וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החד-הוריות יוצאות למאבק: "תנו לחיות בכבוד"

עשור לאחר שצעדה ויקי קנפו לירושלים במחאה על הקיצוץ בקצבאות למשפחות חד-הוריות, יוצאות כ-800 אמהות למאבק בגזירות הכלכליות מודל 2013. "דנים אותנו לחיי עוני"

האימהות החד-הוריות יוצאות למאבק בגזירות הכלכליות שצפויות לדרדר אותן ואת ילדיהן לעוני. במסיבת עיתונאים שכינסו הבוקר (שני) אמהות חד-הוריות מקבוצת "הכוח להשפיע - נשים עושות שינוי" הכוללת 800 נשים, הכריזו האימהות כי הן יוצאות למאבק בגזירות הכלכליות. "מדינת ישראל מעודדת אותנו להישאר בבית במקום לצאת לעבוד ודנה אותנו לחיי עוני. הגזירות החדשות רק יחמירו מצבנו", אמרה רוחמה שטרן, אם חד-הורית לשניים, "ואנחנו לא נשב מנגד ונקבל את זה".

"אנו כאן היום כדי להביא לציבור הישראלי את קולן של 130 אלף משפחות חד-הוריות ש- 80% מהן עובדות", הבהיר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד", במסגרתה פועלת קבוצת הנשים. "הן לא פרזיטיות ולא מבקשות רחמים, אלא דורשות שהמדינה תחריג מהקיצוץ והגזירות את האוכלוסיות החלשות ביותר כדי לאפשר להן פשוט להתקיים", הוסיף מלמד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויקי כנפו צועדת לפני עשור מביתה במצפה רמון עד למשרדי הממשלה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כעשור לאחר המחאה הקודמת של החד-הוריות, במסגרתה יצאה ויקי קנפו לצעדה המפורסמת, יוצאות הנשים למאבק חוזר כשהדרישה הבסיסית שלהן היא "תנו לנו לחיות בכבוד". "אנו מתכוונות לחסום צירים בשקט", אמרה נורית אנגלשטיין, אם חד-הורית לשניים, "אנו לא נתלהם ולא נצעק. נפציץ את משרדי הממשלה בפקסים, נגייס אנשים ונהיה בכל מקום ואני בטוחה שיצטרפו אלינו רבים, גם שאינם חד-הוריים".

הנשים דורשות הקלה בקיצוצים ואף מציעות דרכים אפשריות לכך. "אם חייבים לקצץ את קצבאות הילדים ואני מבינה את המטרה בכך, לפחות שיישמרו את הקיצוץ בצורת חיסכון שיוכל לשמש את הילדים בעתיד, כשהמצב ישתפר כפי שלפיד הבטיח", אמרה אנגלשטיין. "העלאת המע"מ צריכה להיעשות בצורה מדורגת ואם חייבים להעלות את מס ההכנסה יש להעלות את הרף המזכה במס ההכנסה השלילי. הגזירות חייבות להיות מותאמות ליוקר המחייה, אחרת אנו כולנו נתדרדר מטה מטה".

קבוצת הנשים נוסדה לפני שנתיים במטרה להיאבק בשינוי חוק המזונות הקובע כי אם חד-הורית המשתכרת מעל 6,040 שקלים לא תהיה זכאית לקבלת דמי מזונות מהמוסד לביטוח לאומי. כעת משהבינו את השלכות הגזירות הכלכליות הנוכחיות על חייהן, הבינו הנשים כי הן לא יכולות לקבל את הגזירות שיפגעו בהן פגיעה קשה. "אני עובדת כעצמאית ומשתכרת 8,500 שקלים, אך אחרי שכירות לא נשאר לי הרבה למחייה שוטפת", אמרה רוחמה שטרן, "חישוב שערכתי העלה כי הגזירות יפגעו בי בסכום של 400 שקלים בחודש שזה חשבון חשמל, סל קניות המזון לחודש, או לא ללכת לאירועים משפחתיים".

נושא: יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד. מאי 2013. טלי מאייר
"אני כאן היום לומר ליאיר לפיד שהילדים שלנו ישרתו את המדינה עוד כמה שנים, את אותה מדינה שבוגדת בהם"/טלי מאייר

מצוקת הנשים החד-הוריות גוברת נוכח המציאות החוקית בישראל בה לו היו מאמצות את "איתותי המדינה" ונשארות בבית, היו מכניסות סכומים גבוהים יותר מאשר ביציאה לעבודה. למרבה האבסורד, אם חד-הורית לשניים שאינה עובדת זכאית לדמי מזונות בגובה של 3,284 שקלים, סיוע מוגדל בשכר דירה שמגיע לסכום של כ-3,000 שקלים ובנוסף זכאות להשתתפות המדינה בלימודים עבורה וכן מענקים נוספים שיסייעו לה בכך והנחות נוספות בהן ארנונה, הנחות בצהרונים ועוד. אותה אם חד-הורית לשניים שתבחר לצאת לעבוד ותשתכר שכר מינימלי של 6,040 שקלים לא תהיה זכאית לדבר.

"אנחנו הפה של הילדים שלנו"

אנגלשטיין, בת 49, עובדת בחברת תקשורת ומפרנסת את שני ילדיה לבד עם משכורת של 7,000 שקלים ברוטו. "אביהם לא העביר מזונות מעולם. כשביקשתי מזונות מביטוח לאומי גלגלו אותי מכל המדרגות וטענו שאם אני עובדת לא מגיע לי, כך שמאז ומעולם המסר הוא 'עדיף שתשבי בבית'. כנראה שהייתי צריכה לעשות את זה וכך הייתי מקבלת סיוע. איזה מסר הייתי מעבירה לילדים שלי כאישה שיושבת בבית מובטלת? אני לא רוצה לצאת לרחובות לשרוף חזיות, אני רוצה לעבוד ולדבר בקול שקט וברור ולומר 'תנו לנו לעבוד ולחיות'. זו לא בקשה מוגזמת ולא תמיד חייבים לדרדר אדם לתחתית כדי לתת".

"אנחנו לא מבקשות חסד של אף אחד אלא את הכבוד שלנו", אמרה בובה לוי יונאי, אם חד-הורית לארבעה ופעילה חברתית, "אני נאלצת לעבוד שעות ארוכות, הילדים שלי לא רואים אותי וזה מחיר כבד שאני יודעת שאשלם בעתיד, בנוסף לאלף השקלים שיקוצצו לי עם הגזירות החדשות מדי חודש, כרבע מהשכר שלי. אני כאן היום לומר ליאיר לפיד שהילדים שלנו ישרתו את המדינה עוד כמה שנים, את אותה מדינה שבוגדת בהם, אז עוד לא מאוחר לתקן. היום אנחנו הפה של הילדים שלנו שמבקשים תנו לנו לחיות בכבוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוחמה שטרן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מילקה, בת 30, אם חד-הורית חרדית המפרנסת שלושה ילדים, מייצגת את האימהות החד-הוריות החרדיות שלדבריה לא רק עובדות אלא גם נאנקות תחת אכזריות בית הדין הרבני שפוסק מזונות מינימליים ביותר עימם אינה יכולה לקיים את ילדיה. "בגלל העבודה, אני לא זכאית לסיוע בלימודים ומקבלת רק סיוע בשכר דירה וגם זה כי אני יוצאת מקלט לנשים מוכות", הסבירה. "אני רוצה להתקדם ולהתפתח, להראות לנשים שגם אחרי הסערה האישית אפשר להתחיל מחדש, אבל יש כל כך הרבה חסמים בהם ביטוח לאומי ולשכת התעסוקה שפשוט לא מאפשרים זאת כשאומרים לי 'לא היית צריכה להתגרש' או 'היית צריכה להביא עוד ילד ואז היית מקבלת' או כל מיני תשובות לא ענייניות". היא מוסיפה: "זו לא דרך לעודד אנשים לצאת לעבוד ולהיות יצרניים. שר הרווחה אמר שידאג שלא יפגעו באוכלוסייה החלשה, אך עוד מעט לא יהיה מעמד ביניים שהוא חלש אלא רק עשירון עליון ותחתון. שר הרווחה צריך לבדוק איפה הוא יכול לסייע כי הפגיעה מתקיימת כאן ועכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully