וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים ברחוב ותת-תזונה: האנשים שמאחורי דו"ח העוני

כפי שהראה דו"ח העוני, מספר המשפחות העובדות העניות רק עולה. "ללא סיוע, לא היינו פה", מספרים בני הזוג טווילי. יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: "תעודת עניות לממשלה"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

דו"ח הפערים החברתיים בחברה הישראלית של המוסד לביטוח לאומי שהתפרסם היום (חמישי), ממנו עולה בין היתר כי חלה עלייה במספר הילדים העניים והמשפחות העובדות הנמצאות מתחת לקו העוני, אינו רק סטטיסטיקה. מאחורי הנתונים הקשים עומדים אנשים כמו תומר ונורית טווילי, המתגוררים בבית שמש בחדר סמוך לעמותת "למתנדב", המסייעת להם מידי יום. "לולא העמותה הזאת, שעוזרת לנו, היינו מגיעים לתת תזונה ואולי לא נמצאים כאן היום", אומר טווילי. בני הזוג עברו חיים לא קלים, שכללו מגורים ברחוב, ואף הגיעו למצב שבריאותה של נורית הידרדרה והיא אינה יכולה לעבוד שעות רבות. "אני מרוויחה אולי 2,000 שקל בחודש ועוד הבטחת הכנסה קטנה, אך הכל הולך לשכירות על החדר העלוב שבו אנו גרים", היא אומרת.

הזוג מקבל סיוע במזון מהעמותה, המקבלת את המזון שהיא מחלקת מעמותת "לקט ישראל", המחלקת מזון ל-189 עמותות ו-113 בתי ספר ברחבי הארץ, והשניים אף החלו להתנדב בה. "התחלנו לקבל מזון מהעמותה, אך לא הרגשנו עם זה בנוח אז ביקשנו להתנדב בתמורה למזון", מסביר טווילי. "אני לא רוצה לקבל שום דבר בחינם, אז אני תורם מזמני ומקבל מזון. בכל יום שבו אנו עוזרים לחלק מזון לאנשים, אני רואה את החיוך שלהם כשמקבלים שקית עם כמה עגבניות וזה עושה לי טוב, כי אני מבין לחלוטין מה הם מרגישים, אני אחד מהם".

דו"ח העוני: יותר ילדים, והרבה יותר עניים שעובדים

אילוסטרציה. ShutterStock
מאחורי הדו"חות מסתתרים חיי עוני של מיליון ו-800 אלף ילדים, קשישים ומשפחות/ShutterStock

"העובדה שלמעלה משליש מילדי ישראל חיים מתחת לקו העוני זה שנים מהווה איום אסטרטגי על החברה הישראלית לא פחות מאשר הטילים שנורו מרצועת עזה", אומר מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן. "הצרה היא שלילדים עניים בישראל אין אפילו 'כיפת ברזל' מינימלית. אין מדובר בגזירת גורל או בווירוס מסתורי, מדובר במעשה ידי אדם ובמדיניות כלכלית-חברתית לקויה ושגויה". לדבריו, "בישראל מתגאים כל העת (בעיקר בכירי האוצר והמשק והפוליטיקאים) איזו כלכלה נהדרת יש לנו. לא ייתכן שחברה שלמעלה משליש מהילדים שלה חיים מתחת לקו העוני ומספרם רק עולה, תתגאה בכלכלה 'נהדרת'. הניסיון המגוחך להפריד בין כלכלה נהדרת לחברה דפוקה הוא בלתי קביל ומקומם".

"העלייה המתמדת בממדי העוני היא תעודת עניות לממשלה הכי לא חברתית שהייתה בישראל בשנים האחרונות", אומר יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, איציק פרי. "העובדה שכל אדם חמישי בישראל וכל ילד שלישי הם עניים מעידה על כך שהממשלה לא עושה דבר להוצאת שכבות רחבות מהאוכלוסייה ממעגל העוני". לדברי פרי, "עלייה זוחלת זו בממדי העוני תתפוצץ יום אחד בפרצופה של המדינה, והדבר יבוא לידי ביטוי כבר בשנה הבאה, עת תקצץ הממשלה מתקציבה, דבר שיפגע בראש ובראשונה במעמד הביניים ורק יגדיל את הפערים החברתיים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
קשיש מחטט בפח אשפה. רותם דרוב
"הניסיון המגוחך להפריד בין כלכלה נהדרת לחברה דפוקה, הוא בלתי קביל ומקומם"/רותם דרוב

יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, התייחסה לדו"ח, ואמרה כי הוא מצטרף לשורת דו"חות ומדדים שמעלים נתונים עגומים, שמאחוריהם מסתתרים חיי עוני של מיליון ו-800 אלף ילדים, קשישים ומשפחות. "העוני אינו גזרת גורל. מדינת ישראל הוכיחה כי כאשר היא מגדירה נושא לאומי בעדיפות עליונה – כמו פיתוח מערכות הגנה ביטחוניות מתקדמות מצילות חיים – ישנן תוצאות", טענה ח"כ אבקסיס. "בכוונתי לפעול בכנסת הבאה למיגור התופעה, בעזרת קידום תכנית לאומית רב-שנתית נרחבת, שתיתן מענה לתמונת המצב העגומה הזו, ולא אתן לנושא לרדת מסדר היום".

"עוני זה לא גזירה משמים"

גם במערכת הפוליטית לא לקחו בקלות את הנתונים. יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הפנתה היום אצבע מאשימה אל ממשלת נתניהו. "רבות ניתן לדבר על העוני, על כך שאנשים לא מסוגלים להשיג קורת גג לראשם ושפירות הצמיחה שבה כה מתפארים נתניהו ושטייניץ נותרים בידי קבוצה זעירה באוכלוסייה, כמעט שאינם מגיעים למעמד הביניים ואצל העניים הם נעצרים לחלוטין", אמרה יחימוביץ'. "היום אנו נחשפים לשיא השיאים, כאשר מוכח כי אנשים עובדים, חרוצים, שיכולים ורוצים להרוויח את לחמם בכבוד ולתרום למשק, הופכים עניים יותר ויותר. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להיות מקום ראשון בשיעור העוני במדינות המפותחות. העוני הוא לא גזירת גורל".

יו?ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, הוסיף: "בחסות הממשלה האנטי-חברתית ביותר שקמה, מובילה ישראל בפערי ענק בטבלת האי-שוויון מבין מדינות המערב. עוני זה לא גזירה משמים אלא תוצר מדיניות של חמס חברתי בעשורים האחרונים". לדבריו, על הממשלה להחזיר את אחריותה כלפי אזרחיה ותושביה, ולשוב לספק את שירותי הבריאות, הרווחה והחינוך שהפריטה.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully