצונית וחסרת תקדים תהיה המעילה שלך באמון הציבור, עד שהיו אומרים לך שבמסגרת אותו ירי אריטלרי שלך על רוב הישראלים היית מטיל מס מיוחד מאוד גבוה על נשים שמרוויחות 0 שקלים".

בהמשך דבריה פנתה יחימוביץ' ללפיד ואמרה כי "אתה והתאום שלך נתניהו באמת חושבים שעקרת הבית היא מין ברייה עצלה וחסרת דאגות, שבחרה בכיף להתפנן בבית? שהחליטה לדחות את שלל הצעות העבודה שמחכות לה ולכן היא מתפנקת לה במיטתה עטוית סדיני המשי עד שעה מאוחרת. אחר כך היא בטח יושבת בבית קפה. מפטפטת עם חברות, הולכת לספא. מבלה את זמנה בקניית מותגי יוקרה כי ככה בא לה".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, כינתה את התקציב "פחדני". בדבריה במליאה תהתה גלאון: "מה החוכמה לקחת כסף בלקצץ טיפולי שיניים לילדים ובקיצבאות ילדים וצהרונים? זה תקציב שמשרת בעיקר את מערכת הביטחון, את בנט על חשבון עקרות הבית, הפריפריה ומערכת החינוך. תקציבי זה הכי אחי". לדבריה, "לפיד לוקח את הכסף מעקרות הבית ומעביר את זה לאחיו. הוא משרת את בנט. כדי להתעמת עם ממסדים גדולים צריך אומץ. כל שנה תקציב הביטחון גדל, הרמטכ"ל מגיע לוועדת החוץ והביטחון ומהלך אימים על הציבור. הוא לא נוגע בהתנחלויות, לא נוגע בבעלי ההון. אנחנו לא רודפים מצליחים. רוצים שהמצליחים יישארו כאן. אבל רוצים להתעמת עם פטורים מופרכים לבעלי הון שאין שום הצדקה לתת אותם".

הדיון נפתח אחרי שיו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הגיע לסיכום עם נציגי האופוזיציה והקואליציה לפיו יוסרו מסדר היום הצעות אי-האמון, שאורכות בממוצע כשעתיים, ובזמן שיתפנה כתוצאה מכך יוכלו חברי הכנסת לנאום במשך זמן ארוך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully