וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה מתוח בטורקיה: מפגינים התעמתו עם המשטרה

מוקדי המהומות העיקריים היו באנקרה וברובע בשיקטאש באיסטנבול. בכיכר טקסים בעיר הקימו המפגינים בריקדות מאולתרות, אך שם לא נרשמו עימותים. "ארדואן מפחד לשלוח לשם משטרה"

כתבתו של אמיר תיבון, צילום: דניאל בוק, רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

לילה מתוח בטורקיה: מספר עימותים התרחשו במהלך הלילה (שני) בין מפגינים לכוחות משטרה ברחבי טורקיה. שניים מהמוקדים הקשים ביותר היו בבירה אנקרה וברובע בשיקטאש שבאיסטנבול. טרם ידוע על כמויות הנפגעים. בכיכר טקסים שבמרכז איסטנבול שהו במשך הלילה אלפי מפגינים, שאף הקימו בריקדות מאולתרות לקראת עימות אפשרי עם המשטרה, אלא שזו לא הגיעה. המפגינים מפרשים זאת כניצחון ואומרים שראש הממשלה ארדואן מפחד לשלוח משטרה לכיכר, ואילו תומכי ראש הממשלה אומרים שנהג בתבונה ושהמחאה תתפזר מעצמה מכיוון שהבוקר נגמר סוף השבוע בטורקיה ורוב המפגינים יחזרו לעבודה או לאוניברסיטאות.

אתמול דיווחה התקשורת הטורקית על עימותים אלימים שכבר החלו בין כוחות משטרה לבין כמה מאות מפגינים, לאורך הכביש המוביל מכיכר טקסים לגשר המחבר בין שני צדיה של העיר. לאורך הכביש הזה נמצא גם משרדו של ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, אולם הוא עצמו שוהה במעונו הרשמי באנקרה.

מעצר מפגינה באנקרה. רויטרס
"אתה לא יכול לפנות נגד העם שלך". מעצר מפגינה באנקרה, אמש/רויטרס

מוקדם יותר אתמול החלו לזרום המפגינים לאזור הכיכר. כמעט כל המפגינים עמם שוחחנו הביעו זעם על נאום ראש הממשלה ארדואן בצהריים, בו כינה אותם "אלכוהוליסטים" ו"מופרעים".
"ארדואן חושב שהוא הסולטן", סיפר אמש לוואלה! חדשות אחד המפגינים, "הוא שכח שטורקיה מדינה מודרנית ודמוקרטית".

זהו יומה הרביעי של המחאה נגד ממשלתו של ארדואן, שהחלה בכיכר טקסים באיסטנבול והתפשטה מאז לעשרות מוקדים נוספים ברחבי טורקיה. באנקרה אף פיזרה המשטרה את המפגינים בגז מדמיע. "זו שערורייה. אתה לא יכול לפנות נגד העם שלך", התקומם בפנינו מפגין נוסף. "זה הכלל הבסיסי ביותר בדמוקרטיה. זו הסיבה לכך שכל האנשים האלה נמצאים כאן. כולם מתקוממים נגד הממשלה עכשיו, ובסופו של דבר אנחנו נפיל אותם. הם צריכים להתפטר מתפקידם, הם צריכים להרים ידיים, וממשלה חדשה צריכה להחליף אותם".

רבים מקרב המפגינים הביעו תסכול גדול מאופן הסיקור של התקשורת המקומית, ושיוועו לדיווח שייטה לצידם וימחיש את כאבם לעיני העולם. "היות והתקשורת הטורקית לא מציגה כלום, אנחנו רוצים שהתקשורת הבינלאומית והחברתית תראה מה קורה בטקסים", אמר אחד המפגינים בכיכר. "אנחנו קוראים לכל מי שיושב בבית להגיע לכיכר טקסים. כמה שיותר יגיעו כך יישמעו יותר קולות, וטורקיה לא תשכח את זה. ללא ספק".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
"טורקיה לא תשכח את זה". המוני מפגינים בכיכר טקסים, אתמול/AP

שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, קרא אתמול לשים סוף להפגנות נגד הממשלה, ואמר כי הן פוגעות במעמדה של המדינה. "המשך המחאה לא יביא שום תועלת, אלא יפגע במוניטין של טורקיה אשר נערצת באזור ובעולם", צייץ דאווטאולו בעמוד הטוויטר שלו. לדבריו, התגובה של כוחות הביטחון הטורקיים להפגנות האנטי-ממסדיות הצטיירה בצורה לא ראויה ובאופן שלא לקח בחשבון את המאמצים של הממשלה לקדם את חופש הביטוי בעשור האחרון. "זה לא הוגן", אמר דאווטאולו והבהיר כי טורקיה "חזקה ונחושה מספיק כדי להתגבר על המצב הזה".

בעוד דאווטאולו צייץ בחשבון הטוויטר שלו, ראש הממשלה ארדואן תקף את הרשת החברתית בראיון לערוץ טלוויזיה טורקית. "טוויטר הוא מקור לצרות", אמר ארדואן בראיון שצוטט בעיתון הטורקי "דיילי רדיקל". "מתפרסמים שם שקרים גמורים". ראש הממשלה הוסיף כי הרשתות החברתיות הן "מקור לצרות בחברה".

מפגין עם מסכת מאולתרת נגד הגז שיורה המשטרה הטורקית. רויטרס
מפגין עם מסיכת גז מאולתרת/רויטרס
שוטרים טורקים משגרים רימוני גז לעבר המפגינים באנקרה. רויטרס
שוטרים יורים רימוני גז לעבר מפגינים, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully