וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימת השריון הסורי: הצצה ל"נשק יום הדין" של צה"ל

27.4.2013 / 18:00

טיל ה"תמוז" של יחידת מיתר נועד להשמיד טנקים בטווח של עד 20 קילומטרים, במהירות של 220 מטרים לשנייה. ביקור ראשון בתא ההפעלה מאפשר הצצה לסיכולים ולתקיפות בלבנון ובעזה

כתבתו של אמיר בוחבוט, צילום: רומן ואינר, דו"צ, עריכה: יאיר דניאל

לוחמי יחידת "מיתר" (לשעבר "מורן") של חיל התותחנים לא האמינו למראה עיניהם. מחלקת טנקים של הצבא הסורי נכנסה לפני כמה חודשים לשטח המפורז ברמת הגולן ונעה לכיוון הגבול עם ישראל. הלוחמים קיבלו פקודה להיערך להשמדת הטנקים, שכפי הנראה דלקו אחרי המורדים. אף אחד בפיקוד הצפון לא רצה ליטול סיכון מיותר – וכל טנק הפך מטרה. מפלס הלחץ גאה. על כל טנק הונח ה"צלב", נקודות ציון בנות שש ספרות הוכנסו לתוך המערכות הממוחשבות, והלוחמים חיכו לפקודות "רשאי" כדי לשגר לעברם את טילי ה"תמוז" החכמים. קצינים בחיל התותחנים טוענים כי באותם רגעים נקבע קו אדום שאם הטנקים היו חוצים – הם היו מושמדים. אלא שברגע האחרון נקלט המסר בצד הסורי והטנקים שבו למוצבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נועד להשמיד טנקים בהיקפים גבוהים. נגמ"ש שממנו נורה טיל "תמוז"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הייעוד של יחידת מיתר שהוקמה בשנות ה-80 הוא השמדת טנקים של הצבא הסורי והמצרי בהיקפים גבוהים באמצעות טיל התמוז. הטיל הוגדר כ"נשק יום הדין" ועד לפני שנים בודדות נחשב לאחד הסודות הכמוסים של מערכת הביטחון. הוא פוגע במטרות בטווח של 20 קילומטרים, במהירות של 220 מטרים לשנייה. העובדה שהוא עף בשקט מסייעת לו לשמר את אפקט ההפתעה. הטיל מתביית גם על מטרות נעות, והוא משמש לתקיפת טנקים, נג"משים, חוליות מחבלים ומבנים לצרכי טרור. יתרונו של ה"תמוז" היא יכולתו לעקוב אחר מטרות באמצעות מצלמה מתקדמת שמותקנת עליו.

"היתרון שלנו הוא השמדת מטרות ממרחק רב ללא מגע עם האויב", מסביר סגן-אלוף א', מפקד בית הספר של יחידת מיתר. "אנחנו נולדנו להשמיד בזמן מלחמה את הצבא הסורי ולמנוע שחיקה של השריון הישראלי כמו שקרה במלחמת יום הכיפורים". לוחמי היחידה התאמנו למלחמה כוללת, ובמקביל ביצעו פעילות ביטחון שוטף באזור יהודה ושומרון, אך השימוש טיל נשמר לרגעים קריטיים של מלחמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

פשוט לוחצים על הכפתור

בשנת 2004 קיבל סא"ל ש' את הפיקוד על היחידה והחליט לרענן את החזון. בשיחות שניהל עם סא"ל א', אז מ"פ צעיר ביחידה, הועלה הרעיון להשתלב בהתקפה לא רק נגד טנקים ונגמ"שים אלא גם נגד מטרות כמו חוליות מחבלים, מבנים וכלי רכב הנושאים משגרי רקטות. זאת מאחר שהזמינות של לוחמי היחידה היא מיידית בהשוואה למסוק קרב שמוקפץ לאוויר בפרקי זמן ארוכים, וטיסתו מוגבלת בגלל כמות הדלק.

מפקדי היחידה בנו תכניות להתקפת יעדים והזמינו את אלוף פיקוד הצפון דאז והרמטכ"ל הנוכחי בני גנץ, לבחון את הרעיון התקדימי. גנץ התלהב. הוא הבין שהטיל החכם נותן מענה מיידי להתקפה כירורגית בגבול הצפון. הנושא הוצג בפני הרמטכ"ל דאז, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שאישר את הפעלת היחידה המסווגת נגד מטרות בלבנון. שנה לאחר מכן הגיע רגע האמת. בחודש נובמבר 2005 ניסה כוח מיוחד של חיזבאללה לתקוף מוצב צה"לי סמוך לכפר רג'ר שבגבול לבנון במטרה לחטוף חיילים על גבי אופנועים. קלע של חטיבת הצנחנים הדף את ההתקפה בירי מדויק לעבר ארבעה מחבלים. התגובה של צה"ל לא איחרה לבוא, והפעם הצטרפו להתקפה לוחמי יחידת מיתר שפגעו בתגובה בשני מוצבי חיזבאללה.

ינון מגל ואמיר בוחבוט בראיון עם הרמטכ"ל בני גנץ רמת הגולן, מרץ 2013. דרור עינב
התלהב מהרעיון. הרמטכ"ל גנץ/דרור עינב

"הסכר מבחינתנו נפרץ ובמטה הכללי הבינו שיש להם נשק שיודע לתקוף בצורה סופר מדויקת מבלי לגרום לנזק שלא התכוונו אליו, במיוחד כשהטרור פועל בסביבה של אזרחים", נזכר סא"ל א' בשמחה שפרצה ביחידה על ההשתתפות באש. "כולם אמרו לנו, 'אתם לא מסוגלים, אתם טובים רק נגד טנקים'. לאחר מכן נעזרו בנו במלחמת לבנון השנייה וברצועת עזה נגד יעדי טרור. אנחנו רק צריכים נקודת ציון, והטיל יודע איך להגיע למטרה בפחות מדקה. לנו ולטייס יש 'סטיק', אך ההבדל ביננו שהוא צריך לעשות סיבוב באוויר ואז ללחוץ על הכפתור – אנחנו פשוט לוחצים על הכפתור".

המשימות של לוחמי היחידה מגוונות. חלקם עוסק באימון והכשרה, סיור ואיסוף מודיעין והפעלת הטילים מכלי שמכונה "חפיז". במלחמת לבנון השנייה היה סא"ל א' מ"פ סיור ביחידה שאמורה לאסוף מידע מודיעיני מהשטח ולייצר מטרות עבור מפעילי הטיל שנמצאים בתא השליטה. באחת הפשיטות על מבנים בעיירה בינת ג'בל שהה הכוח בפיקודו במבנה שהותקף באש מסיבית מהאוויר ומהקרקע, לאחר שזוהה ככוח אויב. "זה היה אירוע קשה מאוד", הוא משחזר. "28 לוחמים פצועים באירוע, ביניהם רופא שהגיש עזרה ללוחמים ונפצע באורח קשה. אחר כך אתה רואה את הירידה בתפקוד של הלוחמים והתסמינים של טראומה בקרב הלוחמים. באותם רגעים הבנתי כמה חשוב חוסן מנטלי, הכנת הכוח למצבי קרב, האמונה ביכולות שלך".

חתומים על 95 חיסולים של מחבלים

בשער היחידה נכנסים רק מי שעבר גיבוש פיזי בשטח, מבחן נייר ועפרון, בדיקות דקדקניות של יכולת התיאום בין היד לעין ומוטוריקה עדינה, מאחר שהלוחם נדרש לנהג את הטיל באמצעות "סטיק" (מקל הגה) עדין ביותר. סרן ר', מ"פ הכשרות ביחידה, מסביר: "לוחם שמפעיל את הטיל צריך לחשוב מהר תוך כדי שהטיל עף באוויר מאחר שיש לו זמן קצוב למעוף שלו. לכן יש ללוחם המון אחריות. הוא חייב להיות בעל קור רוח ולדעת לעבוד תחת לחץ. הלוחם חייב לחבר בין התמונה למרחב כי התמונה מתהפכת ומשתנה".

במלחמת לבנון השנייה הצליחו לוחמי יחידת "אגוז" לאתר בחדרי המלחמה של חיזבאללה בלבנון חוברות רבות עם מידע על יחידות צה"ל, בין היתר על היכולות של יחידת מיתר. בשל החשש לחשיפה של מיקום הפעילות של היחידה בשטח נדרשים הלוחמים להסוות את עצמם. "ההסוואה שלנו היא קריטית ליום וללילה ובכל תנאי מזג האוויר", מסביר סרן ר'. "ההסוואה היא פרק שלם בהכשרה שלנו. אם תעמוד בעת אירוע במרחק מאות מטרים מאיתנו, לא תגלה אותנו. המיקום שלנו נבחר בקפידה".

הצצה נדירה לתוך תא ההפעלה של טיל התמוז. ספק 500
יודעים להשחיל טיל לחלון של בית שבו נמצאים מחבלים/ספק 500

עלותו של טיל התמוז בתחיל הפרויקט עמדה על כחצי מיליון שקלים. בשל עלותו, האימונים על המערכת מתבצעים באמצעות סימולטורים בבסיס היחידה בדרום הארץ ולא באש חיה. את הסימולטורים מפעילות מש"קיות וקצינות, 24 שעות ביממה. "כלל איכות האנשים והמורכבות של משימת ההכשרה הפך את המקצוע למבוקש ביותר בזרוע היבשה עבור בנות", מציין סא"ל א'. "אם בעבר היינו מכוונים למטרות גדולות, היום אנחנו מתאמנים על מטרות-נקודה, כולל סיכולים ממוקדים. אנחנו יודעים להשחיל מטווח רב טיל לחלון של בית שבו יושבים מחבלים. איך אני פוגע ברכב נוסע או במשגרי רקטות קטן שעוד דקה יוציא את הטיל לכיוון עורף מדינת ישראל? האחריות להכשיר את הלוחמים נמצאת בידי החיילות".

לוחמי היחידה לקחו חלק במבצע עופרת יצוקה, בסבבים האלימים מול חמאס בשנים האחרונות – כולל מבצע "עמוד ענן" שבמהלכו התבקשו לפגוע בחוליות משגרי רקטות וביעדי טרור איכותיים כמו פעילים בכירים. סגן-משנה ד', קצינת הדרכה ביחידה, מספרת בהתלהבות על התפקיד ומבהירה כי דיוק הטיל נגזר מהיכולות האישיות של המפעיל. "בהרבה אירועים הלוחמים נדרשים להיות מדויקים מאוד כדי לא לפגוע באזרחים שלא מעורבים בטרור. יש הרבה מאוד פעמים שאנחנו נסיט את הטיל כדי להיות הומניים ולא לפגוע בחפים מפשע". סג"מ ד' פותחת את דלת תא ההפעלה ומציגה את הכפתורים, את סטיק ההפעלה שבאמצעות ניתן לכוון את מעופו של הטיל ואת המסכים השונים שעל גבי אחד מהם מוצגת התמונה, מעין מצלמה בראשו של הטיל. "מאוד מדגדג להחליף אותם (את הבנים, א.ב) אבל אנחנו יודעות שאנחנו צריכות להביא אותם לפחות לרמה שלנו".

לפחות על פי נתונים באגף המבצעים, לוחמי היחידה חתומים על חיסולם של 95 מחבלים בלבנון ובעזה בין השנים 2009-2006. לאחר השתתפות היחידה בסיכולים ממוקדים הוחלט להפוך את פעילותם למסווגת.

טיל תמוז. רומן ואינר, דובר צה"ל
הלוחמים נדרשים להיות מדויקים/דובר צה"ל, רומן ואינר

חיילי היחידה פרושים גם ברמת הגולן ובחודשים האחרונים העלו את רמת הדריכות לנוכח הקרבות בין הצבא הסורי והמורדים וחשש שהטנקים הסורים ינסו – גם אם בשוגג – להגיע אל הגדר. עקב זליגת האש לשטח ישראל הורה הרמטכ"ל גנץ לשגר כמה טילים אל עבר עמדות סוריות כדי לשתק את מקור האש. "לא רק שהאש שלנו זמינה 24 שעות ובכל מזג אוויר – אנחנו גם מדויקים מאוד ומונעים טעויות", מסכם סא"ל א'. "המצב היום בגבול הצפון הוא שברירי. אתה רואה בעיניים את האיום כשהמורדים נלחמים בצבא הסורי לא רחוק מהעיניים שלך וחיילי היחידה מבינים שברגע אחד זה יכול להגיע אלינו. זה אתגר להסביר לחיילים את המציאות שהכל יכול להשתנות בשנייה, והם יתבקשו לפעול בצורה כירורגית נגד מסה של מטרות".

  • עוד באותו נושא:
  • מיתר
  • תמוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully