וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל? "אזרחית נחשפה לחומר סודי בתרגיל של צה"ל"

17.6.2013 / 10:50

קצינים בתדריך בטיחות לקראת תרגיל מסווג של צה"ל בשבוע שעבר הופתעו להבחין בנציגת רשות העתיקות שישבה בשורות הראשונות ונחשפה לחומר סודי. צה"ל: במסגרת הסיווג שלה

מה עשה אזרח בתדריך מסווג שקיים צה"ל? ביום חמישי בשבוע שעבר התקיים תדריך בטיחות מסכם בבסיס צבאי, זאת לקראת תרגיל גדול ומסווג בפיקוד המרכז. אלא שבין הקצינים שהשתתפו בתדריך ישבה גם נציגת רשות העתיקות, ככל הנראה כדי לוודא שאתרים בהם מצויות עתיקות לא ייפגעו.

במסגרת התרגיל אותו הוביל אלוף-משנה אילן מלכא, קצין אגף המבצעים של פיקוד מרכז, השתתפו קצינים רבים מאגפים, חילות ויחידות שונות, כולל יחידה המדמה אויב. מלכא העביר דגשים לאופן הפעילות של הכוחות המשתפים בתרגיל, אך גם ציין נקודות תורפה של התכניות המבצעיות שכדי להצליח בתרגיל יהיה על המשתתפים לתת לכך תשומת לב.

תרגיל פתע מטכ"לי בפיקוד צפון, אפריל 2013. דובר צה"ל
"ישבה בשורות הראשונות ורשמה". תדרוך לפני תרגיל. למצולמים אין קשר לידעה/דובר צה"ל

קצינים שהיו מעורבים בשיח זיהו בשורות הראשונות בין היושבים את האישה לבושה בבגדים אזרחיים, אך סברו כי מדובר בקצינה בהריון או ביועצת ארגונית של צה"ל. בתום הצגת הנתונים המסווגים ברמה של "סודי ביותר", פנתה האישה לאלוף-משנה מלכא בבקשה לומר את דבריה, ובין השניים התנהל ויכוח מילולי שבסופו הוחלט כי האישה תדבר בפני הקהל.

הקצינים נדהמו לגלות כי בזמן שהוצגה התכנית לתרגיל שכלה נתונים רגישים, ניהלה נציגת רשות העתיקות רישום נתונים. הקצינים מתחו ביקורת חריפה על קצין אבטחת המידע והמפקדים הבכירים שהכירו אותו, ולטענתם היו צריכים למנוע ממנה לקחת חלק בתדריך. אחד הקצינים אמר כי ראוי ונכון היה לשתף אותה בתדריך, אך היא לא הייתה חייבת להיחשף לכולו. "על חשיבות התדריך למדנו כשאלוף-משנה מלכא מנע מקצינים להתפנות לאורך הדיון בטענה כי מדובר בתדריך שהפרטים הקטנים בו קריטיים להבנת התרגיל. העובדה שעשו לה סיווג ביטחוני לא אומר שהיא יכולה להשתתף בכל דיון", אמר אחד הקצינים שלקח חלק בתדריך המסווג.

בדובר צה"ל הכחישו כי נציגת רשות העתיקות נחשפה לחומרים מסווגים ומסרו כי היא עברה סיווג ביטחוני כנדרש ושהיא השתפה השתתפה רק במספר דיונים שנגעו לתפקידה ונמצאו בהתאמה לסיווגה הביטחוני. עוד הדגישו בצה"ל כי הצבא פועל ומקפיד על שמירה על פארקים לאומיים ואזורי עתיקות, וכן שם דגש בתכנון התרגילים על הפן הסביבתי. "לצורך כך", נמסר, "מונתה נציגה של רשות העתיקות המלווה את צה"ל בהכנות לתרגילים ובמהלך התרגילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully