וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: על חלב, דגים ומנת המשכל של התינוק שלך

24.5.2013 / 0:25

מחסור במינרל יוד אצל נשים בהריון יכול לפגוע בהתפתחות השכלית של ילדיהן – כך קובע מחקר חדש שפורסם במגזין הרפואה הידוע, לאנסט. בעקבות הנחיות ארגון הבריאות העולמי, נשים אשר רמות היוד בגופן עומדות על פחות מ-150 מיקרוגרמים לגרם של קריאטינין סווגו כסובלות ממחסור

מחסור במינרל יוד אצל נשים בהריון יכול לפגוע בהתפתחות השכלית של ילדיהן – כך קובע מחקר חדש שפורסם במגזין הרפואה הידוע, לאנסט. בעקבות הנחיות ארגון הבריאות העולמי, נשים אשר רמות היוד בגופן עומדות על פחות מ-150 מיקרוגרמים לגרם של קריאטינין סווגו כסובלות ממחסור ביוד, אותו אפשר לצרוך דרך מוצרי חלב ומאכלי ים.

מחקר חדש שפורסם השבוע מראה כי ילדיהם של אותן הנשים יהיו ככל הנראה, ברבעון התחתון ביכולות מילוליות, דיוק בקריאה והבנת הנקרא, לעומת ילדים שלאמותיהם היו רמות תקינות של יוד. חוקרים מהאוניברסיטאות של סורי ובריסטול בחנו את בדיקותיהן של למעלה מאלף נשים כחלק מפרויקט "ילדי שנות התשעים", שביקש לנתר אחר התפתחות של 14 אלף ילדים אשר נולדו בין השנים 1990 ל-1991.

אישה בהריון שותה חלב. GettyImages
כמות היוד בבדיקות של 67% מבין האימהות הייתה נמוכה מזו המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי/GettyImages

הם מצאו כי כמות היוד בבדיקות של 67% מבין האימהות הייתה נמוכה מזו המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי. ילדיהן חולקו לקבוצות בהתאם לציונים שהשיגו בבחינות IQ בגיל שמונה ובבחינות קריאה בגיל תשע. התוצאות הראו כי לאלו שלאימותיהם היו רמות יוד נמוכות בהריון, היה 60% יותר סיכוי להיכנס לקבוצה התחתונה. זהו המחקר הרחב ביותר על בתחום שבוצע בבריטניה.

ילדיהם של אימהות שרמת היוד שלהן הייתה נמוכה קיבלו שש נקודות פחות במבחני יכולת מילולית לעומת ילדים שלאימהותיהן הייתה רמה תקינה של יוד בגופן במהלך ההיריון. פרופסור ג'ין גולדינג, מייסד תכנית המחקרים "ילדי שנות התשעים", אמר כי ההשפעה של המחסור ביוד היא כה גדולה שאפשר שהיא תשפיע על ציוני הילדים גם בשלבים מאוחרים יותר בחייהם: "לו מחסור ביוד היה עניין נדיר לא הייתי כה מודאג. אך זה לא נדיר. זה דבר שיכול למנוע מילד לממש את הפוטנציאל הטמון בו".

ילדים במבחן. GettyImages
ההשפעה של המחסור ביוד היא כה גדולה שאפשר שהיא תשפיע על ציוני הילדים/GettyImages

מרגרט ריימן, פרופסורית לרפואה תזונתית שניהלה את המחקר באוניברסיטת סורי אמרה כי בבריטניה, מחסור ביוד היה רחב מאוד עד שנות השישים. שינוי שחל בחקלאות הוביל להוספת יוד לאוכל הפרות בימי החורף, להגביר את תנובת החלב. חלב הפך אז למקור טוב ליוד, במיוחד בחורף, והוא סיפר 42% מצורכי האוכלוסייה ומכאן והלאה הניחו כי לאזרחי המדינה כמות מספקת של יוד. אלא במחקר משנת 2011 גילו מחסור ביוד בקרב ילדות בתשעה אזורים של בריטניה. "אפשר לצפות למחסור כזה בקרב נשים וילדות, הן לא שותות הרבה חלב. בנות עשרה מודאגות גם מהמשקל שלהן", הוסיפה פרופסור ריימן.

: ילד חכם. GettyImages
ילדיהם של אימהות שרמת היוד שלהן הייתה נמוכה קיבלו שש נקודות פחות במבחני יכולת מילולית לעומת ילדים שלאימהותיהן הייתה רמה תקינה של יוד בגופן במהלך ההיריון/GettyImages

חלב רגיל מכיר יותר יוד מחלב אורגני ודגים לבנים יותר מדגים שמנים, הסבירה. מומלץ לאכול שני דגים בשבוע ושלוש מנות של מוצרי חלב ביום. "אם את לוקחת תוספי הריון בדקי את התווית - לא כולם מכילים יוד. רמת היוד המומלצת לנשים בהריון ונשים מניקות היא 250 מיקרוגרמים של יוד ביום, למבוגרים 150 מיקרוגרם ולילדים - בין 90 ל-120 מיקרוגרם".
ההשפעה הרעה על המוח במקרים מחסור חמור ביוד היא ידועה, אך לא מספיק מחקרים למדו את הקשר בין האם והתינוק – הסבירו אלכס סטגנרו-גרין מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון ואליזבת פירס מאוניברסיטת בוסטון בתגובה נלוות למאמר. מחסור חמור ביוד ידוע בתור גורם לנזקים מוחיים ואף נחשב לגורם העיקרי לליקויים נפשיים בעולם המערבי, אך מעטים המחקרים על הנזק שנגרם ממחסור קל בלבד ביוד – עד עכשיו.

גבישי יוד. GettyImages
גבישי יוד/GettyImages

"המחקר צריך להיות בגדר קריאה לפעולה לקובעי המדיניות של בריאות הציבור", אמרו השניים. "עד שינקטו במהלכים להבטיח כי יוד מסופק בתזונה רגילה, נשים בהריון ונשים מניקות צריכות להתעקש לקבל ויטמינים המכילים יוד". יוד הוא מינרל החיוני לגדילה ולהתפתחות של המוח, ונשים צריכות לצרוך 50% יותר ממנו בהריון. החוקרים ציינו כי על נשים לוודא כי הן צורכות דיי יוד בתזונתן – חלב, יוגורט ודגים הם המקורות הטובים ביותר. עם זאת, החוקרים הזהירו מפני צריכת תוספים המכירים אצות – מאחר שבאלה יש רמות משתנות של יוד, העלולות להוביל ל"מנת יתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully