וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בטורקיה נמשכת: "על ארדואן להתפטר"

1.6.2013 / 12:32

ביום השני להפגנות נגד הממשלה הטורקית וראשה, יצאו המונים לרחובות איסטנבול וקראו קריאות בגנות "המשטר הפשיסטי". המשטרה ירתה גז מדמיע, 81 נעצרו. ארדואן: "זו פרובוקציה"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

צפו בשידור הישיר מאיסטנבול (צילום: רויטרס)

LIVE

גל המחאה בטורקיה צובר תאוצה: אלפי טורקים, שזועמים על התנהלות המשטר, יצאו הבוקר (שבת) ליום נוסף של הפגנות ברחבי המדינה - שהתפתחו במהרה לעימות אלים עם כוחות הביטחון. באיסנטבול השתמשה המשטרה באמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע ממאות המפגינים מלהגיע לכיכר טקסים שבעיר, בין היתר באמצעות ירי גז מדמיע ותותח מים. המפגינים קראו קריאות נגד הממשלה ודרשו את התפטרותה. הם הניפו שלטים עליהם נכתב "מאוחדים נגד הפשיזם", כך דיווח עד ראייה. בשכונת בשיקטש התעמתו מפגינים עם המשטרה לאחר שחצו גשר בניסיון להגיע לכיכר טקסים.

ראש האיגוד הטורקי לזכויות אדם, אוזטורק טורקדוגאן, אמר כי מאות בני אדם נפצעו בשורת ההפגנות בערים שונות ברחבי המדינה והוסיף כי כמאה נעצרו. לפי סוכנות הידיעות דוגאן, מדובר ב-81 עצורים באיסטנבול בלבד. על מנת להתמודד עם הגז המדמיע בו משתמשת המשטרה כדי לפזרם, הגיעו חלק מהמפגינים כשהם מצוידים במסכות אב"כ.

נוכח המהומות, וההאשמות שהופנו נגדו, התייחס היום ראש הממשלה ארדואן למצב המתוח ברחבי המדינה. הוא דחה את הטענה לפיה הציבור מוחה על פעולות ההריסה, וטען כי מדובר בניסיון להדיחו מתפקידו. "להפגנות אין קשר לכריתת עצים, הן אורגנו על ידי קבוצות אופוזיציה קיצוניות", אמר בנאום שנשא באיסטנבול. ראש הממשלה ניסה להרגיע את הרוחות ואף הודה שהמשטרה עשתה טעויות מסוימות בהתנהלות מול המפגינים. "לעתים יש פסול בשימוש מוגזם בגז פלפל - אבל כשצריך, אז משתמשים בו", הסביר והוסיף כי הורה למשרד הפנים לחקור את הנושא.

מפגינים מתעמתים עם המשטרה באיסטנבול, 1 ביוני 2013. רויטרס
ירי סילוני מים על אחד המפגינים/רויטרס

עם זאת, ולמרות הטון הרגוע והמתגונן שאפיין את תחילת דבריו, הוא הביע כעס גדול על הפרות הסדר שאורגנו לדבריו על ידי מתנגדיו. "היינו עדים לפרובוקציה רצינית", אמר והאשים בעקיפין את האופוזיציה ואת המפגינים באחריות למשברים האחרונים במדינה. "כל מה שהם רוצים לעשות - אלא אם מדובר בהליכה לבחירות - הוא אנטי-דמוקרטי ולא-לגיטימי". עוד אמר: "הרוב לא יכול ללחוץ על המיעוט, אבל למיעוט אסור בהחלט לכפות את עצמו על הרוב. לכולם יש זכות להפגין באופן שקט. אבל לאיש אין זכות להשתלט ולהפריע לסדר הציבורי. לאיש אין זכות לפגוע באחרים או לעורר מתיחות תמורת כמה עצים". לסיום עלה לצעקות והבטיח שכיכר טקסים "תיהרס גם תיהרס".

הוא הזהיר את האופוזיציה לבל ימשיכו להוציא לפועל הפגנות נוספות ואמר: "אל תתחרו בנו. אם תאספו 200 אלף בני אדם, אנחנו יכולים לאסוף מיליון".

ראש הממשלה הטורקי הבהיר כי הוא ממשיך לנהל "עסקים כרגיל"

ארדואן טען גם, שכמי שזכה בבחירות הוא רשאי לקבל החלטות קשות - אולם פרשנים טורקים בטוויטר הספיקו לומר שהנאום היה מתגונן מדי ורק הזמין את המפגינים להגיב ביד קשה יותר, משום שזה סירב להיענות לדרישות. ראש הממשלה הטורקי הבהיר כי הוא ממשיך לנהל "עסקים כרגיל" וציין שביום שני ייסע כמתוכנן למרוקו, לתוניסיה ולאלג'יריה. הוא לא התייחס לביקור המתוכנן בעזה, שאמור להתקיים בדיוק בעוד שבועיים – ב-15 ביוני.

מפגינים מתעמתים עם המשטרה באיסטנבול, 1 ביוני 2013. רויטרס
המפגינים הגיעו מצוידים במסכות אב"כ/רויטרס

שורשיה של המחאה הנוכחית נמצאים בסדרה של הפגנות ציבוריות שדוכאו ביד קשה, בהן הפגנת הסטודנטים באוניברסיטת METU באנקרה, הפיזור הנוקשה של צעדות האופוזיציה ביום הנוער הלאומי, ורק לפני חודש, ההתקפה האלימה על מפגיני ה-1 במאי.

השוטרים המשיכו לרדוף אחרי מפגינים עיקשים

בימים האחרונים השתתפו באקט של מחאה בפארק גזי שבאיסטנבול, אותו הוחלט להרוס לטובת קניון חדש, כמה צעירים לצד תושבי הסביבה שישבו במעגלים בפארק, ובילו שם את הלילה בשירי מחאה. אתמול לפנות בוקר הקיפו כוחות משטרה את הפארק, והתנפלו על החבורה בירי גז מדמיע. בבהלה נפגעו רבים, וחלקם, כך דווח, נפגעו בראשיהם מרימוני גז בכינון ישיר. לאורך שעות הבוקר והצהריים המשיכו השוטרים לרדוף אחרי מפגינים עיקשים. חלקם ברחו לתוך תחנת הרכבת התחתית של כיכר טקסים, וגם לשם הגיעו רימוני הגז וסילוני המים. בין הנפגעים - חברי פרלמנט ממפלגות האופוזיציה, עיתונאים, צלמים ואישי ציבור.

מפגינים מתעמתים עם המשטרה באיסטנבול, 1 ביוני 2013. רויטרס
"מאוחדים נגד הפשיזם". אחד המפגינים, היום/רויטרס

במהלך הלילה הצטרפו להפגנות מאות אלפים נוספים באיסטנבול, באנקרה, באיזמיר, באדירנה ובמקומות אחרים. הם התאספו בפארקים ובכיכרות, צעדו עם לפידים וקראו להתפטרות הממשלה. אלה שהעדיפו להישאר בבתים ביטאו את הזדהותם בהקשה על סירים ומחבתות, ובכיבוי והדלקת האור בבתיהם. המשטרה המשיכה לפזר הפגנות בכוח, וכדי למנוע את התפשטותן הוטל איפול תקשורתי חלקי ונסגרו גשרים וכבישים ראשיים באיסטנבול. לפנות בוקר חצו אלפים ברגל את גשרי הבוספורוס הגדולים כדי להצטרף למחאה בפארק.

מפגינים מתעמתים עם המשטרה באיסטנבול, 1 ביוני 2013. רויטרס
המפגינים ניסו להגיע לכיכר טקסים, אולם נהדפו בידי כוחות הביטחון/רויטרס
ההפגנות נגד ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול. רויטרס
ירי גז מדמיע לעבר המפגינים, הבוקר באיסטנבול/רויטרס
ההפגנות נגד ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול. רויטרס
ההפגנות נגד ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול/רויטרס
ההפגנות נגד ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול. רויטרס
ההפגנות נגד ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully