וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשחיזבאללה נלחם בסוריה, גראדים נוחתים בביירות

נפילת הרקטות ברובע דאחייה מחזירה את לבנון לשגרה המוכרת. נסראללה ויתר במידה רבה על הסיכוי להישג פוליטי, והחליט לעשות הכל כדי לשמור על שלמות הציר איראן-סוריה. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו באתר התפוצצות הרקטות בביירות, הבוקר)

שתי רקטות הגראד שהתפוצצו הבוקר (ראשון) ברובע דאחייה בביירות, המזוהה עם חיזבאללה, העניקו עוד תזכורת כואבת לתושבי לבנון למה שעלול להתרחש ברחבי המדינה כתוצאה מההסלמה במלחמת האזרחים בסוריה.

החשד המיידי כמובן, הוא שקבוצות סוניות הלוחמות במשטר הסורי, החליטו להעביר מסר לחיזבאללה, שמשמעותו: המשך הלחימה שלכם לצד בשאר אסד בסוריה, יגרור מחיר קשה לארגון ולתומכיו בלבנון. מתברר שהקרבות אצל השכנה ממזרח אינם נעצרים בקו הגבול, ובסוף השבוע בלבד נרשמו 25 הרוגים בקרבות בין מיליציות סוניות ותומכי בשאר אסד בערים טריפולי וצידון.

פיצוץ ברובע דאחייה, ביירות, אחרי ירי רקטות לעבר אנשי חיזבאללה. מאי 2013. רויטרס
פצוע באזור ההפצצה ברובע דאחייה בביירות, הבוקר/רויטרס

הבוקר כבר שרר בערים הללו שקט מתוח, אולם אז הגיעה נפילת הרקטות בביירות. לבנון חזרה ל"שגרה". ירי הגראד גרר שורה של גינויים מכל רחבי הקשת הפוליטית בלבנון, כולל מצד בכירים שאינם מזוהים עם חיזבאללה. גם הם בוחנים בדאגה את התגברות כוחן של הקבוצות האיסלמיסטיות בלבנון שאחראיות ללחימה הקשה בטריפולי וצידון. ומנגד, אותם בכירים מבינים גם שמעורבותם של אלפי אנשי חיזבאללה בלחימה במערב סוריה תייצר עוד ועוד תקריות אלימות נוסח אלה של הבוקר ברובע השיעי של ביירות.

ואכן, הנאום שנשא אמש מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הבהיר כי ארגונו מתכוון לעשות הכל כדי "להציל את הטוראי בשאר". חיזבאללה, ששיגר אלפי לוחמים לקרבות באזור קוסייר, ספג אבדות לא פשוטות בלחימה שם. אך לדברי נסראללה, חיזבאללה מוכן לשלוח עוד עשרות אלפי לוחמים כדי למנוע את נפילת המשטר. הוא כינה את חברי הקבוצות הסוניות הקיצוניות "כופרים", ובאותה נשימה הוסיף שאין רצונו במלחמת קודש בין סונים ושיעים.

לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, היום. רויטרס
נאום של נסראללה בביירות. לא רוצה מלחמת קודש, אבל יילחם עד הסוף/רויטרס

נסראללה תיאר את בשאר אסד כ"עמוד השדרה של ההתנגדות" והבטיח ש"לא נשב בחיבוק ידיים... לסוריה יש ידידי אמת באזור שלא יאפשרו לה ליפול לידיהן של ארצות הברית, ישראל וקבוצות המורדים הסוניות... נמשיך עד סוף הדרך. אנו מקבלים את האחריות הכרוכה בכך, וגם את הקורבנות ואת ההשלכות של עמדתנו. אנו נהיה אלה שיביאו לניצחון, בעזרת האל". הדברים הברורים האלה אינם מותירים מקום לספק רב באשר להחלטות האסטרטגיות של הארגון.

חיזבאללה ויתר במידה רבה על הסיכוי להישג משמעותי בבחירות לפרלמנט בלבנון שתוכננו במקור לחודש הבא. במקום זאת, הארגון החליט לעשות הכל כדי לשמור על שלמות הציר איראן-סוריה-חיזבאללה, גם על חשבון התמיכה בו במדינת האם שלו וברחבי העולם הערבי.

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לעיתון "קלארין". דמשק, מאי 2013. רויטרס
כבר יש מתחרים לרודן הסורי. בשאר אסד/רויטרס

להחלטה יש כבר השלכות בשטח. חיזבאללה, יחד עם צבאו של בשאר אסד, מהדקים יותר ויותר את המצור על העיר קוסייר במערב סוריה. זהו יעד אסטרטגי עבור הארגון השיעי, שקשור לאבטחת העברת אמצעי לחימה מדמשק ללבנון. ההצלחות האחרונות של חיזבאללה בסוריה הפכו גם לנושא בוער באג'נדה של באי "הפורום הכלכלי העולמי" המתכנס בשעות אלה בצד הירדני של ים המלח. שוב ושוב עולה כאן שמם של דמשק וחיזבאללה, ואנשי עסקים, עיתונאים וכמובן פוליטיקאים ערבים מנסים לשער פניה של סוריה לאן. הקולות שנשמעים כאן ממחישים גם את השינוי בדעת הקהל הערבית הכללית ביחס ל"אביב הערבי" ולמשטרו של אסד. אחד הפרשנים הערביים כאן הסביר ש"היום, כאשר אזרח אחת ממדינות ערב מסתכל על המדינות שעברו מהפכות, הוא רואה רק הרס, עוני ופשע. עכשיו רק רוצים שקט. כך גם בסוריה. לפני כשנתיים חשבו שבשאר הוא השטן. היום מבינים שכבר קמו לו שם מתחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully