וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים לא מודאגים מחוק הגיוס: "זה לא ישים, אין סיכוי"

24.5.2013 / 17:08

אדישותו של הרחוב החרדי ניכרת בתגובות להמלצות הוועדה לשוויון בנטל שהוגשו אתמול לממשלה. רוב הציבור החרדי מאמין כי החוק לא יאושר, וגם אם כן, בחלוף הזמן הוא ישונה

יממה לאחר שהגישה הוועדה לשוויון בנטל את דוח מסקנותיה למזכירות הממשלה, והציבור החרדי טרם יצא לרחובות ולא ברור האם השטח יגעש כלל. בינתיים, רק העיתונים החרדיים נוגעים בנושא בהתנגדות ברורה, כשבגוף הכתבות מתייחסים הכותבים לאי היכולת להעביר את המלצות הוועדה וליישמן בפועל. "כל הרצון של הוועדה היה להשפיע ולהכניס את הציבור החרדי לתוך כור ההיתוך של החברה הישראלית. שום דבר מעבר לזה", מסביר אליעזר ראוכברגר, הפרשן הפוליטי של עיתון יתד נאמן, לוואלה! חדשות.

לדבריו, באופן רשמי העולם החרדי מדבר על מגמה אחת שהייתה לוועדת פרי והיא יצירת דה-לגיטימציה לציבור החרדי וניסיון להשפיע על אורח חייו. "גם אם ירצו לכפות על בחור ישיבה אחד להתגייס בניגוד לרצונו זה לא מקובל עלינו, כך שלא משנה מה היו ההצהרות הראשוניות לגבי מכסות הגיוס ומה ההמלצות קובעות עכשיו", אומר ראוכברגר. "לא ייתכן מצב בו בחור ישיבה רוצה ללמוד ולא מאפשרים לו את זה, לא יהיה דבר כזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום ראשון יובא החוק בפני ועדת שרים לחקיקה כדי לדון בהמלצות ולהצביע עליהן, ומאחורי הקלעים רצות לא מעט הערכות לגבי היכולת להעביר את ההמלצות וליישמן. לפי גורם חרדי, גם ביהדות התורה די בטוחים שעד שיחלוף שלב הביניים של שלוש השנים הראשונות מרגע העברת החוק, תהיה ממשלה אחרת והוא ישונה. לדבריו, מפלגת יש עתיד היא מפלגת אופנה ואילו הכוח של המפלגות החרדיות הוא קבוע ואף עולה. "עוד שנתיים-שלוש תהיה ממשלה חדשה ויש עתיד תיעלם מהמפה ונוכל להתמודד עם החוק הזה". בניגוד אליו, גורם אחר טוען כי דווקא נעשה פה שינוי מהותי ומסוכן. "זו הפעם הראשונה שהעניין יכול להפוך לחוק וזה דבר מאוד בעייתי מבחינתנו. אין מה להיות בשאננות, ובמידה והחוק יעבור קורה פה משהו מאוד לא פשוט שישנה את דעת הקהל כנגד הציבור החרדי ויהיה לו קל להתמודד עם זה".

הוועדה איחדה את הציבור החרדי כנגד החוק

בדומה לכך, לא מעט חרדים חושבים שהמלצות הוועדה לשוויון בנטל יניבו את התוצאה ההפוכה, ושילוב החרדים בצבא רק ייסוג. "בשנים האחרונות מספר החרדים שמתגייסים רק הולך וגדל, ואם מישהו רצה לשלב יותר חרדים בשירות הצבאי והאזרחי – הוא ישיג את ההיפך", אומר גורם בציבור החרדי. "מה שהוועדה עשתה זה לאחד את כל הציבור החרדי כנגד גיוס בחורי הישיבות, וחבל". לדברי גורם נוסף, "במקום ליצור חזית, כל מה שהיו צריכים זה לפטור את כולם משירות צבאי ולאפשר להם לצאת לשוק העבודה ואז הם היו מגלים שרבים היו עוזבים את הישיבות ולא מעט מתגייסים מרצונם לצה"ל או לשירות האזרחי".

גם מהסנקציות הכלכליות שאמורות לאיים על חרדים שישתמטו או על ישיבות מהן ישתמטו תלמידים רבים מהשירות, לא נרשמה התרגשות. "זה לא ישים. למישהו באמת נראה שהמשטרה הצבאית תתחיל לעצור את כל בחורי הישיבות שלא יתגייסו? אין סיכוי שדבר כזה יקרה. הם ימצאו כבר את הסולם והתירוץ לרדת מיישום העניין וכל מה שיישאר זה עוד דה-לגיטימציה כלפי החרדים", אומרים בציבור החרדי. "גם אם יקצצו מהתקציבים כמו שמופיע בהמלצות הישיבות ימצאו דרך להתמודד עם זה. כל העולם החרדי, גם מחו"ל, יתגייס לעניין ונצליח להתמודד עם הקיצוצים הללו". גורמים חרדיים אחרים מוסיפים כי ההמלצות נוגעות גם בישיבות ההסדר ולכן גם סיעת הבית היהודי תתנגד לחוק. "כל זמן שזה עסק בחרדים, לא היה להם אכפת שיהיה שינוי, אבל גם הם מבינים שהם לא חסינים והם יתנגדו לחוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully