וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמות העתיד של צה"ל: כשהטנק מדבר עם המטוס

8.6.2013 / 18:41

ראש מחלקת אמצעי לחימה באגף התקשוב מספר על מהפכה שתיחשף לראשונה במקרה של מבצע רחב היקף או מלחמה. "מערכות שיעלו משמעותית את היכולת לתקוף מטרות ולוודא שהושמדו"

במסגרת מבצע "עמוד ענן" היו תכניות בצה"ל לתמרון בתוך שטח רצועת עזה, עד שהדרג המדיני קיבל את המלצתו של הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ שלא להכניס את כוחות היבשה פנימה – זאת מתוך צפי לפיו ברגע שהפלסטינים ייצאו מהבונקרים הם יגלו את מידת ההרס ויגיבו בהתאם. קצינים בכירים באגף התקשוב טוענים כי אילו היה עובר התמרון הקרקעי מהתכניות המבצעיות אל הפועל, היה ניתן לראות את צה"ל פועל לתקיפת מטרות בהיקפים ובהספק שלא נראו מעולם.

ראש מחלקת אמצעי לחימה באגף התקשוב, אל"מ בועז כוינה, סיפר בריאיון מיוחד לוואלה! חדשות על המהפכה שתיחשף לראשונה במבצע רחב היקף או במלחמה, אם תפרוץ. בפתח דבריו הוא הסביר כי הלחימה תהיה מבוססת-רשת מאחר שכבר היום לא ניתן לראות אמצעי לחימה שבו אין שימוש בתקשוב ותקשורת ובמקביל לכך דורש גיבוי נתונים והצפנה כדי למנוע שיבוש של היכולות: החל מרובה שיש לו מסך טלוויזיה כדי לראות מה קורה מעבר לפינה בשטח בנוי, דרך צילום ממטוסים לא מאוישים ועד הטנק והנגמ"ש. הרובד הנוסף הוא המאמץ הטכנולוגי של אגף התקשוב לחבר בין אמצעי הלחימה שנמצאים בחילות האוויר היבשה והיבשה והאגפים השונים בצה"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השילוב הבין-זרועי - טוב יותר מכל מה שהכרנו עד היום". תא"ל בועז כוינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני מדבר על מערכות שידעו לא רק לאתר מטרות בזמן אמת אלא להעלות בצורה משמעותית את היכולות של צה"ל לתקוף אותן ולבדוק בזמן אמיתי שהן אכן הושמדו", הסביר רמ"ח אמל"ח. "השילוב הבין-זרועי הוא יותר טוב מכל מה שהכרנו עד היום. בעבר התהליך של השפה המשותפת היה ידני או בטלפון, היום הרוב ממוכן".

איפה באה לידי ביטוי קפיצת המדרגה המשמעותית מאז מלחמת לבנון השנייה, אז התעוררה הביקורת על שיתוף הפעולה בין הזרועות השונות בצה"ל?

"יש לנו היום מערכת אחת שנקראת 'כלים שלובים' ושפה מבצעית אחת. הפיתוח שלנו מאפשר למערכות שונות לדבר ביחד. כמי שהיה במלחמת לבנון השנייה, אני יודע שהן לא דיברו וכדי להעביר מטרה לתקיפה צריך היה לעבור תהליך ארוך ומייגע שהיום אנחנו עושים אותו במערכות השליטה והבקרה במהירות רבה. במבצע עופרת יצוקה היינו בהתחלה של התהליך. זה אומר שכשאמ"ן מייצר מטרה לתקיפה - כל צה"ל רואה את המטרה הזו. לא רק האם הותקפה אלא מה מצבה ומה היו תוצאות התקיפה. סגרנו את כל מעגל האש. זו התקדמות דרמטית עבור יכולת המבצעית של צה"ל".

חמ"ל של אגף התקשוב של צה"ל. דובר צה"ל
"כשאמ"ן מייצר מטרה לתקיפה - כל צה"ל רואה את המטרה הזו", מסביר כוינה. חניכים בבית הספר למקצועות המחשב באגף התקשוב/דובר צה"ל

זה אומר שכלי המלחמה שלנו יודעים לדבר אחד עם השני? ולהעביר ביניהם מטרות במקרה בו כלי מסוים לא יכול?

"בדיוק. סטי"ל מדבר עם מסק"ר, טנק עם מטוס, נגמ"ש עם סטי"ל. כל קומבינציה שתדמיין לעצמך - התקשורת בה תעבור באופן בלתי אמצעי. לא יצטרכו לעבור דרך המפקדות ומסד הנתונים. הקישוריות ישירה. עד היום הייתה תקשורת של חיל האוויר רק עם חיל האוויר וטנק עם טנק. הרמטכ"ל אמר לאחרונה בכנס: 'תראו, טבע המלחמה לא השתנה אבל האופי של המלחמה השתנה'. בניגוד לעבר, היום אנחנו צריכים להתמודד עם מטרות בזמן אמת. כמו בעזה – שם הפעילים באים, לוחצים על כפתור ומשגרים רקטה ובורחים. תוך זמן קצר אין מטרה. היום רואים את זה הכוחות בזמן אמת ומקבלים החלטה, כי יש להם תשתית מתאימה לתקוף באפס זמן, גם בזכות השפה המשותפת בין הזרועות".

האם יכול להיות מצב שיש מטרה חיה בשטח ומי שרואה אותה בו זמנית זה יחידת מודיעין מיוחדת, מסוק קרב, סטי"ל, טנק, נגמ"ש, ומטוס לא מאויש? במקרה כזה, מקבלים בשטח החלטה למי עובר המידע ותוקפים?

"אנחנו כבר שם. זה אירוע מאוד מורכב. היום תצפית בעזה שנמצאת על הקרקע יכולה לדבר עם מסוק קרב. תחשוב שכל אחד מהם רואה את המטרה מזוויות שונות. מסוק קרב רואה צד אחד של המטרה והתצפית רואה ממקום אחר. אז איך היא יכולה להסביר לו באיזה בניין מדובר? בחלון השמאלי למעלה? ברגע שאתה נוגע על המסך בנקודה אתה מקבל נתון גיאוגרפי שטייס המסוק רואה אותה על הלוח ומבין היטב מה אתה רוצה ממנו ובהתאם איך לתקוף. זו פריצת דרך מטורפת".

חיילים באגף התקשוב של צה"ל. דובר צה"ל
"אנחנו רוצים לקצר את הזמן בין האוסף המודיעיני לתוקף". חייל באגף התקשוב/דובר צה"ל

אנחנו מדברים על קיצור פרק הזמן מהרגע שזיהית את המטרה ועד שאתה תוקף אותה.

"אנחנו רוצים לקצר את הזמן בין האוסף המודיעיני לתוקף. אבל זה לא מספיק. כשתיפתח המלחמה צה"ל רוצה הישגים מהירים בשדה הקרב, להכריע ומהר. איך אתה משיג הישגים? אתה מביא אש במהירות למטרות. את הטיל למטרה. זו התכלית. לשם כך אני צריך שפה מבצעית וטכנולוגיה. אני צריך טיל מדויק ומודיעין מדויק. גם אם הכנסתי נקודת ציון מדויקת לטיל. הטיל הוא מפגר - מה שאומרים לו הוא עושה. אבל אם הנ.צ לא מדויק? הוא לא יפגע. אבל אם יש לי טיל מדויק, נ.צ מדויק ויש לנו קשר בין המערכות וזה מגיב מהר? אז חסכתי זמן. אנחנו שם".

מה עם כלל אמצעי האיסוף? בלון תצפית? מזל"ט? האם גם הם מחוברים וביחד יודעים לתת את התמונה המלאה?

"יש לנו שפה אחת ויחידה של כל עולם החוזי – תצפיות קרקעיות ותצפיות אוויריות. בניגוד למה שהיה בעבר שזה היה רק חוזי עילי כמו מזל"טים צופיות (מטוס למשימות איסוף מודיעין - א"ב), בלוני תצפית וכו'. היום אנחנו מחברים יחד את החוזי הקרקעי. קוראים לזה "כדור בדולח" - מערכת רבת חיישנים. זה מגיע היום לכל הדרגים ומחבר את הכל עם הקרקע. זה תהליך. אתה תראה בטנק את מה שמצלם מסוק הקרב. כבר היום אתה רואה בטנק את מה המזל"ט מצלם. כבר עכשיו יש לנו יכולת, שאם תעשה דאבל קליק אתה תקבל את הווידאו שהוא רואה. אתה תקבל אותו על המפה ואם תקיש לחיצה ארוכה על המפה אתה תוציא נ.צ מדויק. תעביר אותו לכלי התוקף ויש לך השמדה. אני לא מכיר עוד צבא שיש לו יכולות כאלה. זה הערך המוסף של אגף התקשוב שנמצא בלוחמה מבוססת רשת. זו הליבה שלנו. זה מה שחשוב".

חיילים באגף התקשוב של צה"ל. דובר צה"ל
"בנינו את מערכות התקשוב כך שיידעו לתמוך גם במערכות ישנות יותר". חייל באגף התקשוב/דובר צה"ל

האם למילואימניקים יש תחושה שעם כל הקדמה הזו שמוטמעת בימים אלו במערך הסדיר, הם יישארו מאחור?

"ממש לא. אנחנו נמצאים בתוך התהליך והוא מגיע לכולם. כמו כן, בנינו את מערכות התקשוב כך שיידעו לתמוך גם במערכות ישנות יותר. מי שיידרש ליכולות - יהיו לו אותן. ומידע שלא יהיה במערכת יהיה נתמך באופן זמני בציר פיקוד ושליטה ידני עד שנשלים את התהליך".

האם לרמטכ"ל יש מסך ב"בור" בקריה או בלשכה שבאמצעותו הוא רואה את הכל?

"המגמה היא לא להעביר מידע למי שלא צריך לקבל ומצד שני לא להעמיס בפני המפקדים מידע. אנחנו לא רוצים לשאוב את המפקדים למסכים. כולם צרובים מ-2006 (מלחמת לבנון השנייה - א"ב) והם חוששים לשבת מול המסך. מה שיש לרמטכ"ל בקומה ה-14 זה מה שיש לו בבור ובכל מקום. יש לו מערכת שמכונה 'טירת האגם' והיא מחוברת לכל מה שהוא רוצה. הוא יכול לראות היכן ממוקם כל כלי וכל מזל"ט ומה הוא מצלם".

אם יהיה מבצע נוסף של סיירת מטכ"ל בלבנון כפי שהיה במלחמת לבנון השנייה, אתה תדע להעביר לרמטכ"ל את הצילום מהמצלמה שהותקנה במצלמת הראש בזמן אמת כפי שהיה במבצע לחיסולו של אוסמה בן לאדן?

"אם זה יידרש התשובה היא כן. להעביר תמונה ממקום למקום השני זה החלק הפשוט של העניין. אגף התקשוב הוא לא ספק של מכשירים וקופסאות. אנחנו רוצים לבצע תהליכים. הרמטכ"ל לא בהכרח צריך לראות את הצילום שיש ללוחם סיירת מטכ"ל על הקסדה".

חמ"ל של אגף התקשוב של צה"ל. דובר צה"ל
"אנחנו לא רוצים לשאוב את המפקדים למסכים". חמ"ל של אגף התקשוב/דובר צה"ל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא ראה עם צוות בכיר את הצילומים בזמן אמת את הצילומים מהמבצע לחיסולו של בן לאדן?

"עד כה דיברנו על מבצע רחב היקף או מלחמה. למבצע מיוחד אני יודע להתאים חליפה מיוחדת ומותאמת לצרכים שיבקשו ממני. זה קלי קלות עבורנו. מאחר ואני חובש כומתה ירוקה של חיל המודיעין אני לא רוצה לדבר על מה שהיה בעבר".

תחום הלוחמה האלקטרונית מקבל משמעות מיוחדת בגלל העובדה שהכול מבוסס רשת. מה השתפר בצה"ל?

"אגף התקשוב פועל נמרצות במבצעים ובפעילויות האחרונות לחסום ולפגוע באויב. הוא פועל לפיתוח יכולות נוספות כל הזמן. יש לנו יכולות מאוד מרשימות בתחום. ואפילו מעבר לזה. מעבר למה שהיינו רגילים. במבצע 'עמוד ענן' התרענו בפני האוכלוסייה הפלסטינית לצאת מאזורים שעלולים להיפגע באמצעות השתלטות על תחנות טלוויזיה ורדיו וטלפונים. זה חלק מהיכולות. על השאר לא אפרט".

דובר רבות לאחרונה על המשמעות של התמונה משדה הקרב. במשט הטורקי היה קושי להעביר תמונות מסיפון ה"מאווי מרמרה" לכלי התקשורת כדי להציג את האלימות כלפי לוחמי שייטת 13 בגלל בעיה טכנולוגית. מה השתנה?

"מערך הדוברות ישתדרג מאוד במערכות הבאות. המערכה בתחום הדוברות תהיה מבוססת רשת - נקודה. פתחנו מערכת 'מתעד מבצעי'. דובר צה"ל תא"ל יואב (פולי) מרדכי רוצה שיהיה מענה בזמן אמת. היום גם ללוחמים ודוברים של צה"ל יש מצלמות עליהן יש אמצעי שמאפשר להם בזמן אמיתי להעביר מידע. יותר מזה - אנחנו יכולים להיכנס לגב של הלוחם שנושא מצלמה, לשלוף משם תמונות לערוך ולשתול ברשת".

חמ"ל של אגף התקשוב של צה"ל. דובר צה"ל
"אנו לא מכירים מקרה שבו פיצחו לנו את ההצפנה". חיילים בחיל התקשוב/דובר צה"ל

רוסיה עדיין מחזיקה בבסיסי האזנות בסוריה. האם אתה יכול לומר לי שכוחות צה"ל הפועלים בצפון אינם פגיעים?

"המערכות שלנו מוצפנות. חוזק ההצפנה שלנו הוא בלתי פציח. יש לנו את יחידה הטובה בעולם. היא מפתחת צופן חזק מאוד ואנו מקפידים להחליף אותו. אנחנו לא מכירים מקרה שבו פיצחו לנו את ההצפנה".

יש כוונה להחליף את מכשיר "ורד הרים" המיושן - הסלולר הצהל"י המוצפן. יש לך בשורה בנושא?

"אנחנו קוראים לו 'בן המלך'. כבר עכשיו ברור לנו שהפיתוח יהיה של מוטורולה, וזה ייסגר בחודש הקרוב. הוא יהיה מכשיר מגע שיחליף את 'ורד הרים'. כל מילה נוספת מיותרת. זה יהיה משהו מיוחד".

על רקע המעבר של צה"ל למכשירים סלולריים חכמים והקמפיין האגרסיבי של אבטחת המידע יש לך מה לומר כקצין בכיר באגף התקשוב על זליגת מידע לרשת?

"אני אדם מאוד זהיר. הקמפיין יותר מעבד גם עליי. אני שוקל פעם פעמיים לפני שאני מדבר או שולח הודעה".

פרסמתי ידיעה לאחרונה על אלופי מטכ"ל שחברו יחד לקבוצת "ווטסאפ". מיד לאחר פרסום הידיעה הם מחקו את התוכנה מהמכשיר. הצבא נמצא במקום בטוח היום?

"הסלולר הזה שיש לכולם הוא מכשיר אזרחי. מותר לדבר בו רק על נושאים לא מסווגים. טלפון 'ורד הרים' הוא מוצפן אבל אם מישהו נוסע ברכבת והוא מדבר ליד מכשירים לא מוצפנים או אנשים בלתי מורשים אז המידע עלול לזלוג. לכן אני שואל את עצמי מה אני מסמס ומה אני מעביר. כל אחד צריך לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully