וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: התקדמות משמעותית בכור המים הכבדים באראק

משה-חי הגיגת

9.6.2013 / 16:49

ראש סוכנות הגרעין האיראנית אמר את הדברים בכור, שלדברי מומחים יוכל לייצר פלוטוניום לנשק גרעיני, לאחר שהותקן בו המתקן המחולל את הביקוע הגרעיני. "צעד משמעותי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

איראן הודיעה אתמול (שבת) כי עשתה "צעד גדול קדימה" בבניית כור המים הכבדים במרכז העיר אראק, שלדברי מומחים יוכל לייצר פלוטוניום לנשק גרעיני. על פי הדיווחים במדינה, הותקן בכור המתקן המחולל את הביקוע הגרעיני. ההודעה מגיעה לאחר סבב נוסף של סנקציות שהוטלו על ידי האו"ם ומדינות המערב, בניסיון לעקב את תכנית הגרעין האיראנית.

"ההתקנה היא צעד משמעותי בהתקדמות הפרויקט הזה", צוטט פרידון עבאסי דוואני, ראש סוכנות הגרעין האיראנית בטקס בכור בהשתתפות הנשיא מחמוד אחמדינג'ד. לדבריו, עד מרץ 2014 הם יסיימו לבצע את כל הניסויים והבדיקות של המחולל. איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי המחולל יכנס לשימוש ברבעון השלישי של אותה השנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כשיהיה פעיל, תוכל כאמור אירן לייצר בכור פלוטוניום, חומר בקיע בנשק גרעיני. צילום לווין של המתקן באראק/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה יותר מעשור בונה איראן את הכור גרעיני באראק, שתפוקתו כ-40 מגה וואט, וכבר לפני כמה שנים הושלמה במקום בניית מתקן מים כבדים. כשיהיה פעיל, תוכל כאמור איראן לייצר בכור פלוטוניום, שכמו אורניום מועשר ברמה של 93%, גם הוא חומר בקיע בנשק גרעיני.

סימן נוסף לדאגה הוא שאיראן מונעת מפקחי סבא"א גישה למתקן המים הכבדים באתר באראק, וזאת כדי לא לאפשר להם ליטול דגימות מהאתר. לפיכך נאלצה סבא"א להיעזר בתצלומי לוויין שרכשה, ומהם עולה כי מתקן המים הכבדים פעיל.

מנגד, איראן טענה כי הכור מיועד למטרות מחקר וייצור איזוטופים לרפואה, וכי כשייכנס הכור לפעולה הוא יחליף את כור המחקר הקטן שבטהרן, שהוא מיושן וסופק לאירן ב-1967 על ידי ארצות הברית, במסגרת התכנית של "אטום למען השלום". ואולם, טענה זו מעמידה בספק את העובדה שאיראן ממשיכה להעשיר אורניום לרמה של 20%, המיועדים לדבריה להפעלת כור המחקר הקטן בטהרן. בסבא"א ובקהילות המודיעין תמהים מדוע אם כך צריכה איראן שני מתקנים לייצור איזוטופים - זה בטהרן, וזה הנבנה באראק. הערכת המודיעין במערב ובישראל היא שהכור באראק מיועד אך ורק למטרה אחת - ייצור פלוטוניום לטובת נשק גרעיני.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully