וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף התרסקות: הטעות הקריטית של חסן נסראללה

14.6.2013 / 12:08

חיזבאללה, שהיה למטאור בשמי העולם הערבי אחרי מלחמת לבנון השנייה, נמצא על סף קריסה פוליטית וצבאית על רקע הלחימה בסוריה. בישראל מרוצים: "האש אוחזת בגלימתו של נסראללה"

צילום: באדיבות יוני אלפר – טרור ווטש, עריכה: מיכאל ברגמן

(המורדים בסוריה משגרים רקטות לעבר מוצבי חיזבאללה, לאחרונה)

הפיצוץ העז שהחריד את אחת השכונות בדמשק בשנת 2008 סימל את תחילת הידרדרותו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. עד אז זכה המנהיג הקיצוני לכבוד השמור למלכים בעולם הערבי, הודות להד התקשורתי שיצר סביב תוצאותיה של מלחמת לבנון השנייה. המוסד, כך נטען בתקשורת הזרה, חיסל את עימאד מורנייה בעת שזה סיים עוד לילה רומנטי עם המאהבת. מאז לא הצליח חיזבאללה לאתר לו מחליף ראוי – וגם לא לנקום את מותו. בלבנון החלו בעיות פוליטיות שהצרו את צעדי הארגון, והחמור מכל – חברו הסורי של נסראללה, בשאר אסד, על סף איבוד משטרו בגלל מלחמת האזרחים המשתוללת בארצו. חיזבאללה, שהפך מוצב קדמי איראני האמור להוות משקל נגד התקפות המערב על פרויקט הגרעין האיראני בשלב הראשון, איבד בשנה האחרונה הרבה מכוחו.

בשנתיים האחרונות נזהר הארגון מאוד מלחשוף את מאמציו לסייע למשטרו של אסד להדוף את כוחות המורדים. פעילותו הוגדרה כחשאית ובכל פעם שהתקשורת הערבית צדה את לוחמיו בסמטאות הערים הסוריות, טענו מנהיגי חיזבאללה כי מדובר במדריכים או ביועצים לוגיסטיים – לא יותר מזה. לוחמיו של נסראללה נקברו בחשאי בכפרי השיעים בלבנון. אולם כשמספר ההרוגים עלה ולא ניתן היה להסתיר את סוכות האבלים ואת ההודעות בפייסבוק, הוא נאלץ להודות במעשיו ובכך שינה את יחסה של החברה בלבנון כלפיו.

במערכת הביטחון בישראל טוענים כי נסראללה עשה טעויות רבות בחמש השנים האחרונות. אולם הקריטית שבהן הייתה כשנכנע ללחץ פטרונו האיראני לשלוח אלפי לוחמים אוחזי נשק לשטח סוריה. השיא במעורבות חיזבאללה בענייני סוריה היה כשלוחמי הארגון נראו שועטים לעבר מורדים באזור קוסייר בטנקים סובייטים מסוג 72-T השייכים לצבא סוריה.

"מפלגת השטן" ולא "מפלגת האל"

בתחילה נראה היה כי ההימור של נסראללה משלשל לכיסו מיליוני ז'יטונים: הוא צובר נקודות זכות אצל אסד ומרצה את אדונו האיראני שמתקצב אותו – לא רק באידאולוגיה קיצונית אלא גם בכסף, בידע ביטחוני ובאמצעי לחימה מתקדמים. אם לא די בכך, חיזבאללה שאיבד במלחמת לבנון השנייה מאות מלוחמיו, צובר גם ניסיון מבצעי. אך המציאות מנקודת המבט של הלבנונים נראית לגמרי אחרת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מורדים בעיר קוסייר, סוריה. מאי 2013. AP
קרבות בין הצבא הסורי למורדים בקוסייר/AP

הביקורת שהושמעה בלבנון בחודשים האחרונים נגד חיזבאללה התרחבה בטענה כי אין הוא "המגן של לבנון", אלא מגן הציר הרדיקלי בראשות איראן. יתרה מזאת, טוענים שייחים סונים בלבנון כי נסראללה הורג את אחיהם הסונים בסוריה. השייח יוסוף אל-קרדאווי, גדול הפוסקים האיסלאמים בדור הנוכחי, יצא בביקורת חריפה נגד חיזבאללה בטענה שהארגון נטל צד במלחמת האזרחים בסוריה, ובניגוד לפירוש השם חיזבאללה ("מפלגת האל"), כינה אותה "מפלגת השטן". משחק המילים הזה מקבל משמעות כפולה בשפה הערבית.
הסונים, שמייחסים חשיבות רבה ביותר למוצא פיו של השייח קרדאווי, רואים בכך התרת הרסן בביקורת נגד נסראללה, שכן קודם לכן הוא נהנה כאמור מתמיכה נרחבת בעולם הערבי.

בשבוע שעבר הצטרף לגל ההתקפות נגד חיזבאללה היומון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון וזוכה לפופולריות רבה בעולם הערבי. בעיתון הערבי הנפוץ "אל-ריאד" כינו את חיזבאללה "זנב איראני". בתוך לבנון מתגברת הביקורת ושייחים שנזהרו מאוד מלהרים את ראשם עד לפני כמה שנים, יוצאים בגלוי ולעתים תכופות נגד היוזמה הצבאית של חיזבאללה. בנוסף לכך, נרשמו אירועים חריגים ביותר שכללו שיגורי פצצות מרגמה ורקטות לעבר מתחמי חיזבאללה ברחבי לבנון, כולל במעוזים בבקעא ובצפון בעל בק. בכיר במערכת הביטחון בישראל הגדיר זאת בפשטות: "האש אוחזת בגלימתו של נסראללה שמנסה לכבות אותה ללא הצלחה".

כרטיס בכיוון אחד

יותר ממאה לוחמי חיזבאללה נהרגו עד כה על אדמת סוריה, על פי מידע גלוי בכלי התקשורת בלבנון ובפייסבוק. גורמים במערכת הביטחון בישראל טוענים כי מדובר בתקופה הקשה ביותר עבור ארגון חיזבאללה מאז הקמתו. נסראללה היה זהיר בשנתיים האחרונות ותמך באסד מרחוק כדי לא לעורר את זעם העדה הסונית – לא רק בלבנון אלא במזרח התיכון כולו – אך מנגד נשאב בעל כורחו ללחץ האיראני שהחל במתינות ועבר לדחיפה אגרסיבית. כך מצא עצמו חיזבאללה במלכוד אסטרטגי – אלפים מלוחמיו עדיין נלחמים בסוריה, והוא נדרש לפרוץ ולאבטח ציר לוגיסטי ארוך מאוד מהבקעא כדי לספק להם מזון, מים, תחמושת, אמצעי לחימה ופינוי פצועים. הכוחות נשחקים משבוע לשבוע, והמורל הגבוה של חיזבאללה שממלא משימה שלא שייכת לו דועך. נסראללה מבין שהוא רכש כרטיס בכיוון אחד ושאינו יכול לסגת לאחור. אם לא די לו בצרות בסוריה, בתחילת השבוע נאלצו אנשיו לפתוח באש לעבר מפגינים מול שגרירות איראן בביירות.

התהודה שלה זכה חיזבאללה בקרבות שהובילו להכרעה בקוסייר מתפוגגת במהירות כשהלוחמים מביטים קדימה אל הקרבות הצפויים להם בערי מחוז כמו חלב וחומס ובמוקדים נוספים. בסיסי ציוד והמאחזים הגדולים שהקים הארגון בשטח סוריה במסגרת הלחימה מעידים על כך שאין בכוונתו לצאת מהמדינה השכנה בעת הקרובה.

כוחות אסד מפגיזים סמוך לאידליב במהלך הפסקת האש לכבוד חג הקורבן, אוקטובר 2012. רויטרס
מלכוד אסטרטגי. קרבות בסוריה/רויטרס

האש הסורית ממשיכה לאחוז בגלימתו של נסראללה, ואם היא לא תשרוף את פניו – לבנון ודאי תשרוף את גבו. על כן, טוענים בכירים במערכת הביטחון בישראל כי חיזבאללה הגיע לנקודת האל-חזור, ואת המחיר הקשה עוד יגבו ממנו בלבנון ברגע שישוב הביתה. כפי שהדברים נראים כרגע, חיזבאללה שקוע עד צוואר בבוץ הסורי והאיראנים לא יאפשרו לו לשוב ללבנון לפני שאסד יעמוד על רגליו בכוחות עצמו. עד אז ימשיך ארגונו של נסראללה להתבוסס בדמו על אדמה זרה. בצה"ל צריכים להיות מרוצים מהעובדה שמלאכתם נעשית בידי אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully