וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הקרבות בקוניטרה: אוסטריה תפנה חייליה מהגולן

6.6.2013 / 16:53

אוסטריה הודיעה למשרד החוץ הישראלי על הכוונה לפנות את החיילים האוסטרים בכוח אונדו"ף בגולן הסורי עקב חשש לחייהם. במשרד החוץ חוששים שמדינות נוספות ילכו בעקבותיה

צילום: סרטון שהועלה לרשת, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

הקרבות בין הצבא הסורי לכוחות המורדים שהתגברו ביממה האחרונה באזור מעבר קוניטרה והסביבה מעוררים דאגה רבה בקרב המדינות שחייליהן משרתים בכוח אונדו"ף ברמות הגולן. בצהריים (חמישי) הודיעו דיפלומטים אוסטרים לנציגי משרד החוץ כי בעקבות ההידרדרות הביטחונית, בכוונתם להשיב הביתה את מאות החיילים האוסטרים המשרתים בכוח, שאמון על אכיפת הסכם הפירוז בין ישראל לסוריה בעקבות מלחמת יום הכיפורים.

בחודשים האחרונים התרחשו שני מקרים של חטיפות חיילי אונדו"ף על ידי כוחות המורדים, ובמקביל אירעו התקפות על מוצבי אונדו"ף וביזה של ציוד יקר ערך. באו"ם החליטו לתגבר את הכוחות באמצעי מיגון וכלי רכב ממוגנים וכן התקבלה החלטה לאסור על סיורים בלילה. ההנחיות החדשות לא עזרו, ונראה כי האירועים ביממה האחרונה הביאו להכרעה. נציגי משרד החוץ מנסים להפעיל לחץ על האוסטרים למנוע את השבת החיילים עקב חשש שמא מדינות אחרות לא ילכו בעקבותיהם, אך האוסטרים מתבצרים בדעתם לפינוי מיידי "עקב חשש ממשי לחיי החיילים". גורם ביטחוני בכיר אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי כוח אונדו"ף "פועל לשמירה על האזור המפורז. הוא גורם מתאם באזור אבל לא היחידי". לדבריו, "צה"ל לא בונה את כוחו על אונדו"ף ולכן יידע להסתדר, גם אם במקרה קיצוני הכוח יתפרק".

כלי רכב של כוחות האו"ם במעבר קונטרה, 8 מרץ 2013. רויטרס
לדברי גורם ביטחוני, "צה"ל לא בונה את כוחו על אונדו"ף". כלי רכב של כוח אונדו"ף במעבר קונטרה/רויטרס

על פי הדוח האחרון של הכוח הוא מונה 1,008 חיילים, מתוכם 374 מאוסטריה, 343 מהפיליפינים, 194 מהודו, 97 מקרואטיה והשאר ממדינות נוספות. ממשלת קרואטיה כבר החליטה להסיג את כוחותיה מהאזור בשל המצב הביטחוני, לאחר שממשלת יפן החליטה בתחילת השנה להחזיר 31 עובדי או"ם. הדו"ח קובע באופן חד-משמעי שכוחות הצבא הסורי פועלים בניגוד להסכם הפסקת האש בשטח המפורז במסגרת מלחמתו במורדים, ולשם כך הוא העביר ציוד ואמצעי לחימה לרמת הגולן, כפי שארע הבוקר כשהצבא הסורי תגבר את כוחותיו בכלי רכב קרביים משוריינים.

בדוח שפורסם בחודש מרץ השנה, אונדו"ף אישר באופן רשמי כי אזור העיירות והכפרים ג'בתה, טרונג'י, הוראיי ויופנייה כמו גם העיירות באזור קו הפסקת האש בצפון רמת הגולן והכפרים בייר עג'ה וברייקה, התמלאו במורדים, ומתפתחת מהם אש לעבר האזור המפורז באמצעות תותחים נגד מטוסים וטנקים על בסיס יומי. הדוח מגלה שקיים מעבר מאסיבי של אלמונים חמושים מלבנון לסוריה ולהיפך ושהמספרים גדלים משבוע לשבוע. עקב כך, הקים הצבא הסורי מחסומים באזור כדי להגביל את התנועה. כתוצאה מכך נסגר ציר האספקה הראשי של אונדו"ף וחלק מהמורדים פועלים בקרבת הגבול הישראלי. לקראת חידוש המנדט שניתן לכוחות ואמור להסתיים החודש, נכתב לסיכום בדוח כי המשך פעילות הכוחות "תלוי ביכולת לאבטח את עצמם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully