וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב נרתמת למאבק בלוחמת הסייבר האיראנית"

"ניו יורק טיימס" דיווח כי בארה"ב חוששים מההתעצמות האיראנית בתחום לוחמת הסייבר: "זו דרכם להגיב לסנקציות". גורם ישראלי: איראן וצפון קוריאה מפתחות יחד "נשק-סייבר"

הממשל האמריקני החל בתקופה האחרונה לעזור לבעלות בריתו במזרח התיכון להקים מערכי הגנה מפני מתקפות הסייבר שיוזמת איראן. העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (ראשון), לפי גורמים אמריקנים בכירים, כי ארצות הברית נערכת להקים מערכי הגנה נוספים באזור אסיה, מפני מתקפות סייבר שיוזמת צפון קוריאה.

העיתון האמריקני דיווח כי בוושינגטון ובישראל מודאגים מהשיפור ביכולות של איראן לפעול נגד רשתות מחשבים רגישות ואתרים של תשתיות חיוניות וצבאיות. "הם הבהילו את כולם לאור השיפור הניכר ביכולות שלהם", ציין גורם אמריקני. בכיר ישראלי שהתראיין ל"ניו יורק טיימס" טען כי בידי ישראל ראיות המעידות כי איראן וצפון קוריאה החלו לשתף פעולה בפיתוח "נשק-סייבר", שנועד לתקוף תשתיות חיוניות. מנגד, בכירים אמריקנים טענו כי עד כה לא הושגה הוכחה לטענה הישראלית.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
"מתקפת סייבר של ארה"ב וישראל עיכבה את העשרת האורניום". מתקן העשרה בפורדו/רויטרס

גורם במשרד ההגנה האמריקני הבהיר כי ארצו תעזור לבעלות בריתה בפיתוח אמצעי הגנה בלבד מפני מתקפות סייבר, ולא תתרום מהידע שברשותה לפיתוח כלים ומערכות לביצוע מתקפות מקוונות. לדבריו, הפעלת מערכת התקפית נעשית אך ורק בהוראה של הנשיא האמריקני - בדומה להפעלת נשק גרעיני. הבכיר במשרד ההגנה האמריקני הסביר כי ארצות הברית וישראל הוציאו לפועל מתקפה מקוונת נגד מערכות איראניות הקשורות להעשרת האורניום במתקני הגרעין של טהרן במסגרת תכנית חשאית בשם "המשחקים האולימפיים". לדברי הבכיר, המתקפה עיכבה את העשרת האורניום אך התכנית כשלה בהשמדת היכולות הגרעיניות של משטר האייתוללות.

נושא: ההנהגה האירנית, אוגוסט 2012. מימין: יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני, יו"ר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, אכבר האשמי רפסנג'אני, המנהיג העליון עלי חמינאי, הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, וראש הרשות השופטת צאדק לריג'אני. AP
מגיבים לסנקציות. ההנהגה האיראנית/AP

הבכירים האמריקנים סירבו לפרט אילו מדינות במפרץ הפרסי ביקשו את עזרתה של ארצות הברית בהתמודדות עם האיומים הנשקפים מלוחמת הסייבר שמפעיל נגדן המשטר בטהרן, אך הם ציינו כי רשימת המדינות המאוימות כוללת ארצות שפועלות ביתר שאת כדי לעקוב מקרוב אחר משלוחי הנשק האיראניים ואף משתפות את וושינגטון במודיעין שנאסף על הפעולות של האיראנים. לפי הדיווח בעיתון האמריקני, מדובר בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובבחריין. באסיה, לפי הדיווח, המדינות החוששות מפני מתקפות הסייבר של פיונגיאנג הן קוריאה הדרומית ויפן.

מתקפות הסייבר שיוזמות איראן וצפון קוריאה הן חלק מעידן חדש של "עימות דיגיטלי", לפי העיתון, וארצות הברית פועלת כדי להגן על הביטחון הלאומי שלה, העלול להיפגע במערכה החדשה. הפעולות שנקט הממשל האמריקני כוללות הפעלת תכנית בשם PRISM, שבמהלכה הסוכנות לביטחון לאומי והבולשת הפדרלית בארצות הברית (FBI) חדרו ישירות לשרתיהן של תשע חברות אינטרנט אמריקניות, צותתו לצ'טים קוליים ומשודרים, וחילצו תמונות, דואר אלקטרוני ומסמכים. העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח כי המידע שנאסף נועד לעקוב אחר גופים זרים ולא אחר אזרחים אמריקנים.

קריאת השכמה איראנית

העזרה האמריקנית למדינות המפרץ ואסיה, בהקמת מערכי הגנה מפני מתקפות סייבר, היא המשך לפעולות שנקטה בשנים האחרונות באזור, שכללו הצבת מערכות הגנה אוויריות והפעלת מכ"מים לזיהוי שיגורי טילים מאיראן ומצפון קוריאה. אך ההתמודדות עם איומי הסייבר מורכבת יותר, ולפי הדיווח בעיתון, ארצות הברית עוזרת לבעלות בריתה באמצעות העברת חומרה ותוכנה ואף אימון לוחמי סייבר. לדברי בכיר אמריקני, בשנה שעברה איראן הוציאה לפועל מתקפה מקוונת נגד חברת נפט סעודית, במהלכה הותקפו כ-30 אלף מחשבים. "המתקפה האיראנית הייתה קריאת השכמה באזור כולו", אמר הבכיר, והסביר: "הפעולה גרמה לכולם להבין שבעוד האיראנים יחשבו פעמיים אם לתקוף באמצעות טילים מדינות באזור, הם רואים במתקפות הסייבר דרך יעילה להגיב על הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליהם".

כחלק מההתעצמות ביכולות לוחמת הסייבר שלה, איראן הכשירה מדעני מחשב מקומיים וטיפחה קהילות של האקרים הפועלים בשטחה. בנוסף, טהרן נעזרת בשירותיהם של האקרים זרים, רובם מרוסיה. החשש האמריקני הוא מהיכולת הגוברת של איראן, ומדינות נוספות, לרכוש תוכנה זדונית בשוק השחור, אשר עלולה לפגוע ברשתות מחשבים רבות והסב נזק בסדר גודל לאומי. עם זאת, האיראנים עדיין מפגרים אחר ארצות הברית, ישראל, בריטניה, רוסיה וסין, בכל הקשור ליכולות סייבר. על אף המתיחות הגוברת בין ארצות הברית לסין לאור ההאשמות של האמריקנים כי בייג'ינג מפעילה לוחמת סייבר אגרסיבית נגדם, החשש ממתקפות מקוונות מצד הסינים והרוסים קל יותר, כיוון שהם מעורבים בכלכלה העולמית ופגיעה בה פירושה פגיעה ברוסיה ובסין. הלילה הודיע טום דונילון, יועצו של הנשיא האמריקני לענייני ביטחון לאומי, כי אובמה, קרא למקבילו הסיני, שי ג'ין-פינג, לחקור את מתקפות הסייבר נגד ארצות הברית. לדבריו, אובמה הבהיר לשי עד כמה ארצות הברית מודאגת מההשלכות הנובעות ממתקפות הסייבר נגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully