וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בערכות המגן של האזרחים אין מזרקי אטרופין: "חוסר אחריות"

27.5.2013 / 19:18

בכירי המשרד להגנת העורף שיבחו את השפעת המזרק במקרה תקיפה כימית, אך ציינו שהוא לא מצורף לערכות משיקולים כלכליים. "לחכות עד שהמזרקים יגיעו לזירה? כבר יהיה לא אפקטיבי"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

בימים אלה נערך ברחבי ישראל תרגיל עורף רחב היקף, שנועד להכין אותנו לשעת חירום. אך האם המדינה באמת עושה הכל כדי שנהיה מוכנים אליו? בשבוע שעבר התקיים בבסיס זיקים יום עיון מטכ"לי של פיקוד העורף בנושא התגוננות. במהלך היום הוצגו יכולותיו של מזרק האטרופין, שנועד לסייע לאזרחים שנפגעו מגז עצבים - חומר לחימה כימי שבו עושה שימוש נשיא סוריה בשאר אסד נגד אזרחיו בחודשים האחרונים. הקצינים היללו את יכולותיו, טענו שמדובר במענה אפקטיבי אם נעשה בו שימוש בזמן, ובתום ההרצאה הזכירו שבערכות המגן שמחולקות בחמש השנים האחרונות - אין מזרק כזה. זאת בהתאם להחלטת משרד הביטחון, ומשיקולים כלכליים.

גורם ממשרד ממשלתי שישב בקהל, ושמע את הביקורת על ההחלטה שלא לחלק את המזרק, הנהן בהסכמה. "מדינת ישראל צריכה לשאול את עצמה איך קורה שבסוריה משתמשים בחומר לחימה כימי, והערכות שמחולקות לא כוללות מזרק אטרופין; ובנוסף, מדוע הן לא נמצאים בערכות עוד משנת 2009", אמר לוואלה! חדשות. "יש פה מידה של חוסר אחריות", הוסיף.

קופסאות של ערכות אב"כ. David Silverman, GettyImages
כבר לא מחולקים יחד. ערכות מגן לצד מזרקים/GettyImages, David Silverman

האטרופין הוכח כיעיל מאוד בהגנה על גוף האדם במקרה של חשיפה לגז עצבים - זאת במידה והוא נלקח בסמוך למועד החשיפה. החומר מסוגל לבודד ולחסום את גז העצבים מהשפעה על הגוף. גם בפיקוד העורף, אגב, מוגדר החומר כ"אמצעי טיפול ראשוני נגד פגיעת גז עצבים". לפי הנחיות פיקוד העורף, "עם הופעת שניים מהסימפטומים הללו עלייך לעשות שימוש במזרק: טשטוש ראייה וכאב עיניים, נזלת מוגברת, הפרשה מוגברת של רוק, לחץ בחזה, בחילה והקאה, רעידות בכל הגוף והפרשות בלתי רצוניות".

רק בשבוע שעבר ציין מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, כי מלחמה בהפתעה בסוריה עלולה לפרוץ בטווח שנע בין שעות לחודשים, ואולי שנים, כשברקע ינסה צה"ל להשמיד את ארסנל הנשק הלא קונבנציונלי והקונבנציונלי של משטר אסד. בדובר צה"ל הפנו את השאלה למשרד להגנת העורף. גורם בכיר במשרד שמע, וענה: "ההחלטה בעניין הזה נקבעה בידי גורמי משרד הביטחון באמצעות גורמים מקצועיים ובהם עוזר שר הביטחון לענייני התגוננות". לדבריו, אורח חיי ערכת המגן הוא "עד 25 שנה, ואורח חיי המזרק הוא חמש שנים. לכן הוחלט להפריד בין שניהם כדי לא לקרוא לאזרחים בכל כמה שנים לרענן את המזרקים". עוד הוסיף הגורם, כי סך עלות מזרקי האטרופין נאמד בכמאה מיליון שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מזרקים יובאו לזירה? "האפקטיביות כמעט שלא קיימת"

הגורם נשאל על האפשרות שטיל כימי יפול בלב תל אביב בהפתעה, כפי שמתרגל המשרד להגנת העורף בימים אלה. "במצב הנוכחי, שבו קיים פער של ערכות מגן בנקודת הזמן, העדר מזרקי האטרופין לאזרחים מייצר לטעמי עוד בעיה מורכבת, של היקף נפגעים נוסף. לכן, אני חושב שבראיית המדינה, יש כאן פער בין המענה המבצעי והבריאותי שניתן לאזרחים במסירת המזרק, למענה המבצעי של ההודעה והטיפול באוכלוסייה שלחלקה יש ערכת מגן ולחלקה אין".

במהלך יום העיון נטען עוד כי בהינתן החלטה של השר יעלון, יחולקו מזרקי אטרופין בזמן אמת. הגורם הבכיר מהמשרד להגנת העורף השיב כי יש "כמות מאוד גדולה של מזרקים ברשות המדינה, שאמורים להיות מחולקים בידי כוחות מבצעיים שיגיעו למרחב האירוע". לדבריו, בהתחשב בכך שהמזרק לא יהיה בידי האזרחים, אלא הם יאלצו להמתין להגעת הכוחות למקום, "האפקטיביות כמעט שלא קיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully