וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי אש בקוניטרה: דיווחים סותרים על השליטה במעבר

המורדים כבשו את הצד הסורי של המעבר וטענו שהשתלטו על שטח נרחב במחסום, מאות מטרים מהגבול. כעת מסתמן שצבא אסד כבש מחדש את האזור. פצצת מרגמה נפלה בבסיס האו"ם במקום

צילום: סרטון שהועלה לרשת, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

חילופי אש בקוניטרה ודיווחים סותרים על השליטה במעבר. המורדים הסורים השתלטו הבוקר (חמישי) על הצד הסורי של מעבר קוניטרה בגבול רמת הגולן, מרחק של מאות מטרים משטח ישראל. במקום נשמע יריות. קודם לכן, נפלה פצצת מרגמה בבסיס האו"ם באזור וככל הנראה מדובר בירי תועה מהלחימה בין צבא אסד למורדים הסורים. צה"ל תגבר באופן נקודתי את האזור והגביר את רמת הדריכות לאורך הגבול. החיילים נשלחו לאזורים ממוגנים. בשעות הצהריים הסתמן כי צבא אסד החל בתמרון מהיר לכבוש מחדש את האזור מידי המורדים.

מעבר הגבול של קוניטרה, רמת הגולן, סוריה. רויטרס
מעבר הגבול בקוניטרה בין ישראל לסוריה/רויטרס

גורם בטחוני בכיר אישר לוואלה! חדשות כי המורדים, שפתחו בפשיטה על מעבר הגבול עם אור ראשון, סיימו את ההשתלטות אך טרם תקעו את דגל צבא המורדים במקום. "אנחנו מעריכים שהצבא הסורי יצא למתקפת נגד גדולה מאוד שעשויה להיות כרוכה בזליגת אש לצד הישראלי", אמר הגורם. "לכן, צה"ל ינקוט במשנה זהירות אך לא יאפשר ירי, גם אם תועה, לשטח ישראל".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

צפו בהפגזות בקוניטרה הבוקר

במקביל, צה"ל קרא לחקלאים שלא להתקרב לאזור הגבול ולעבד את אדמותיהם. אלכס קודיש, תושב קיבוץ עין זיוון האחראי על המטעים של עמק קוניטרה, סיפר: "החל משעות הבוקר המוקדמות אנחנו עדים להדי פיצוצים ופטריות עשן מהצד השני של הגבול. הסקנו שיש לוחמה קשה בין צבא המורדים לאסד. למרות שהתחלנו את יום העבודה כרגיל, כוחות צה"ל ביקשו מאתנו להתרחק מגדר הגבול ולעבור לעומק המטעים של קיבוץ מרום גולן ועין זיון. אנו ממשיכים לקטוף באזורים מרוחקים מגדר המערכת. אין ספק שיש מתיחות, אבל יחד עם זאת אנו משתדלים לעבוד כרגיל כדי להמשיך את השגרה". דליה עמוס מהמועצה האזורית גולן הודיעה כי בעקבות המתיחות בגבול הוחלט לסגור את אזור המטעים בעמק קוניטרה, ובכלל זה בוסתן הגולן וכביש 98 בין אלוני הבשן ועין זיוון.

מורדים סורים השתלטו על הצד הסורי של מעבר קוניטרה, 6 ביוני 2013. ג'יליס
החקלאים הונחו שלא לעבד את אדמותיהם. רמת הגולן, הבוקר/ג'יליס

כיבוש המעבר מהווה סמל עבור המורדים שמנסים ליצור רצף טריטוריאלי מרמת הגולן ועד דמשק. גורמי ביטחון הדגישו כי בקוניטרה ישנו ריכוז גדול מאוד של צבא סורי ששולט בעיירה והעריכו כי צבא אסד ייערך למתקפת נגד כדי להניס את המורדים מהמקום. יצוין כי מעבר קוניטרה משמש את כוח האו"ם שפועל באזור במסגרת הסכם הפירוז בין ישראל לסוריה ולא נועד למעבר שגרתי של הולכי רגל ואזרחים, למעט אירועים נקודתיים של מעבר סטודנטים, סחורות וכלות שנישאות לסורים.

לדברי הגורם הצבאי, במקרה אחר זיהו אתמול מערכות האיכון של צה"ל נפילת פצצות מרגמה סמוך לגבול. החשש הוא שגם במקרה זה מדובר בזליגת הלחימה מסוריה לישראל, כפי שאירע כמה פעמים בתקופה האחרונה.

לפני כשבועיים בוצע ירי מכוון מסוריה לכיוון סיור של צה"ל על גדר המערכת בגבול. בתגובה, כוחות צה"ל שיגרו טיל תמוז לעבר העמדה הסורית ממנה נורתה האש – והשמידו אותה. "אסד מדבר, מנחה ומעודד את הרחבת הפעילות כנגד מדינת ישראל, גם ברמת הגולן", אמר אז הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ. "אנחנו לא נרשה שמרחב רמת הגולן יהפוך להיות מרחב נוח לתגובה עבור אסד. אם הוא ידרדר את המצב ברמת הגולן, הוא יצטרך לשאת בתוצאות. בסך הכול, המציאות ברמת הגולן איננה יציבה, היא הולכת ומתערערת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully