וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על הסכם גירוש האריתראים: "אין תקדים בעולם"

ארגוני הסיוע לעובדים הזרים וגורמים משפטיים מביעים התנגדות תקיפה להסכם שהגיעה ישראל עם מדינה שלישית על קליטת הפליטים תמורת כסף. "נראה לא רציני"

חשיפת "פתרון המדינה השלישית" של ישראל מעורר הדים: ארגוני הסיוע לעובדים הזרים, כמו גם גורמים משפטיים, זועמים על ההסדר שהגיעה ישראל עם מדינה שלישית, ששמה לא הותר לפרסום, אשר אמורה לקלוט מבקשי מקלט מאריתריאה תמורת כסף. לטענת אנשי הארגונים, ההסדר נוגד את המשפט הבינלאומי, וספק אם ישראל תוכל לערוב לשלומם של מבקשי המקלט שיועברו.

"באיחוד האירופי קיימת אמנה שמאפשרת להעביר מבקשי מקלט למדינת הכניסה בלבד, אך לא למדינה שלישית", מסביר עורך דין אסף וייצן ממוקד סיוע לעובדים זרים ואחד העותרים בעתירת ארגוני הסיוע נגד תיקון החוק למניעת הסתננות שנדון בתחילת השבוע בבג"ץ. "בעבר נעשה גם הסכם בין איטליה לבין לוב, שהשנייה תקלוט את המסתננים לאיטליה, אך ההסכם נפסל והוגדר כלא חוקי על ידי בית הדין של האיחוד האירופי".

תמונות אוטובוס סודנים. יותם רונן
סודנים בשדה התעופה בדרכם חזרה למולדתם/יותם רונן

בדיון שנערך ביום ראשון בבג"ץ בעתירה חשפה נציגת המדינה, עו"ד יוכי גנסין, כי ישראל הגיעה להסדר עם מדינה שלישית שתקלוט את אזרחי אריתריאה תמורת כסף ותמורה נוספת, וכי בשנה האחרונה חזרו כבר כ-2,000 אזרחי סודן לארצם באמצעות מדינה שלישית. כמו כן, חשפה גנסין כי בימים אלו מנהלת ישראל מגעים עם שתי מדינות נוספות שיהוו מדינת מעבר לאזרחי סודן השוהים בישראל בדרכם חזרה לארץ מוצאם.

"הסכם כזה, שלא נחתם מעולם בין שתי מדינות הוא לא הסכם פשוט ומכאן ש'השליפה' של הפרקליטות מעוררת תהיות", אמר גורם משפטי. "בהסכם כזה יש להגדיר לאן אנשים חוזרים - האם מדובר במחנה פליטים, איזו אשרה יקבלו, האם ישראל תבדוק את בקשות המקלט של האנשים או שהמדינה המקבלת תהיה אחראית לבצע הליך זה, דבר שאין לו תקדים בעולם. יש כאן יותר מידי שאלות והאופן בו הדברים יצאו פשוט נראה לא רציני".

הכל חייב לעמוד בתנאי המשפט הבינלאומי

על פי החוק הבינלאומי, אם אדם הגיש בקשת למקלט, לא ניתן לגרשו עד לתום ברור בקשתו. אם בקשתו נבדקה ונדחתה ניתן לגרשו אך ורק למדינת מוצאו. כיום, אזרחי סודאן ואריתריאה מוגדרים על ידי המדינה כקבוצת אוכלוסייה שלא ניתן לגרשה חזרה לארץ המוצא בשל המצב במדינות אלו. מצב זה אינו מונע מהמדינה להציג את יציאתם כ"כעזיבה מרצון", מה שיאפשר העברתם למדינה שלישית.

"מצב זה מעלה שאלה האם אפשר לגרש אנשים אלו למדינה שלישית", מסביר עו"ד וייצן. "ההגנות על אוכלוסייה זו במשפט הבינלאומי חלשות יותר, וקיימת קביעה משפטית שהם לא יכולים לבחור לאן להיות מגורשים". אולם, הוא מוסיף, "עדיין הכל חייב לעמוד בתנאי המשפט הבינלאומי הקובע כי לא ניתן לגרש אדם למקום שמסכן אותו או את חרותו, או לחילופין למדינה שתעביר אותו למקום כזה. איזו מדינה מסודרת תסכים לקלוט עשרות אלפי אנשים שאינם אזרחיהם? כנראה רק מדינה במצב בעייתי מאוד".

ממשרד המשפטים נמסר כי "אין בידנו להוסיף דבר מעבר למה שנמסר לבית המשפט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully