וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ההדלפות: הרקדנית האקזוטית וההצעה של פוטין

11.6.2013 / 18:40

איש אינו יודע היכן נמצא אדוארד סנודן, שחשף את מערכת המעקב האלקטרוני של ממשל אובמה, אך במוסקבה כבר מוכנים לתת לו מקלט. חברתו לשעבר נסערת: "אני כספינה ללא מצפן"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

רוסיה מציעה מקלט מדיני לאדוארד סנודן, עובד לשעבר בסי-אי-איי ואנליסט בחברת אבטחה של הפנטגון, שהדליף לעיתונות את קיומה של מערכת "פריזם" למעקב אלקטרוני אחר אזרחים. סנודן, בן 29, נמלט מארה"ב לפני שחשף בפני בלוגר של הגרדיאן הבריטי את קיומה של המערכת בסדרת ראיונות בבית מלון בהונג קונג. הוא כבר לא שוהה בבית המלון וככל הנראה נע בין מיקומים שונים בעיר כדי להימנע מגילוי.

בסוף השבוע אמר סנודן לגרדיאן כי בתחילה שקל לבקש מקלט מדיני באיסלנד – דוגמה, לדבריו, למדינה המשקפת את ערכי הצדק שהוא מאמין בהם. ככל הידוע, סנודן טרם הגיש בקשה רשמית למקלט מדיני בסין או באיסלנד. ואולם, בראיון הבוקר לעיתון רוסי, אמר דמיטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה פוטין, כי מוסקבה מוכנה לסייע לסנודן. בשיחה עם העיתון קומרסנט, אמר פסקוב כי "אם נקבל בקשה שכזו (מסנודן) נשקול אותה".

רוברט שלגל, חבר פרלמנט בכיר במפלגתו של הנשיא פוטין, הוסיף: "זה יהיה רעיון טוב". אלכסיי פושקוב, ראש ועדת החוץ של הדומה (הפרלמנט הרוסי), החרה החזיק אחריו, וכתב בטוויטר: "בהבטיחה מקלט מדיני לסנודן, מוסקבה לקחה על עצמה משימת הגנה על מי שנרדף בשל נסיבות פוליטיות. יהיו מי שיהיו בפאניקה בארצות הברית, כי הם חושבים שמדובר בזכות ששמורה רק להם".

גלן גרינוולד, בלוגר עיתון הגרדיאן שראיין את המדליף אדוארד סנודן, ביציאה ממלון בעיר הונג קונג. יוני 2013. רויטרס
הבלוגר גלן גרינוולד שראיין את סנודן עבור הגרדיאן, אמש בהונג קונג/רויטרס

משרד המשפטים הרוסי מפרט כמה תנאים לקבלת מקלט מדיני: על המבקש להיות אזרח זר, שיש חשש מבוסס להעמדתו לדין בשל רדיפה פוליטית אם ישוב לארצו. עליו להיות בן 18 ומעלה, ועליו להגיע פיזית לרוסיה או לאחת מהקונסוליות שלה בחו"ל. כמו כן, אסור לו להגיע ישירות לרוסיה ממדינה שבה היה מועמד למקלט מדיני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פירגון של מדליפים

עיתון הגרדיאן מציין כי התקשורת הרוסית לא הרחיבה עד כה בעיסוק בפרשת ההדלפה שהסעירה את ארה"ב, אולי בין היתר משום שהממשל הרוסי מפעיל תכנית דומה למעקב אלקטרוני אחרי אזרחיו. יצוין גם כי הקרמלין תמך בעבר במייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג', והוא הנחה תכנית טלוויזיה בערוץ הממשלתי RT. בתכנית הבכורה ראיין את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה.

ממקום מחבואו בשגרירות אקוודור בלונדון, אמר היום אסאנג' כי לטעמו סנודן צריך לבקש מקלט לא ברוסיה – אלא באמריקה הלטינית. הוא טען כי הוא וסנדון ניהלו "מגע לא-ישיר", אך לא ברור במה מדובר.

בתוך כך, ענקית הייעוץ בוז אלן המילטון, בה הועסק סנודן, הודיעה הבוקר על פיטוריו, בשל "הפרות של הקוד האתי של החברה". החברה, המשמשת קבלן פרטי של הפנגטון, אמרה כי בניגוד לפרסום בגרדיאן, סנודן הרוויח במשרתו 122 אלף דולרים בלבד לשנה, ולא 200 אלף דולרים כפי שפורסם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ולדימיר פוטין, AP
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הצעה ידידותית לאויב של אובמה/AP, ולדימיר פוטין

חברתו של סנודן, לינדזי מילס, כתבה בבלוג שלה על הטלטלה הנפשית שחוותה מאז שבן זוגה עזב להונג קונג והותיר אותה לבד. "אני לבד בים בלי מצפן", כתבה בדרמטיות. סנודן הבהיר כי לא גילה לחברתו דבר על כוונתו להדליף את קיומה של מערכת "פריזם" לפני שעזב את הבית שחלק עמה בהוואי, ודמע כשהתבקש לחשוב על גורלם של בני משפחתו אם ייעצר.

סנודן וחברתו, רקדנית בלט לשעבר בת 28, עזבו לטענתה את הבית בהוואי משום שהבעלים ביקש למכור את הנכס. הוא טס להונג קונג ב-20 במאי, ככל הנראה אחרי שסיים לשכפל את המסמכים הסודיים במקום עבודתו בתום משא ומתן עם הגרדיאן ועם העיתון האמריקני וושינגטון פוסט. אחד השכנים של בני הזוג סיפר כי הבית בו גרו היה בעל חלונות אטומים ועם חדר מחשבים משוכלל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בני הזוג מילס וסנודן שרועים על הארץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מילס כתבה בטוויטר שהיא מתלבטת אם להסיר את הבלוג מהאוויר, ואכן עשתה זאת בצהריים. מעותקים שנותרו ממנו ברשת, עולה שהיא מתייחסת אל עצמה כאל "רקדנית אקזוטית, חובקת עולם וגיבורת-על". היא העלתה לבלוג תצלום שבו היא שרועה על הרצפה לצד סנודן במין ריקוד מוזר. לא ידוע היכן היא נמצאת כעת.


בפוסט האחרון שפרסמה אמש, כתבה מילס בסערת רגשות: "אתם בוודאי יכולים להבין מדוע אפסיק לכתוב בבלוג בזמן הקרוב. עולמי נפתח וננעל כל העת (...) אך לראשונה בחיי אני מרגישה חזקה מספיק כדי להיות לבד". עוד פירטה: "איני יודעת מה יקרה מעתה ואילך. איני יודעת כיצד להיות נורמלית, אבל אני יודעת שאני אהובה, על-ידי עצמי ובידי הסביבה. אין זה משנה להיכן תיקח אותי ספינתי נטולת-המצפן, אך האהבה תסייע לי לצוף".

סרטון ריקוד שהעלתה מילס לבלוג, תחת הכותרת "דג מחוץ למים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully