וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: ניתן לפסול קבלת תלמידים בגלל ציונים

26.5.2013 / 17:18

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה עתירה נגד עיריית רמת גן ומשרד החינוך, לפיה מיון העולים לכיתות ט' יוצר הפרדה בין תלמידים חלשים לחזקים. השופטת: מדיניות העירייה מאוזנת

בית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים, דחה היום (ראשון) את עתירה שהוגשה נגד עיריית רמת גן ומשרד החינוך, בנושא מיון תלמידים העולים לכיתה ט'. בעתירה, שהוגשה על ידי תנועת "הכל חינוך" והקליניקה למשפט ומדיניות בחינוך בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה, נטען כי במרבית בתי ספר התיכון ברמת גן, שבה לומדים תלמידי כיתות ט' עד י"ב, סף הקבלה למוסדות החינוך עומד על טווח הציונים 72-75. לאור זאת, התלמידים מתקבלים לבתי הספר על פי הישגיהם בלימודים, והחלשים ביניהם נשלחים ללמוד בשני בתי ספר תיכון שבהם אין מיונים. השופטת שרה גדות, שדחתה את העתירה, קבעה כי אין פסול במיונים הללו.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
אין פסול במיונים תלמידי תיכון/בן קלמר

העתירה הוגשה בעקבות פנייה של שתי משפחות בעיר, שילדיהן ביקשו להירשם לבית ספר התיכון "אוהל שם", הנחשב לאחד ממוסדות החינוך הטובים בעיר. תנאי הקבלה לבית הספר הוא ממוצע ציונים של 75 ומעלה. לטענת העירייה ומשרד החינוך, המשפחות לא עברו את תהליך הרישום הנדרש במועד הנדרש וילדיהם לא עמדו בדרישות הסף של בית הספר. "מדובר בתלמידים עם תפקוד לקוי ביותר, הישגים שליליים, בעיות התנהגות קשות שהוריהם הגיעו ב-28 באוגוסט 2012, לקראת פתיחת שנת הלימודים, בתביעה לשבץ אותם ליד ביתם, לאחר שלא עשו שום הליך של פנייה לוועדת ערעורים או ניסיון להשתבץ במועד. בשלב זה, לא ניתן היה לענות לבקשתם כיוון שהכיתות היו מלאות בתיכון 'אוהל שם'", נכתב בתגובת משרד החינוך לעתירה.

מנגד, העותרים טענו כי מדיניות המיונים ברמת גן לא תואמת את מדיניות משרד החינוך, שקבע כי אין למיין תלמידים לפי הישגיהם על פי חוק לימוד חובה. לטענתם, "מדיניות זו מכוונת להפרדה, הרחבת פערים והפליה בין תלמידים חזקים לחלשים. היא בלתי-שוויונית ומנוגדת להוראות הדין". העותרים דרשו כי העירייה תחזיר את הרישום לבתי ספר התיכון לפי אזורי רישום, כפי שמקובל ברוב חלקי הארץ, ותבטל את המיונים לפי ציונים, שלטענתם רק פוגעים בתלמידים "חלשים", שנאלצים להירשם לבתי ספר "חלשים" בהתאמה. בתגובה טענו בעירייה כי בתי ספר התיכון הגדולים בעיר לא מסוגלים לתת מענה הולם לתלמידים חלשים, ובכך מצטיינים דווקא בתי הספר הקטנים יותר. "הפניית תלמידים חלשים לבתי ספר קטנים מאפשרת צמצום פערים תוך שימוש בכיתות קטנות וסגל הוראה איכותי, המתמחה בהוראת תלמידים חלשים", נכתב בתשובה לעתירה. עוד נכתב, כי המיונים נעשו בשל מצוקת מקום פיזית של בתי ספר התיכון בעיר, כך שלא ניתן לשבץ את כל התלמידים במוסדות חינוך הקרובים למקום מגוריהם. הבעיה תיפתר בקרוב, עם פתיחתו של בית ספר תיכון נוסף, שבו ילמדו כ-1,000 תלמידים.

העותר: מצרים על החלטת השופטת

עוד טענו בעירייה, כי בבתי ספר התיכון הגדולים בעיר – "בליך" ו"אוהל שם" המבוקשים, יש מסלולי לימוד מיוחדים, שאינם מתאימים בהכרח לכלל התלמידים, ולכן קבלתם של תלמידים חלשים עשויה לפגוע בתלמידים שמעוניינים להיכנס למסלולים המיוחדים הללו. "בבתי הספר הגדולים יש מקום לספרייה ולמעבדות הדרושות למגמות כמו רובוטיקה, ביוטכנולוגיה וטכנולוגיות מידע, הנותנות מענה לתלמידים מתאימים הבוחרים ללמוד במסלולים אלה. אם ייקלטו תלמידים שאינם זקוקים או אינם מעוניינים במסלולים אלה, יפגע הדבר בתלמידים המתאימים", נכתב בתגובה. השופטת גדות קבעה כי לא נמצא פגם במדיניות הרישום לבתי ספר התיכון ברמת גן. "מדיניות המשיבים (עיריית רמת גן ומשרד החינוך – מ.ר) והחלטותיהם הן מאוזנות ומבטאות את החובה ליתן חינוך מיטבי לכלל התלמידים, תוך ניסיון למצות את הפוטנציאל של כל תלמיד ותוך מזעור הפגיעה בשאר התלמידים, אם קיימת פגיעה שכזו", כתבה השופטת.

עו"ד הרן רייכמן, מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך, אמר בעקבות החלטת בית המשפט: "אנו לומדים את פסק הדין ומצרים על תוצאותיו. פסק הדין מאפשר מדיניות של מיונים בכניסה לבתי ספר המנוגדת לכאורה לעמדות הפומביות של משרד החינוך ומובילה להעמקת פערים, לרבות על בסיס סוציו-אקונומי, כפי שניתן ללמוד מהנתונים העובדתיים של המקרה. פסק הדין הציף את הקושי בכך שמשרד החינוך לא הכריז על התיכונים בישראל כ'רשמיים' - דבר שלכאורה אפשר, שלא כדעתנו, את המיונים הפסולים בתיק זה. יצוין כי אנו סברנו כי פרשנות חוזרי המנכ"ל הרלוונטיים אוסרת מיונים במעבר לכיתות ט' ולא כפי שנקבע. במישור זה, מעבר לבחינת אפשרות ערעור, נראה כי פסק הדין מחייב התקנת תקנות רישום ראויות לבתי הספר התיכונים שתשקף את העמדות הרשמיות של משרד החינוך לגבי מניעת מיונים וסלקציה".

ורד ליבנה, מנכ"ל תנועת "הכל חינוך", אמרה בתגובה: "מהפסיקה של בית המשפט עולה רוח בעייתית, המסיגה את השוויון במערכת החינוך בישראל עשרות שנים אחורה. על מערכת החינוך הישראלית להיות שווה לכל תלמיד החל מגילאי הגן וכלה באפשרות לרכוש השכלה גבוהה. אפליה ומיון על בסיס הישגים הינו מטעה, אך הוא אפליה לכל דבר ועניין – שכן הוא מונע מתלמידים לקבל אותן הזדמנויות, שפעמים רבות נקבעות על ידי יכולת מימון של העשרה נוספת ולא על ידי יכולותיו של התלמיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

לקריאה נוספת:
ללא התרעה מוקדמת: שביתה בגני הילדים ברמת גן
על רקע הכוונה לצמצם מספרן: החלה עונת הבגרויות
משרד החינוך קבע: כך ייראו החופשות בשנה הבאה

לפניות לכתבת מיכל רשף: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully