וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: מילון המושגים שכל תלמיד חייב להכיר

4.6.2013 / 20:22

לוח וגיר זה כבר מזמן אאוט, וכדאי להתחיל לשנן מושגים כמו כיתה וירטואלית והתמשחקות. לרגל כנס "מעצבים את העתיד" וואלה! חדשות מציגה את המילון החינוכי לתלמידי המאה ה-21

לוח וגיר? מפה על הקיר? כיתת הלימוד של המאה ה-21 כבר מזמן לא נראית כמו הכיתה הקלאסית שרבים זוכרים. אייפדים, מערכות וירטואליות חכמות ושיטות למידה מגוונות ומקוונות כבר מציפות את בתי הספר. לרגל הכנס הבינלאומי "מעצבים את העתיד 2" של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), שיתקיים מחר (רביעי), וואלה! חדשות מציגה את מילון המושגים המלא לתלמידי שנות ה-2000, וגם להורים שרוצים להיות מעודכנים במה שקורה עכשיו בכיתות.

אילוסטרציה. ShutterStock
לפטופים במקום ספרים/ShutterStock

סביבת לימוד וירטואלית (Virtual Learning Environment)

מערכת חינוך מקוונת המדמה את עולם החינוך הפיזי באמצעים וירטואליים המייצגים את המבחנים, שיעורי הבית והשיעורים. בישראל, בתי ספר רבים מקיימים סביבות לימוד דיגיטליות במקביל ללמידה המסורתית, בעיקר באמצעות מערכות כמו Moodle, הקמפוס הווירטואלי של מטח ועוד. גם מורים עוברים השתלמויות בצורה מקוונת על מנת להבין כיצד לפעול בסביבות לימוד וירטואליות.

כיתה וירטואלית (Virtual Classroom)

מרחב מקוון בו מתקיימת אינטראקציה בין תלמידים ומדריכים. הכיתה הווירטואלית מקדמת למידה סינכרונית מקוונת (Online Synchronous Learning). מדובר בלימוד בזמן אמת המאפשר קשר מיידי דו-כיווני בין המדריך למשתתפים, ללא צורך בנוכחות פיזית באותו מקום. מדובר למעשה בלימוד מקוון ואינטראקטיבי, בו הלומדים והמדריכים נמצאים באותו המרחב בעת ובעונה אחת בעזרת וידאו, קול וצ'ט, ובישראל הוא נמצא בשימוש בעיקר בהשתלמויות מורים, כמו גם בהשכלה הגבוהה ובמיוחד באוניברסיטה הפתוחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הדגמה של הכיתה הווירטואלית

כיתה הפוכה (Flipped Classroom)

מודל הכיתה ההפוכה קיים בבתי ספר רבים ברחבי העולם וגם בישראל. בכיתה ההפוכה, התלמידים לומדים את השיעור בבית באמצעות סרטוני וידאו, והם מגיעים לכיתה על מנת להכין שיעורי בית בסיוע של המורה. המודל הזה הולך ותופס תאוצה בארץ וניתן לראות יותר ויותר מורים אשר מתנסים בלימוד "הפוך". כך למשל, אקדמיית קהאן בישראל, בתמיכת קרן טראמפ, תירגמה לעברית למעלה מ-500 סרטונים במתמטיקה ברמה של 4 ו-5 יחידות לימוד, המאפשרים לתלמיד ללמוד בבית ולתרגל בבית הספר. בפרויקט כבר משתתפים מאות תלמידי כיתה י' ברשת "אורט".

סלמן קהאן מסביר על מודל הכיתה ההפוכה

ספרים אלקטרוניים (E-Books)

ספרים מקוונים הם כאלה שמחליפים את הספרים המודפסים המוכרים שתלמידים נאלצים לסחוב מידי יום לכיתה. הספרים נגישים לתלמיד מכל מקום ובכל זמן, והוא אף יכול לסמן עליהם כאוות נפשו. מערכת החינוך בארץ הופכת יותר ויותר ספרים לדיגיטליים, כאשר מהדורות של ספרים חדשים יוצאות גם במהדורות דיגיטליות. ישנם תלמידים רבים שלומדים באמצעות "הילקוט הדיגיטלי" שמאפשר לתלמידים לרכז את מגוון תכני וצרכי הלימודים בתוך מחשב אישי במקום לשאת עמם מחברות וכלי כתיבה שונים. מהמחשב ניתן לגלוש ולהגיע לספרי לימוד מקוונים ואינטראקטיביים, אתרים ייחודיים בהם ניתן למצוא מידע לימודי, אפשרות לסמן ולשתף קטעים נבחרים והערות, ועוד.

למידה מותאמת אישית (Personalized Learning)

למידה ש"תופרת" את התכנים ואת המשימות המוגשות לתלמיד לפי ההישגים, הקשיים, הכישרון ותחומי העניין שלו, בעזרת שימוש מושכל בנתונים. למשל, המורה בכיתה יכול לתת משימות שונות לתלמידים שונים על פי הקצב שלהם (דרך מערכת "הילקוט הדיגיטלי", למשל). מערכות ניהול הלמידה הקיימות בישראל, אשר מספקות למורה נתונים עדכניים ומידיים, מאפשרות לו להתאים את רמת הלמידה לתלמידים השונים בצורה מדויקת יותר. מערכות אלו עדיין לא הוטמעו בבתי ספר רבים.

מורה. ShutterStock
לוח וגיר זה כזה ניינטיז/ShutterStock

קורס מקוון מרובה משתתפים (MOOC)

קורס מקוון שבמסגרתו מועברים חומרי לימוד והנחיות למשתמשים ברחבי העולם. הקורס מפגיש מדריכים ומשתמשים בעלי עניין בנושא משותף. קורסים כאלה יעילים במיוחד בעבודה עם הרבה משתמשים ותכנים פתוחים. המגמה מתפשטת ברחבי העולם, כאשר אוניברסיטאות כמו הארוורד וסטנפורד כבר מציעות קורסים כאלה לגולשים ברחבי העולם. בישראל, צפויה האוניברסיטה הפתוחה לצאת במיזם של קורסי MOOC כבר השנה, בנושאים מגוונים.

הסבר על mooc

התמשחקות (Gamification)

שימוש בטכניקות של משחק (תחרות, יצירתיות, שיתופיות) על מנת ללמד את התלמידים את החומר המבוקש. בישראל למשל, מקיים מכון וייצמן למדע, בשיתוף קרן טראמפ, קהילות למורי פיזיקה בארץ במסגרתן נערכת חשיבה כיצד ניתן לשלב משחקים בתהליך למידת פיזיקה. במהלך המפגש מתקיימת "פינת הצעצוע" במסגרתה כל מורה לפיזיקה מביא צעצוע פשוט ומראה כיצד ניתן ללמוד באמצעותו על חוקים פיזיקליים.

הסבר ודוגמאות על נושא התמשחקות

מערכת ניהול קורסים (Course Management System)

ניהול אתר של כיתה הוא משימה מורכבת. מערכות CMS מארגנת עבור המורה והתלמיד דיונים כיתתיים, ניהול מסמכים, הגשת שיעורי בית וקביעת מערכת שעות. בדרך זו ניתן לקיים למידה א-סינכרונית (Asynchronous Learning), שיטת הוראה מקוונת שנעזרת במשאבים מקוונים להקלת ההוראה, ומשחררת את התלמיד והמדריך מהצורך להיות באותו מקום באותו הזמן. רוב בתי הספר בישראל מנהלים מערכות CMS לשימוש התלמידים והמורים – בעזרת אתרים בית ספריים וכיתתיים, בהם מועבר מידע בין המורה לתלמידים ולהיפך, וגם ההורים יכולים לצפות בחלק מהמידע הרלוונטי לילדיהם.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
בעתיד, יותר ויותר מכשירים חכמים ואינטרקטיביים לכל תלמיד/בן קלמר

כיתה דיגיטלית (Digital Classroom)

כיתה המצוידת במכשירי מולטימדיה לשיפור החוויה הלימודית, כמו מקרן ואמצעים אלקטרוניים אחרים. מדובר בשלב מוקדם בהתפתחות תנאי סף שמאפשרים עבודה משולבת טכנולוגיה בשגרת הכיתה. כיום יש כיתות לא מעטות שמצויות כבר מעבר לשלב הזה למשל בכיתות בהן יש מכשיר (מחשב אישי, אייפד וכו') לכל תלמיד, כחלק מתכנית משרד החינוך להתאמת החינוך למאה ה-21. כיתת לימוד אלקטרונית היא כיתה פיזית שיש בה ציוד טכנולוגי, בניגוד לכיתה וירטואלית, שמהווה מתחם וירטואלי מקוון בו התלמידים והמורים לא חייבים להיות באותו מקום פיזי.

מנכ"לית המרכז לטכנולוגיה חינוכית, גילה בן הר, הוסיפה כי "אנחנו עומדים בפתחו של עידן חדש שבהדרגה מגדיר מחדש מילים רבות במילון החינוכי שלנו. האתגר שלנו כגוף האמון על השילוב שבין פדגוגיה וטכנולוגיה הוא ליווי מושכל של יצירת המילון הזה. היום, בשנת 2013, עלינו להסתכל קדימה וליישם במערכת החינוך בישראל את המגמות אותן אנו רואים בעולם כשאחת המרכזיות בניהן היא למידה אונליין. החזון שלנו הוא שעד שנת 2016, 30% מהשיעורים אותם ילמדו תלמידי התיכון בארץ יהיו אונליין. בהמשך לכך, עלינו להפנות משאבים לשינוי המבנה המסורתי של בית הספר ולחזק את מיומנויות המאה ה-21 כמו למידת חקר, למידה שיתופית ויצירתיות ולהכין את התלמידים לאתגרים האמיתיים הצפויים בפניהם. רק כך ישראל תוכל להמשיך ולהוביל כ'אומת הסטארט אפ'", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully