וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לכלי שיגלה ויפוצץ מוקשים ללא מעורבות אדם

23.5.2013 / 0:12

לראשונה חושף משרד הביטחון את הכלי הבלתי-מאויש שהשלים לאחרונה סדרת ניסויים מוצלחת. הוא יופעל החל מהשנה הבאה ויקטין משמעותית את הסיכון לחיי החיילים במבצעים ובשוטף

צילום: טל אנגלנדר, משרד הביטחון; עריכה: יאיר דניאל

משרד הביטחון חושף לראשונה כלי לא-מאויש לאיתור, זיהוי ופיצוץ מוקשים נגד אדם. גורם ביטחוני הסביר כי הכלי עבר לאחרונה סדרת ניסויים מוצלחים, וההערכה היא שכבר בשנה הקרובה הוא יוכרז כמתאים לפעילות מבצעית ויצטרף לפעילות להסרת שדות מוקשים נגד אדם במסגרת הפעילות של חיל ההנדסה והמנהלת לפינוי מוקשים במשרד הביטחון. הגורם הוסיף כי הכלי הלא-מאויש "מאפשר טיפול במוקשים ללא מעורבות אנושית". נחיצות כלים מהסוג הזה באה לידי ביטוי ביתר שאת אתמול, בתקרית שבה נהרג רב-טוראי רועי (ישראל) אלפי מהתפוצצות מוקש ברמת הגולן.

משרד הביטחון מאפשר הצצה לחלק מהפיתוחים המובילים בתחום הכלים הלא-מאוישים המיוצרים עבור צה"ל במסגרת הלוחמה העתידית נגד האיומים השונים. סגן-אלוף גבי, ראש ענף רובוטיקה במפא"ת, הגוף האחראי על פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות במשרד הביטחון, הסביר כי במקביל למהפכה שביצעו כלי הטיס הלא-מאוישים מתבצעת מהפכה גם בתחום היבשה, וזו תבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות. "המערכות שמפותחות על ידי מפא"ת ביחד עם זרוע היבשה בצה"ל עשויות להוביל בשנים הבאות להגברת הפוטנציאל המבצעי והגמישות המבצעית של כוחות היבשה, ובכך להפחית באופן משמעותי את הסכנה שנשקפת לחיילי צה"ל במבצעים במורכבים ובמשימות ביטחון שוטף", אמר סא"ל גבי.

ינוע לפני הכוחות ויפתח צירים

לדברי הקצין, "אנחנו נמצאים בנקודת זינוק למימוש הפוטנציאל המבצעי של כלי הרכב הרובוטים היבשתיים שיבואו בקרוב לכדי הטמעה ויישום בשדה הקרב". הוא הדגיש כי לכלים שפותחו לאחרונה יש יכולות תנועה אוטונומיות המאפשרות לו לתכנן מסלול נסיעה על בסיס מפה, תוך כדי זיהוי המכשולים שעומדים בדרכו. "הוא מזהה את המכשול באמצעות חיישנים שמותקנים עליו וכך הוא מצליח לנווט ולעקוף את הבעיות ולהגיע ליעד".

"הכלי הזה כבר מופעל כמה שנים באחת מגזרות הפעולה של צה"ל, והוא משתייך לדור הסמי-אוטונומי, כלומר הוא נוסע על בסיס צירים מוקלטים מראש", הסביר הקצין. "הדור הבא של הכלי שנחשף כאן הוא 'שותף נאמן', כלי אוטונומי, שנוסע על ציר שמוכתב על ידי המפעיל על המפה, ללא צורך להקליט את נתיב התנועה מראש. ללא ספק, אחד היישומים המרכזיים של הכרב"מ הינו להפעילו לפני הכוח המאויש באזורים מסוכנים, לפתיחת צירים לכוחות הקרקעיים, ובכך להקטין משמעותית את הסיכון שצפוי לחיילים. בכל מקרה ובכל מצב שניתן להפעיל כלי לא מאויש, נראה שזו תהיה ההחלטה שיחד עם השנים היא תהיה ההחלטה הגוברת והשכיחה".

יצוין כי בעשור האחרון מובילה מפא"ת מאמץ גדול יחד עם זרוע היבשה – וכמובן יחד עם התעשיות הביטחוניות – לפתח, לבסס ולהרכיב את התשתית הטכנולוגית של הכלים הלא-מאוישים בכל תחומי הטכנולוגיה – ניווט, תנועה, חישה, תקשורת. בשנים האחרונות הושגו קפיצות מדרגה משמעותיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully