וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוכדי עריקים בבני ברק? "המשטרה הצבאית לא ערוכה"

30.5.2013 / 7:46

לאחר ההחלטה להכליל בחוק הגיוס סעיף המאפשר להטיל סנקציה פלילית נגד חרדים שלא יתגייסו לצה"ל מבהירים בצבא: "המשטרה הצבאית לא ערוכה לממש אכיפה בהיקפי השתמטות גדולים"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בשר יעלון מתבטא נגד הטלת סנקציות פליליות על חרדים)

ההחלטה שקיבלה אתמול (רביעי) הוועדה לשוויון בנטל להכליל בחוק הגיוס סעיף המאפשר להטיל סנקציות פליליות על חרדים שלא יענו לצווי הגיוס לצבא, מעוררת שיח ער במערכת הביטחון בכלל, ובצה"ל בפרט. שר הביטחון, משה יעלון, כבר הבהיר השבוע באופן פומבי כי ההחלטה להטיל סנקציות על חרדים וערבים עשויה להביא לתוצאה הפוכה מהמצב הרצוי, וכי הוא חושב שיש לפעול להידברות על מנת להגיע לפשרה מוסכמת על הצדדים.

שר הביטחון ככל הנראה מבין שהצבא לא ערוך ללכוד אלפי עריקים שישתמטו משירות. קצינים בכירים בצה"ל טוענים כי אין ביכולתה של המשטרה הצבאית לממש אכיפה נגד אלפי חרדים. "זה לא רציני לחשוב שצה"ל יתחיל לעסוק באכיפה של אלפי משתמטים", אמר קצין מאגף כוח האדם של צה"ל, המצוי בפרטי תהליך הגיוס של מועמדים לשירות ביטחון. "יש לנו אחוז קבוע של משתמטים משירות צבאי, שמשתנה בתנודות קלות משנה לשנה. המשטרה הצבאית ערוכה לכך, אך לא להיקפים גדולים".

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
סנקציות פליליות נגד מי שלא יתגייס/נועם מושקוביץ

אתמול, כאמור, אישרה ועדת השרים לשוויון בנטל כי יושתו סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו כמתחייב בחוק. מהסעיף הוצאו המילים הקובעות כי סמכותו של שר הביטחון בנוגע להטלת הסנקציות תופקע באופן אוטומטי, מה שיכול להתפרש כפשרה בין הצדדים. בנוסף, הוארכה תקופת המעבר במהלכה לא יוטלו סנקציות מ-2016 ל-2017, לבקשתו של יעלון.

עם זאת, בסעיף שאושר נכתב כי אם בתום תקופת הביניים לא תהיה עמידה ביעדי הגיוס מצד הציבור החרדי, יחולו הוראות חוק שירות הביטחון על כולם מלבד 1,800 המתמידים. המשמעות היא שאלה שלא יתגייסו יחולו אותן סנקציות פליליות הקבועות בחוק כלפי המשרתים החילוניים.

יעלון: במתווה הגיוס אין שוויון מלא - אך זו הדרך. שי מכלוף
ההחלטה להטיל סנקציות תוביל לתוצאה הפוכה. השר יעלון/שי מכלוף

ואכן, קצין בכיר במשטרה הצבאית תקף את הרעיון להטיל את משימת אכיפת הסנקציות, שכוללת איסוף מודיעין, בילוש, מעצר וכליאה, על המשטרה הצבאית. הקצין הסביר כי לאחרונה נעשו דיונים בנושא, אולם הם היו דיונים ראשוניים בלבד. לדבריו, "אין למשטרה הצבאית את הכלים במצב הנוכחי להתעסק עם תופעה אזרחית חדשה בהיקפים כאלה", אמר.

"גם ככה המצב היום מורכב וכדי למזער את התופעה יוצאת המשטרה הצבאית מעת לעת למבצעים בהם מתגייסים כל הכוחות בחיל. אין למשטרה הצבאית לא את כוח האדם ולא את כמות מתקני הכליאה כדי להתמודד עם אלפי משתמטים". הקצין הוסיף כי לא ריאלי לצפות שהמשטרה הצבאית תעמוד בכך, בתנאים הנוכחיים. "מדובר בבעיה פוליטית וכך היא צריכה להיות מטופלת. במקרה שבו ירצו לטפל בהיקף של אלפי משתמטים יש להפעיל את משטרת ישראל או לבצע חשיבה מחודשת שתהיה כרוכה במתן משאבים". הקצין הדגיש כי לדעתו, "אסור להטיל את המשימה על צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully