וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות מפגינים באיסטנבול; "המחאה בממדים מדאיגים"

ההפגנות האלימות שפרצו בשל הריסת פארק בעיר הפכו למחאה נגד ממשלת ארדואן. המשטרה נסוגה מהכיכר המרכזית, והמפגינים זרמו פנימה. הנשיא גול: "על המשטרה לנהוג באיפוק"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, יותם בן-דוד

נשיא טורקיה עבדוללה גול אמר היום (שבת) כי גל המחאה שפרץ במדינה בעקבות עבודות הפיתוח סמוך לכיכר טקסים באיסטנבול הגיע ל"ממדים מדאיגים", כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית. בשעה זו רבבות בני אדם מפגינים בכיכר. בניסיון להפיג את המתח במקום, הסירה המשטרה את המחסומים שהוצבו ואפשרה למפגינים לנהור לכיכר. על פי הדיווח, גול קרא למשטרה "לפעול באופן פרופורציונלי" ואמר כי יש לנהוג "באופן בוגר" בהתמודדות עם המחאה. מוקדם יותר אמר ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן כי עבודות הפיתוח יימשכו. זאת חרף ההתנגשויות האלימות בין המפגינים והמשטרה, שבמהלכן נפצעו מאות בני אדם.

לפני זמן קצר דווח כי כוחות המשטרה בכיכר טקסים החלו לסגת. ואולם, גם בשלב זה תקפו המפגינים את השוטרים ויידו לעברם חפצים שונים. בתגובה ירתה המשטרה גז מדמיע על המפגינים. מוקדם יותר הבוקר דווח כי אלפי טורקים שזעמו על התנהלות המשטר יצאו ליום נוסף של הפגנות ברחבי המדינה - שהתפתחו במהרה לעימות אלים עם כוחות הביטחון.

מפגינים מתעמתים עם המשטרה באיסטנבול, 1 ביוני 2013. רויטרס
שימוש בתותח מים במהלך ההפגנה באיסטנבול, הבוקר/רויטרס

המפגינים קראו קריאות נגד הממשלה ודרשו את התפטרותה. הם הניפו שלטים שעליהם נכתב "מאוחדים נגד הפשיזם", כך דיווח עד ראייה. בשכונת בשיקטש התעמתו מפגינים עם המשטרה לאחר שחצו גשר בניסיון להגיע לכיכר טקסים. ראש האיגוד הטורקי לזכויות אדם, אוזטורק טורקדוגאן, אמר כי מאות בני אדם נפצעו בשורת ההפגנות בערים שונות ברחבי המדינה והוסיף כי כמאה נעצרו. לפי סוכנות הידיעות דוגאן, מדובר ב-81 עצורים באיסטנבול בלבד. על מנת להתמודד עם הגז המדמיע בו משתמשת המשטרה כדי לפזרם, הגיעו חלק מהמפגינים כשהם מצוידים במסכות אב"כ.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הפגנות המחאה בטורקיה. רויטרס
המשטרה עשתה שימוש בגז מדמיע נגד המפגינים. שוטרים באיסטנבול, הבוקר/רויטרס

במהלך הלילה הצטרפו להפגנות מאות אלפים נוספים באיסטנבול, באנקרה, באיזמיר, באדירנה ובמקומות אחרים. הם התאספו בפארקים ובכיכרות, צעדו עם לפידים וקראו להתפטרות הממשלה. אלה שהעדיפו להישאר בבתים ביטאו את הזדהותם בהקשה על סירים ומחבתות, ובכיבוי והדלקת האור בבתיהם. המשטרה המשיכה לפזר הפגנות בכוח, וכדי למנוע את התפשטותן הוטל איפול תקשורתי חלקי ונסגרו גשרים וכבישים ראשיים באיסטנבול. לפנות בוקר חצו אלפים ברגל את גשרי הבוספורוס הגדולים כדי להצטרף למחאה בפארק.

הפגנות המחאה בטורקיה. רויטרס
המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב "מאוחדים נגד הפשיזם"/רויטרס

בימים האחרונים השתתפו אלפי בני אדם באקט של מחאה בפארק גזי שבאיסטנבול, שאותו הוחלט להרוס לטובת קניון חדש. כמה צעירים לצד תושבי הסביבה שישבו במעגלים בפארק, ובילו שם את הלילה בשירי מחאה. אתמול לפנות בוקר הקיפו כוחות משטרה את הפארק, והתנפלו על החבורה בירי גז מדמיע. בבהלה נפגעו רבים, וחלקם, כך דווח, נפגעו בראשיהם מרימוני גז בכינון ישיר.

מפגינים מתעמתים עם המשטרה באיסטנבול, 1 ביוני 2013. רויטרס
איסטנבול, הבוקר/רויטרס

לאורך שעות הבוקר והצהריים המשיכו השוטרים לרדוף אחרי מפגינים עיקשים. חלקם ברחו לתוך תחנת הרכבת התחתית של כיכר טקסים, וגם לשם הגיעו רימוני הגז וסילוני המים. בין הנפגעים - חברי פרלמנט ממפלגות האופוזיציה, עיתונאים, צלמים ואישי ציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully